شناسهٔ خبر: 26295917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

مخالفت با فروش ثروت‌های طبیعی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی: واسطه گری و فروش ثروت‌های طبیعی منبع اصلی خلق ثروت و مشکلات جدی اقتصاد ماست.

صاحب‌خبر -
خبرنگار خبرگزاری صداوسیما: غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حال برگزاری است افزود: رویکرد خوب وزارت امور خارجه در اهمیت دادن به دیپلماسی اقتصادی و پیوند دادن آن به دیپلماسی سیاسی و توجه وزارت امور خارجه به مشارکت بخش خصوصی نیز جای تشکر دارد.
وی اضافه کرد: اقتصاد ما از گذشته دچار مشکلات اساسی و ساختاری بوده که پس از دهه‌ها آزمون و خطا و کسب نتایج نامطلوب همچنان شاهد حضور و وجود این مشکلات ساختاری در کشور هستیم.
شافعی گفت: اگر بخواهم به اختصار به این مشکلات ساختاری اشاره کنم می‌توان آن‌ها را در چند حوزه تقسیم بندی کرد که عدم توجه واقعی و عملی به بخش‌های مولد و تولیدی کشور، حذف نمایندگان بخش خصوصی نخبگان و کارشناسان واقعی و مستقل از حوزه تصمیم گیری در کشور، عدم تمرکز و وجود مراکز مورد تصمیم گیری در حوزه مسائل اقتصادی کشور، به حاشیه راندن بخش خصوصی واقعی از فعالیت‌های اقتصادی و عدم توجه کافی و واقعی دولت‌ها به این بخش تکیه بر قاعده نانوشته برتری دلالان و نام آوران بر منابع تولید گران از جمله آن است.
شافعی افزود: در دوران پیش از انقلاب تکیه بر صنایع با بهره وری پایین و به لحاظ فناوری راکد و نبود سیاست فناوری مناسب ازجانب دولت از اشتباهات در این دوران بود که پس از انقلاب به جز دوران‌های کوتاه همین اشتباهات ساختاری به همراه حذف نخبگان و نمایندگان بخش خصوصی از حوزه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و وجود مراکز متعدد تصمیم گیری در حوزه مسائل اقتصادی شرایطی را پدید آورد که با جرقه ایجاد بی ثباتی‌ها واکنش‌های سیاسی وضعیت اقتصاد کشور را به بن بست کشاند.
رئیس اتاق ایران گفت: تلاش‌های بی وقفه وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران شرایطی را پدید آورد که منجر به کاهش تنش‌ها و بی ثباتی‌ها در سیاست خارجی ما شد اقدامی مهم و تاثیرگذار که سایه خطرات افزایش تنش‌های بیشتر را از سر کشور دور کرد و منجر به بازگشت یک ثبات نسبی در سیاست خارجی شد، البته باید اذعان داشت که اقتصاد ما دچار نارسایی‌های اساسی و ساختاری است که ایجاد تنش‌های سیاسی و ایجاد سایه تحریم‌ها بر سر کشور طی چند سال اخیر صرفاً این نارسایی‌ها و مشکلات ساختاری را عیان‌تر و آشکار‌تر به نمایش گذاشت.
شافعی گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود به نکته بسیار مهمی در خصوص برجام و مسائل اقتصادی کشور اشاره می‌کنند و می‌فرمایند مسائل اقتصادی کشور را نباید به برجام و امسال آن گره بزنیم، دیدید که با برجام هم مشکل اقتصاد درست نشد بنابراین اقتصاد عوامل دیگری نیاز دارد.
وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به نکته مهمی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند موضوعی که در اینجا اهمیت دارد و باید بر آن تأکید کرد این است که بدون توجه به حل مشکلات ساختاری موجود در حوزه مسائل اقتصادی کشور نمی‌توان صرفاً با حل مشکلات تحریم‌ها و برجام با ادامه همان رویه‌های قبلی در اقتصاد امید داشت که می‌توانیم در آینده شاهد توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.
