شناسهٔ خبر: 26295286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای بازگشت به عرصه حیات سیاسی؛

بعثی ها پس از داعش از نردبان ترامپ بالا می روند

بغداد - ایرنا - تلاش عناصر حزب منحله بعث برای بازگشت به حیات سیاسی هر چند طی 15 سالی که از سقوط نظام دیکتاتوری صدام می گذرد، هیچگاه متوقف نشده اما در سالهای اخیر ابعاد و فازهای جدیدی پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

حزب بعث عراق که زمانی برای بقای خود همپیمان آمریکا و منافقین و زمانی هم پدر و همسنگر داعش شد، اکنون و طبق تازه ترین گزارش ها، دست به دامن کاخ سفید شده است تا شاید در شرایط پساانتخاباتی عراق به کمک کاخ سفید و برخی کشورهای عربی بتواند بویژه در صورت ورود عراق به دوره خلاء سیاسی (ناشی از عدم تشکیل مجلس و دولت جدید در زمانبندی قانونی و تا 9 مردادماه جاری) بتواند خود را دوباره بر مردم عراق تحمیل کند.
خبرگزاری الغدپرس عراق در گزارشی به نقل از یک منبع مطلع نوشت که هیاتی متشکل از عناصر حزب بعث هفته گذشته در واشنگتن مذاکراتی با 'جارید کوشنر' داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید را با هدف آنچه مهار نفوذ ایران و تحقق آشتی ملی در عراق خوانده اند، انجام داده اند.
این هیات بعثی از طریق سران بعثی نزدیک به 'محمد یونس الاحمد' و 'عزت الدوری' که از سوی دولت عراق تحت تعقیب هستند، مذاکراتی با کوشنر انجام داده اند تا آمریکا با ابزارهایی که دارد آنها را بر روند سیاسی عراق تحمیل و وارد صحنه سیاسی این کشور کند.
بر اساس این گزارش، مذاکرات دیگری نیز در همین راستا اینبار در بغداد از سوی برخی نیروهای شیعه و سنی با برخی سران حزب منحله بعث صورت گرفته است که هدف از آن تلاش برای بازگرداندن این حزب منحل شده به صحنه سیاسی از طریق دریچه انتخابات مجالس محلی است که پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.
به نوشته الغدپرس، هدف از این تلاش ها نیز همان چیزی است که کاهش نفوذ ایران در عراق خوانده می شود و یک شرط هم دارد و آن این که زیر نظر برخی کشورهای عربی و منطقه ای انجام شود.
این گزارش به حمایت های سعودی و امارات از بعثی های شیعه و سنی عراق برای بازگرداندن آنها به صحنه سیاسی این کشور اشاره کرده است.
الغدپرس نوشته است که این حمایت ها پس از آن به جریان افتاد که نشستی در منامه پایتخت بحرین زیر نظر
'ثامر السبهان' سفیر سابق (و اخراجی) عربستان در بغداد و با هماهنگی برخی شخصیت های دولتی و پارلمانی عراق برگزار شد.
این منبع به الغدپرس گفته است که تلاش برای بازگرداندن بعثی ها به صحنه سیاسی عراق که سعودی ها و اماراتی ها با حمایت آمریکا درحال انجام آن هستند با توجه به این که از طریق 'قدرت نرم' یعنی دیپلماسی، اقتصاد و روابط (غیر رسمی) و با امید به ورود عراق به مرحله خلاء قانونی صورت می گیرد، شانس موفقیت دارد.
اشاره گزارش به مرحله ای است که در صورت عدم تشکیل پارلمان و دولت جدید تا مهلت قانونی آن (9 تیرماه) عراق وارد آن می شود و به احتمال زیاد دولت موقت با اختیارات صرفا اداری تشکیل و تصمیمات مهم باید از طریق توافق میان احزاب سیاسی و فراتر از چارچوب های معمول قانونی گرفته شود. امری که به باور ناظران زمینه هر گونه تغییر بنیادین در ساختار سیاسی و روند سیاسی در این کشور از طریق دخالت های خارجی را فراهم می کند.
الغدپرس در پایان یادآور شده است که بر اساس قانون مصوب پارلمان عراق، بازگشت حزب منحل شده بعث، و نهادهای منحل شده، احزاب و فعالیت های نژادپرستانه، تروریستی و تفکیری به عرصه سیاسی و قدرت و تحت هر نامی که باشد ممنوع است.
به گزارش ایرنا، این اولین بار نیست که گزارش ها یا اظهارنظرهای صریح منابع و دستگاه های رسمی عراق نسبت به تحرکات حزب منحله بعث در روند سیاسی عراق منتشر می شود بلکه رهبران سیاسی برجسته ای در عراق تاکنون بارها نسبت به تلاش مجدد بعثی ها برای بازگشت به قدرت هشدار داده بودند.
