شناسهٔ خبر: 26295114 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

قلعه‌نویی:

در بازی با اسپانیا می توانستیم هجومی بازی کنیم/ در حق سردار آزمون کم لطفی شده/ درخواست عجیب سر‌مربی سپاهان از رییس جمهور

صاحب‌خبر -
گروه ورزش جهان نيوز: امیر قلعه‌نویی در خصوص انتقاداتی که این روزها به سردار آزمون می‌شود گفت: 2-3 روز است که می‌بینم در صفحات مجازی علیه سردار آزمون مطالبی نوشته می‌شود،اگر چه آزمون خیلی از مطالب را نمی‌گوید اما زمانی که او 16 سالش بود من او را با تیم سپاهان به ترکیه بردم، حتی خود آقای ساکت  آن زمان می‌گفت اگر امکان دارد او را نبریم چون مقداری بچه سال است. همانجا به آزمون گفتم باید چه مدلی باید بازی کند، کما اینکه همین حرف‌ها را به  امید ابراهیمی زدم.

وی افزود: سیستم کلی تیم ملی ما 3-3-4 است و هنگام دفاع می‌شود 1-4-1-4.با نوع بازی که انجام می‌دهیم و در یک سوم دفاعی خودمان شروع به دفاع کردن می‌کنیم برای بازیکنی مثل آزمون خیلی سخت است که با 2 مدافع درگیر شود. در واقع این بازیکن کار 2 بازیکن را برای ما انجام می‌دهد و معتقدم وظایفی را که کی‌روش از او می‌خواهد انجام می‌دهد.برخی از دوستان در مورد سردار آزمون کم لطفی می‌کنند.

قلعه‌نویی در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها آزمون را علی دایی در جام جهانی 2006 قیاس می‌کنند گفت: اصلا آن زمان نوع بازی‌ها فرق می‌کرد. من همیشه  به شخصه دوست دارم فوتبال تیمم هجومی باشد اما افکار کی‌روش این است که از یک سوم تیمش دفاع کند. بالاخره وقتی بازیکنی می‌خواهد جلوی پیکه بازی کند طبعا روی عملکرد او تاثیر می‌گذارد. با توضیحاتی که از نظر فنی دادم آزمون واقعا زحمت کشید. انصاری‌فر و طارمی با یک نفر که دفاع چپ و راست اسپانیا بودند و روز بدشان هم بود درگیر می‌شدند ولی آزمون باید با 2 نفر از بهترین دفاع وسط‌های دنیا می‌جنگید.

قلعه‌نویی در خصوص حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی گفت: هر کسی این کار را کرد و این بستر را آماده کرد کار خوبی انجام داد. شما دیدید چه تصاویری از نمازخانه استادیوم در آن شب پخش شد. مطمئنا هر انسان را با اعمال خودش سوال و جواب می‌کنند و امیدوارم در فوتبال ما این اتفاق بیفتد که بانوان عزیز هم بتوانند بازی ها را تماشا کنند. من ایرانی هستم و مدعی هستم فرهنگ 9 هزار ساله داریم،خود من وقتی به کشورهای اروپایی سفر کرده‌ام همسر و دخترم را به ورزشگاه برده‌ام و در کنار آنها در فضایی آرام بازی ها را تماشا کرده‌ام.من امیدوارم این بستر فراهم شود که همه بتواند بازی‌ها را در ایران تماشا کنند.

سرمربی سپاهان با اشاره به عملکرد تیم ملی مقابل اسپانیا گفت:  وقتی ما این توانایی را داریم که بعد از دریافت گل رو به جلو بازی می‌کنیم به نظرم ما باید در فوتبال هجومی افکاری داشته باشیم.

ما یک سیستم پایه داریم و در دفاع 1-4-1-4 می‌شویم و در سیستم حمله‌ای ما با توجه به تکنیکی که داریم می‌توانستیم رو به جلوتر بازی کنیم.وقتی امیری یک بار آن حرکت را کرد پس می‌تواند 5 بار این کار را انجام دهد. ما 4 سال پیش هم در جام جهانی همین شرایط را داشتیم و اگر می‌بردیم صعود می‌کردیم و امیدوارم این بار این اتفاق بیفتد.

اگر این اتفاق رخ داد که خیلی خوب است و اگر هم نشود باید از همه بچه‌های تیم ملی تشکر کنیم چون شادی را به مردم هدیه کردند. تیم ملی بازی های خوبی انجام داده و عملکرد بازیکنان هم خوب بوده است اگر چه می‌توانستیم قشنگتر هم بازی کنیم.

به نظر من پرتغال جزو تیم‌های ضعیف این گروه است و واقعا در این دوره مراکش فوتبال مدرنی را  به نمایش گذاشت.زمانی که سرمربی تیم ملی بودم در یک اجلاس با آقای معینی در هلسینکی شرکت کردم که در مورد شاخصه‌های یک مربی صحبت شد،در آن سمینار شاخصه پنجم مربیگری با خودکار قرمز «شانس» نوشته شده بود و من فکر می‌کنم مربی مراکش بدشانس بود و شما دیدید آنها مقابل پرتغال چه فوتبالی بازی کردند.