شافعی گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی در داخل کشور نباید به گونه‌ای طراحی و مورد بحث قرار گیرد که گویی علت همه مشکلات تحریم‌ها بوده و با رفع این تحریم‌ها اقتصاد ما شکوفا خواهد شد.
وی اصافه کرد: متاسفانه با گذشت ۱۲ سال از شروع تحریم‌های هسته‌ای اقدامات سازنده‌ای برای حل مشکلات ساختاری در حوزه اقتصاد کشور اندیشیده نشد.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: پس از توافق صورت گرفته با کشور‌های مقابل باز هم فرصت داشتیم تا با اتخاذ یکسری از سیاست‌های صحیح و به موقع و با تکیه بر فرمان اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری دست به انجام یک سری از اصلاحات ساختاری و اساسی برای تقویت اقتصاد خود بزنیم تا از این طریق بتوانیم هم تاب آوری اقتصاد را بالا برده و هم راه‌های افزایش فشار بیشتر بر اقتصاد کشور را در عرصه‌های بین المللی در صورت بدعهدی و نقض تعهدات بین المللی کاهش دهیم و هم نتیجه تلاش‌های سازنده تیم مذاکره کننده خود را بهتر سازیم.
رئیس اتاق ایران خطاب به وزیر امور خارجه گفت: جناب آقای ظریف امروز بحث امنیت و اقتدار سیاسی کشور‌ها در دنیا به توان نظامی و تسلیحاتی آن‌ها گره نخورده است امروز بحث امنیت و اقتدار سیاسی کشور‌ها در دنیا ارتباط نزدیک با توان اقتصادی، تولیدی و صادراتی آن‌ها نیز دارد.
شافعی افزود: اینکه در کشور ما حوزه سیاسی به شدت بر حوزه اقتصادی تاثیر می‌گذارد یک واقعیت است، اما آنچه در این میان مهم است نحوه تاثیرگذاری بلکه نوع این تأثیرگذاری است جذب سرمایه امروز بدون حضور در جریان گسترده و پویای جهانی شدن اقتصاد باهر عقیده‌ای که نسبت به آن داشته باشیم ممکن نیست برای چنین حضوری باید به اتحادیه‌های منطقه‌ای کوچک و بزرگ تکیه زد هرچند شکی وجود ندارد که موقعیت آرام و با ثبات سیاسی پیش شرط لازم برای جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی به شمار می‌رود، اما این شرط کافی نیست شرط کافی آن است که ثبات سیاسی بتواند اول به ایجاد مزیت نسبی در سرمایه گذاری بیانجامد ثانیا بتوانند روابطی را فعال کنند که در چارچوب جهانی شدن اقتصاد معنی دار بوده و به آن همگرایی داشته باشد.
رئیس اتاق ایران گفت: خروج ترامپ از برجام را یک بزنگاه تاریخی بسیار مهم و حساسی پیش روی دولتمردان ما قرار داده که به نظر می‌رسد اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع و به سلامت عبور کردن از این به زنگاه در این لحظه مهم تاریخی می‌تواند تضمین محکم برای جامعه و مردم جهت دستیابی به آینده روشن و مملو از موقعیت و همراهی آن‌ها با دولتمردان باشد.
وی اضافه کرد: بنابراین نباید این لحظات مهم را از دست داد کشور نیازمند اصلاح و بازبینی تصمیمات گذشته خود است نباید مردم را از خود نا امید کنیم باید از فرصت سوزی‌ها دست بکشیم، زیرا دفاع و تکیه بر تداوم روند‌های موجود اقتصاد کشور را به نقاط نا مطمئن تری سوق خواهد داد.