کارشناسان معقتدند که حزب منحله بعث معتقد است که قدرت در عراق، حق مشروع اوست و تمامی احزاب حاضر در روند سیاسی عراق به ویژه احزاب اسلامگرای شیعه عامل سلب قدرت از او هستند بنابراین تمام ذهنیت این حزب انتقام گیری از رقبای سیاسی اش است.
یک کارشناس سیاسی عراق پیش تر به خبرنگار ایرنا گفت که حزب منحله بعث که سال ها در مسند قدرت در عراق بوده و توانسته است کادرسازی منظمی انجام دهد، به راحتی از روند سیاسی عراق، دست بردار نیست.
'وائل الرکابی' افزود که این حزب در طول 30 سال حاکمیت بر عراق، علاوه بر کادرسازی منظم در داخل عراق در سطح منطقه ای و بین المللی نیز توانسته است لابی های مختلفی ایجاد کند و برای خود دوستان و حامیان خارجی دست و پا کند.
وی تاکید کرد که در حال حاضر رژیم سعودی مهمترین حامی این حزب است و اغلب سرکرده های این حزب نیز در اردن به سر می برند و آمریکایی ها نیز در سنوات گذشته بارها با سرکرده های این حزب جلساتی برگزار کرده اند.
'هاشم الکندی' یکی دیگر از کارشناسان سیاسی عراق نیز پیش تر در همین راستا به خبرنگار ایرنا گفته بود: حزب منحله بعث بعد از سقوط رژیم صدام در بهار 2003 نخست خط مشی تخریب و هرج و مرج و خشونت را علیه روند جدید سیاسی عراق در پیش گرفت و حتی زیرساخت های عراق را تخریب و منفجر می کرد تا نظام جدید حاکم بر عراق شکل نگیرد.
ادامه داد که این حزب بعد از شکست گروه تروریستی داعش که در واقع بخشی از همپیمانان حزب بعث برای براندازی قدرت در عراق بود، خط مشی سیاسی خود را کاملا تغییر کرده و به جای توسل به زور و خشونت، با تغییر چهره خود، درصدد نفوذ در روند سیاسی عراق است.
وی در گفتگوی تازه ای با خبرنگار ایرنا تاکید می کند که تعدادی از چهره های معروف بعثی در انتخابات پارلمانی اخیر عراق براساس توافقی که بین عراق و آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه صورت گرفته، ورود کردند و خود و یا افرادی از لیست های انتخاباتی آنها توانستند رای بیاورند.
الکندی گفت که برخی چهره های معروف بعثی از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات مجوز تاسیس حزب و کاندیدا شدن در انتخابات را پیدا کردند.
وی ادامه داد که این افراد طبق قانون و بطور معمول نمی توانستند در انتخابات کاندیدا شوند و حزب تشکیل دهند مگر اینکه قبلا توافقی پشت پرده برای جذب آنها در روند سیاسی عراق حاصل شده باشد.
وی بخشی از این توافق را با انگیزه کاستن از مواضع تند بعثی ها نسبت به روند سیاسی عراق دانسته و در عین حال همانند وائل الرکابی تاکید کرده است که این حزب (منحل شده بعث) فرهنگ خودکامگی دارد و نمی تواند در قدرت، شریک سیاسی را تحمل کند.
این دو کارشناس عراقی با اشاره به ممنوعیت صریح فعالیت حزب منحله بعث - یا هرکس که با افکار این حزب همسو است و یا با آن ابراز همبستگی می کند - در قانون اساسی عراق افزودند که نفوذ حزب بعث در روند سیاسی عراق نگران کننده است.
این ابراز نگرانی ها در ماههای اخیر هر بار جدی تر مطرح شده است اما همانطور که در گزارش الغدپرس نیز آمده است، اکنون بعثی ها برای بازگشت به قدرت علاوه بر سعودی ها و اماراتی ها، مستقیم دست به دامن کاخ سفید و تیم تندرو و ماجراجوی ترامپ شده اند تا شاید بتواند رویای 15 ساله آنها را که تاکنون با وجود همه توطئه ها، تحریک و تشویق فرقه گرایی، گسترش خشونت ها، درگیری ها و تروریسم نتوانستند آن را تحقق بخشند، برایشان به واقعیت تبدیل کند.
ناظران مسائل عراق با اشاره به عمق مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه 37 میلیونی عراق - که 40 درصد آنها زیر 15 سال سن دارند تاکید می کنند که کم و کیف اختلافات میان احزاب سیاسی عراق از طیف های مختلف سیاسی و دینی از یکسو و میزان موفقیت یا ناکامی دولت در رفع مشکلات و کاستی های خدماتی و اجتماعی از سوی دیگر دو عامل تعیین کننده در تحقق یا شکست دوباره طرح های توطئه آمیز بعثی - عربی - آمریکا علیه روند سیاسی عراق بشمار می رود.
خاورم**380**

نظر شما