شناسهٔ خبر: 26295873 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

رسانه ها در امنیت بخشی به جامعه نقش بسزایی دارند

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: رسانه ها بسیار قدرت دارند و می توانند حقوق مردم را ضایع و یا احیا کنند و امنیت روانی مردم را از بین ببرند و یا به آنها امنیت ببخشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، حجت الاسلام هادی صادقی امروز (۳ تیر) در همایش نقش دستگاه قضا و رسانه در احیاء حقوق عامه که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، بیان کرد: شهید بهشتی شخصیتی بود که یکی ویژگی مهم داشت و ضمن نوگرایی بسیار، اصولگرای تمام عیار به معنای اعتقادی بود؛ شهید بهشتی به قدر یک ملت عظمت داشت و سالروز شهادت ایشان به نام هفته قوه قضائیه نامیده شده است.

 

وی ادامه داد: حقوق عامه و یا حقوق عمومی به لحاظ لغوی تفاوت دارد و در مجموع این معنی را می دهد، آنچه از حقوق خصوصی خارج شده و جنبه عمومی می یابد و مربوط به فرد و شخص خاصی نبوده و اختصاصی نیست.

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه اضافه کرد: به بحث احیای حقوق عامه در بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی اشاره شده و به عنوان دومین وظیفه قوه قضائیه آمده است و نمی شود انتظار داشت همه احیای حقوق عامه توسط دستگاه قضا صورت گیرد و در این خصوص همه دستگاه هایی که جنبه عمومی دارند، این موضوع بر دوش شان است.

 

حجت الاسلام صادقی اعلام کرد: در قوه قضائیه هم همه حقوق عامه را نمی توان انتظار داشت دادگستری عهده دار باشد و دیگر سازمان ها مانند سازمان بازرسی بهم اید عهده دار این امر باشند.

 

وی با اشاره به وظایف دادستانی افزود: شأن دادستانی و فصل تشکیل آن معطوف به جرم است و اصل کارش این است در کشف، تعقیب و پیشگیری از جرم کار کند و در مسئله حقوق عامه هم از زاویه جرم باید وارد شود.

 

وی توضیح  داد: تا در قوانین، کاری جرم انگاری نشده باشد، دادستانی وظیفه ای پیدا نمی کند و در مواردی احیای حقوق عامه بر دوش دادستانی می افتد که در انتهای آن جایی جرمی باشد که در رابطه با او وارد شده و احیای حقوق عامه کند ولی گاهی برخی امور اقتضا می کند دادستانی وارد آنها شود و در واقع از باب اضطرار گاهی لازم است که دادستانی وارد شود؛ برای نمونه در خصوص اتوبان قزوین – زنجان به ظاهر جرمی واقع نشده بود ولی وقتی مشکلاتی انبوه شود و به گونه ای باشد که ممکن است مسئله ساز شود، دادستانی حق ورود می یابد.

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: البته ما نباید عناوین مجرمان را زیاد کنیم و باید نهضت کاهش عناوین مجرمانه به وجود آوریم البته این کار در مسائل خصوصی بیشتر باید مورد توجه باشد ولی در مسائل مربوط به حقوق عامه و خلاف های عمومی باید برای کوتاهی هایی که اثر عمومی زیادی به دنبال دارد و با حیات و امنیت مردم سروکار دارد قوانین جدی داشته باشیم تا افراد حساب ببرند و این با جرم انگاری ممکن است.

 

وی تأکید کرد: همانطور که مدعی العموم در امور کیفری داریم نیازمند مدعی العموم در امور حقوقی هم هستیم و درواقع در دفاع از حقوق عامه نیازمند این امر هستیم.

 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به نقش رسانه ها افزود: رسانه ها در جهان امروز بسیار سرنوشت ساز و اثرگذار هستند، برخی فکر می کردند رسانه ها بازنمای واقعیت هستند و برخی بر این عقیده هستند رسانه ها به جز این کار می توانند اقدامات دیگری داشته و فضای فکر و تحول انسانی را بسازند و برخی هم قائل به این هستند که رسانه ها ادامه چشم و گوش ما هستند.

 

وی تصریح کرد: رسانه ها بسیار قدرت دارند و خیلی کارها انجام می دهند به طوری که می توانند جهان مجازی درست کرده و این آفرینش گری طوری است که آدم ها را عضو خود می کند انتظار اولیه این است رسانه ها واقعیت ها را گزارش کنند ولی الان رسانه ها واقعیت ساز هستند.

 

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: رسانه ها بسیار قدرت دارند ومی توانند حقوق مردم را ضایع و یا احیا کنند و امنیت روانی مردم از بین ببرند و یا به آنها امنیت ببخشند و امروز رسانه ها بسیار متکثر شدند به طوری که هر فردی برای خود رسانه شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: امنیت از مهمترین مسائل حقوق عامه است و رسانه ها می توانند کاری کنند امنیت اقتصادی متزلزل شود و این موج که در گرانی اخیر راه افتاد، بخشی محصول کار رسانه ای است البته نه رسانه های رسمی بلکه رسانه ها غیررسمی این کار را کردند.

 

حجت الاسلام صادقی یادآور شد: آنچه رسانه ها برای مردم برجسته می کنند، می تواند موجب ناامن شدن اذهان مردم شده و بر عکس هم می تواند باشد برای مثال در موضوع فساد، مردم چه اندازه فکر می کنند این بحث رواج دارد و واقعیت چقدر است، رسانه ها اخبار متعددی از این فساد منتشر می کنند ولی وقتی با این فساد برخورد می شود و فقط یک خبر منتشر می کنند، نتیجه این کار برهم خوردن اعتماد عمومی است.

 

نظر شما