شناسهٔ خبر: 26295117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۵۰ درصد نان سنتی جوش شیرین دارد

مدیر انجمن تولیدکنندگان خمیرمایه نان: ظرفیت تولید خمیر مایه در کشور ۴۵ هزار تن است و ۸ کارخانه فعال توانایی تأمین نیاز نانوایی‌هایی سراسر کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

۵۰ درصد نان سنتی جوش شیرین داردبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مجید پارسایی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه 100 کارخانه تولید خمیر مایه نان در جهان وجود دارد که 8 کارخانه در ایران فعال است، افزود: ​هم اکنون این کارخانه ها 32 تا 34 هزار تن خمیر مایه با استاندارد و کیفیت بسیار بالا تولید می کند که 12 هزار تن از آن میزان صادر می شود.
وی تصریح کرد:​ درحالیکه با کیفیت ترین خمیر مایه با استانداردهای بالای صادراتی در کشور تولید می شود 50 درصد نان مصرفی با جوش شیرین پخت می شود.
مدیر انجمن تولیدکنندگان خمیرمایه نان افزود: خمیر مایه به اندازه کافی تولید می شود و در صورت درخواست اتحادیه نانوایان انواع خمیر مایه را برای تأمین نیاز 70 هزار واحد نانوایی دراختیارشان قرار می دهیم.
پارسایی درباره تأثیر استفاده از خمیر مایه در پخت نان در قسمت نهایی گفت:​ هر کیلو خمیر نان براساس مصوبه شورای آرد و نان حدود 8200 تومان است بنابراین تأثیر بسیار جزئی در قیمت نان دارد .
وی از اجرا نشدن قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در پخت نان انتقاد کرد و افزود: دستگاه های مسئول باید سازوکار اجرایی و نظارتی برای اجرای قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین تعریف کنند که متأسفانه تاکنون اتفاق نیفتاده است.
مدیر انجمن تولیدکنندگان خمیر مایه نان درباره کیفیت آرد و گندم گفت: کیفیت آرد قطعاً در کیفیت نان مؤثر است اما می توان از روش هایی برای بهبود کیفیت نان استفاده کرد که مهمترین راهکارها استفاده از خمیر مایه بجای جوش شیرین است.
پارسایی درباره علت کاهش ضایعات نان تصریح کرد: علت اصلی کاهش ضایعات نان افزایش قیمت است و متأسفانه تغییر چندانی را در کیفیت پخت نان شاهد نبودیم .
وی گفت: معتقدیم سازمان غذا و دارو حساسیت لازم را برای پخت نان باکیفیت و سالم دارد اما امکانات لازم برای نظارت جدی را در اختیار ندارد.
مدیرانجمن تولیدکنندگان خمیر مایه نان افزود: اختلاط آردگندم با جوش شیرین سبب می شود تا در نان محیط قلیایی ایجاد شود که در این صورت نان دیگر ارزش غذایی ندارد.

 استاندارد نان سنتی باید تدوین شود
عضو انجمن خمیر مایه نان گفت: استاندارد پخت نان باید تدوین شود.
همچنین محمود گیاهی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین قدمت 15 ساله دارد افزود: برای اجرای قانون نظارتی وجود ندارد و سازمان استاندارد هیچ استاندارد بهداشتی برای تولید نان سنتی تدوین نکرده است.
وی گفت: نبود استاندارد برای پخت نان سبب شده تا انواع دانه ها، سبزی ها و سبوس به نان اضافه شود که به شدت مضر است.
عضو انجمن خمیر مایه نان افزود: تا زمانی که برای نان یارانه پرداخت می شود نان کالای اقتصادی نیست و بنابراین فضای رقابتی برای جلب مشتری و افزایش کیفیت را شاهد نخواهیم بود.
گیاهی گفت: قطعا اگر یارانه نان حذف شود به لحاظ ایجاد فضای رقابتی و ایجاد انگیزه برای نانوایان، مشکل جوش شیرین از نان سنتی حذف می شود.
وی افزود: جوش شیرین سبب بیماری های گوارشی، سردرد، تهوع ، سرگیجه، پرخاشگری، ضعف عمومی، فشار خون، کاهش جذب ویتامین ب 2 و کاهش جذب املاح و آهن در بدن می شود.
عضو انجمن خمیرمایه نان گفت: در تولید خمیر مایه، استاندارد 2577 که از سختگیرانه ترین استانداردهای جهان است در کارخانجات کشور رعایت می شود این در حالی است که هیچ استانداری برای پخت نان تدوین و تصویب نشده است.
گیاهی درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خمیر مایه افزود: ماده اولیه خمیر مایه از کارخانه های قند تامین می شود و در دو سال گذشته با خودکفایی در تولید قند و شکر و کشت چغندر قند مواد اولیه که حدود 600 هزار تن است در داخل تامین می شود و به اندازه کافی موجود است.
وی گفت: در تولید نان صنعتی از خمیر مایه استفاده می شود بنابراین نان سالمی است.

نظر شما