بعد از بازی مربی پرتغال با وجودی که بازی را از مراکش برد واقعیت را گفت و اعتراف کرد مراکش بهتر بود ما باید این موارد را یاد بگیریم که  وقتی می‌بریم ولی واقعیت را هم بگوییم. این موارد هم در فوتبال ما کمرنگ است.

پرتغال در بازی با اسپانیا  زیاد خوب نبود و با وجودی که 3 گل زد اما هر توپی آوردند رفت داخل دروازه اسپانیا. امیدوارم بازیکنان تیم ملی مقابل پرتغال خوب بازی کنند و در 50 متر رو به جلو بیشتر حضور داشته باشند.

وی در خصوص اینکه بازیکنان لیگ برتری هم در ترکیب تیم ملی آماده نشان دادند گفت: من می‌خواستم این مورد را بگویم ولی اگر من این حرف را بزنم می‌گویند او می‌خواهد موضع بگیرد. شما با جی پی اس همه چیز را به مردم بگویید.

البته به این هم اشاره کنم که بیرانوند واقعا خوب کار کرد و نشان داده چه عملکرد خوبی دارد. او مقابل مراکش 2 توپ خوب صد در صد را گرفت. ما مربیان می‌گوییم یک گلر خوب از پدر و مارد هم بهتر است.از آن طرف مجید حسینی، وحید امیری، امید ابراهیمی و اگر چیزی زیاد نداشتند اما از دیگر بازیکنان هم کم نداشتند.

به اعتقاد من در حق لیگ ایران کم لطفی شد.اگر کسی از زیر ساخت‌ها ایراد بگیرد من قبول دارم ولی مثلا جهانبخش از کجا به اروپا رفته؟ او از داماش به اروپا رفته است.سردار آزمون توسط اکبر محمدی کشف شده و بعد از حضور در سپاهان به اروپا رفته است. حرف کی‌روش را من در مورد زیرساخت‌ها قبول دارم ولی در مورد نیروی انسانی واقعا جزو 20 کشور اول جهان هستیم. این بازی‌ها می‌تواند باعث شود تا فوتبال را فرصت بدانیم.

باید از این فرصت استفاده کنیم و زیر ساخت‌ها را  درست کنیم.4-5 سال پیش هم در کمیسیون اصل 90 گفتم که فوتبال را تهدید ندانیم، فوتبال یک فرصت است. یک مربی اول از همه دوست دارد زمین مسابقه تیمش را ببیند. فوتبال ایران یک فوتبال تکنیکی است و از نظر نوع فوتبال شبیه برزیل هستیم ولی شما ببینید ما چقدر عقب هستیم که در مازندران و گیلان دو چمن مصنوعی داریم.همه آنهایی که خارج از کشور رفته‌اند اگر بستر برایشان فراهم بوده نشان دادند چه جوان‌های رشیدی بودند و چقدر موفق شده‌اند.

سرمربی سپاهان گفت:ما اصلا زمین فوتبال نداریم و کمپ برسد جای خودش. به نساجی و شخص آقای پرهام عزیز و مهندس صنیعی‌فر تبریک می‌گویم و از آنها تشکر می‌‌کنم که باعث شدند نساجی با پشتوانه مردمی به لیگ برتر صعود کند.اما شنیده‌ام آنها 2 بازی اولشان در زمین خودشان نمی‌تواند برگزار شود. اینها مشکل زیر ساخت است.ما 40 سال پیش لیگی به نام تخت جمشید داشتیم که از بوندس‌لیگا الگو می‌گرفت.سال 53 تیم تاج از رئال مادرید بیشتر سرمایه داشت.امیدوارم به سمتی برویم که کشور ما به سمت اقتدار برود.چون لیقات ایران و ایرانی خیلی بالا است.

وی در خصوص اینکه کدام بازیکن تیم ملی می‌تواند لژیونر شود گفت: تیم‌های اروپایی به دنبال بازیکنان زیر 20 سال هستند. سردار آزمون و رضا شکاری که در ذوب‌آهن بود بازیکنانی هستند که اروپایی ها می‌توانند از آنها استفاده کنند چون نگاه آنها نگاه اقتصادی است.

همین سید مجید حسینی را زمانی که 17 سال سن داشت در انزلی در ترکیب استقلال گذاشتم ولی این بازیکن زحمت آقای علی دوستی است.ما باید به لیگ و مربیان داخلی اعتماد کنیم. حسینی هم نمونه این اعتماد است. البته لیگ‌های قطر دنبال بازیکنان بالای 24 سال ما باشند ولی لیگ های اروپایی به دنبال بازیکنان 17 ساله هستند.

قلعه‌نویی در پایان گفت: همیشه دنبال زدن حرف حق بودم، از آقای روحانی خواهش می‌کنم بستر را به شکلی فراهم کند که بانوان بتوانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. وقتی تصاویر نماز خواندن بانوان را دیدم لذت بردم.قبول دارم این مسائل زمانبر است ولی امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

نظر شما