شناسهٔ خبر: 26295622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

اجرای حقوق شهروندی به تنهایی از عهده قوه قضائیه بر نمی آید

معاون فرهنگی رِییس قوه قضائیه گفت: احیای حقوق عامه تنها برعهده دستگاه قضا نیست،بلکه باید تمامی دستگاه ها در این زمینه نقش خود را به درستی ایفا کنند.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی  در همایش احیای حقوق عامه و نقش رسانه ها در آن که در دادگستری قزوین برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی،افزود: وی ضمن نوگرایی، اصولگرایی تمام عیار بود و به معنای اعتقادی و پایه ای نه حزبی و جناحی، اصولگرایی را به همگان نشان داد.

وی همچنین گفت: لایحه قصاص وی باعث شد موجی از حملات و سخنرانی ها علیه او براه بیفتد ولی شهید بهشتی با اقتدار از مبانی شرعی این لایحه دفاع کرد و کارها را به خوبی پیش برد.
این مسئول قضائیه در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: موارد حقوق عامه هنوز در جامعه ما به خوبی تبیین نشده است ولی منظور از آن همه مسایلی است که از حقوق خصوصی خارج شده و به جامعه و شهروندان بازمی گردد.
صادقی خاطر نشان ساخت: نمی توان انتظار داشت تمامی موارد مربوط به احیای حقوق عامه برعهده دستگاه قضایی باشد بلکه سایر دستگاه ها و نهادها نیز در این خصوص باید ورود داشته باشند.
وی افزود: در دستگاه قضایی نیز تنها دادستان ها عهده دار احیای حقوق عامه نیستند هرچند در آیین دادرسی وظایفی در این زمینه برعهده دادستان ها نهاده شده است.
معاون فرهنگی رییس قوه قضائیه گفت: شان دادستانی معطوف به جرم است و تعقیب جرم تا اجرای مجازات از وظایف اصیل دادستانی است و در احیای حقوق عامه نیز از زاویه جرم وارد موضوع می شود.
وی ادامه داد: براساس قوانین تا در مورد کار یا موضوعی جرم انگاری نشده باشد دادستانی وظیفه ای نخواهد داشت ولی اگر در انتهای امری جرمی متصور باشد، دادستان می تواند وارد شده و از تضییع حقوق عامه جلوگیری کند.
این مسئول قضائی خاطر نشان کرد: گاهی از باب اضطرار لازم است دادستان وارد مسئله شده و از وقوع جرم در آینده جلوگیری کند مانند موضوع عوارض در آزادراه قزوین-زنجان که در ابتدای امر تخلفی در آن وجود نداشت ولی ممکن بود در آینده مشکلات را برای مردم ایجاد کند.
وی همچنین گفت: در موضوع ارز و سکه دادستانی هیچ شانی برای ورود ندارد اما اگر این مساله در نظم اقتصادی و پولی کشور و آرامش روانی جامعه اخلال ایجاد کند دادستانی می تواند برای احیای حقوق عامه و صیانت از حقوق مردم اقدام کند.
صادقی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: باید نهضت کاهش عناوین جرم انگارانه در کشور شکل بگیرد و در مقابل برای کوتاهی هایی که اثر عمومی زیادی داشته و یا خلاف هایی که با حیات و امنیت مردم سروکار دارد با جدیت بیشتر وارد کار شویم.
این مسئول دستگاه قضا با اشاره به سیاست حبس زدایی قوه قضائیه،گفت: در این نوع مجازات علاوه بر تنبیه فرد، خانواده وی نیز مجازات می شوند بنابراین در این خصوص تا حد امکان باید بدنبال مجازت های جایگزین بود.
وی همچنین گفت: برخی امور مانند موضوع آلودگی هوای شهرهای کلان و ناتوانی در مدیریت ترافیک و حمل و نقل را نیازی نیست کیفری کنیم و باید شئون دیگر را نیز در احیای حقوق عامه فعال کنیم.
صادقی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در احیای حقوق عامه،گفت: رسانه ها در فضای امروز بسیار سرنوشت ساز و اثرگذار هستند و چشم و گوش جامعه محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه رسانه ها قدرت بسیار زیادی دارند و با آفرینش جهان مجازی مردم را پیرو خود می کنند،افزود: انتظار است که رسانه ها واقع نما باشند اما یک فیلم ساز آمریکایی با ساخت فیلم سینمایی به نام سگ را بجنبان نشان داده همیشه این چنین نیست و وضعیت می تواند برعکس باشد.
صادقی اظهار داشت: رسانه ها امروز قدرت زیادی دارند و می توانند واقعیت را به همان شکلی که می خواهند بسازند و می توانند حقوق مردم را احیا یا تضییع کنند.
معاون فرهنگی رییس قوه قضائیه ادامه داد: به طور مثال یک کانال تلگرامی با دروغ بافی و داستان سرایی به نشر اکاذیب پرداخت تا مردم را نسبت به رئیس قوه قضائیه و خانواده وی بدبین کند.
وی گفت: رسانه ها در حقوق عامه بسیار نقش دارند و می توانند امنیت اقتصادی و رفاهی را که مهمترین رکن حقوق عامه است را ارتقا بخشند یا متزلزل سازند.
صادقی اضافه کرد: فنون رسانه ها برجسته سازی است که اگر در مسیر نادرست مورد استفاده قرار گیرد می تواند به تشویش اذهان عمومی منجر شود.
وی افزود: برهم خوردن اعتماد عمومی و از میان رفتن سرمایه اجتماعی نتیجه برجسته سازی نادرست توسط رسانه هاست بنابراین از فعالان این حوزه انتظار می رود با هوشمند و آگاهی بیشتری به فعالیت بپردازند تا دشمن از فضای رسانه داخل برای ضربه به کشور استفاده نکند. /ایرنا

نظر شما