رئیس اتاق ایران گفت: سالهاست که تصمیم گیران تصمیمات سخت، اما اثرگذار که منافع بلندمدت کشور و مردم را تامین می‌کند به تعویق انداختند و سپس با نگاهی کوتاه مدت و تصمیماتی آسان‌تر اقدام به تصمیم گیری و ارائه راهکار کردند وضعیت خطیر کشور در زمان حال دیگر مجال فرصت سازی را ندارد باید تن به تصمیمات سخت، اما اثربخش داد باید دیگر قبول کنیم که شرایط غیرعادی را هیچگاه نمی‌شود با تصمیمات عادی مدیریت کرد.
شافعی افزود: نظام تصمیم گیری اقتصاد ما نیازمند اصلاح است تصمیمات وزارت خارجه و تیم اقتصادی دولت باید هم راستا با هم و در جهت تقویت و افزایش اقتدار اقتصادی و سیاسی کشور حرکت کنند باید ثبات سیاسی به کشور بازگردد و در یک فضای امن سیاسی و مبتنی بر اعتماد برای افزایش توان تولیدی و اقتصادی کشور کوشید تا شاهد حفظ هرچه بیشتر قدرت کشور خود در منطقه و جامعه بین المللی باشیم.
شافعی افزود: راه حل برگشت آرامش و حفظ امنیت از مسیر افزایش توان اقتصادی کشور می‌گذرد بنابراین با تصمیمات منفصل مقطعی و کوتاه مدت دیگر نمی‌شود با مشکلات فعلی روبرو شد، به فرمایش مقام معظم رهبری در قضایای بعدی باید مراقب بود تا این تجربه‌ها تکرار نشود و از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم.
وی ادامه داد: توقع به جا و منطقی ما این است که در شرایط پیش رو در مقابل مزایایی که برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد می‌شود شرایط سخت برای مقابله را برای آن‌ها فراهم کنیم راه مقابله با تحریم‌ها فراهم کردن تسهیلات در کسب و کار فعالان اقتصادی است نه اینکه هرچه تحریم‌ها افزایش یابد بند‌های جدیدی به دست خودمان بر پای فعالان اقتصادی بسته شود.
شافعی افزود: رفع مشکلات داخلی و فراهم کردن شرایط مقابله با تحریم‌ها ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام شود، اما مصرانه خواستاریم که تسهیل در مقابل تحریم‌ها در فعالیت‌های اقتصادی در همه ابعاد سرلوحه کار قرار گیرد در سال گذشته پیشنهاد‌هایی در اتاق مطرح شد که برای جلوگیری از تصمیمات مبتدی تمرکز در تصمیم گیری بر اساس تجربیات موفق برای برون رفت از این وضعیت باید یک نهاد فرا قوه‌ای با مشارکت‌های حاکمیتی نخبگان دانشگاهی و بخش خصوصی شکل بگیرد تا بتواند جدا از دیدگاه‌های بخشی گروهی و فردی صرفاً دنباله‌روی منافع بلندمدت ملی به ارائه طریق بپردازد و اقتصاد ایران را از وضعیت فعلی خارج کند خوشبختانه با فرمان مقام معظم رهبری شورای هماهنگی اقتصادی شکل گرفته که امیدواریم بر اساس پیشنهاد ارائه شده امکان حضور نمایندگان بخش خصوصی نیز فراهم شود.
وی گفت: بخش خصوصی اگرچه می‌تواند مکمل بخش دولتی باشد، اما این بدان معنا نیست که وصله‌ای در کنار این بخش و برای تکمیل آن تلقی گردد.
رئیس اتاق ایران گفت: امروز وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی و مشارکت تمامی ملت در ساخت کشور می‌شود باید در عمل این مشارکت در خواست و پشتیبانی گردد نقش بخش خصوصی فقط در همراهی با دولت باید تلقی شود بخش خصوصی باید بتواند با نظرات کارشناسانه و با تجربیات ارزنده که در عرصه کار و عمل و ارتباط با جامعه و اقتصاد جهانی داشته است هموارکننده مسیر و پشتیبان نظرات دولت و مستند کارشناسی دولت باشد.

نظر شما