شناسهٔ خبر: 26294997 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایسنا از مشکلات مردمی رنجور گزارش می‌دهد؛

«قمشانه‌»‌ای‌ها برای ماندن در دیارشان تقلا می‌کنند

نمایندگی همدان

با گام‌هایی آرام به سمتم آمده و سلام می‌دهد، پاسخش را می‌دهم، گویی سخن‌ها دارد، بارقه‌های امید در چشمانش برای فردای هر چه روشن‌تر فرزندان و کودکان دیاری به قدمت 5 هزار ساله موج می‌زند، نگاهی به چهره‌ام می‌اندازد تا حوصله را در نگاهم برای شنیدن صحبت‌هایش کندوکاو کند، خود را اهل روستای قمشانه از روستاهای بخش مرکزی اسدآباد معرفی می‌کند.

صاحب‌خبر -

از روستایش می‌گوید، از زیبایی‌های شکوفه‌های بهاری درختان سیب گرفته تا زنبورهای سرخوش از عطر گل‌های باغچه حیاط همسایه. از کاشانه‌های پر از محبت و امید تا رقص خوشه گندم‌های زرد و طلایی گندم‌زارها در برابر سخاوت تلألو نور خورشید، از خنده‌های بی‌غصه و شیطنت‌های کودکان قمشانه‌ای در کوچه پس‌کوچه‌های آبادی، از صدای زنگوله بره جا مانده از  گله گوسفندان راهی شده به چرا تا صدای نی‌لبک چوپان روستا در دشت، از لالایی مادر برای کودک خفته‌اش در گهواره تا عطر بوی نان و دار قالی بانوی قمشانه‌ای، صحبت‌های او در خلق این تابلوی زیبا از روستا بیشتر برای شنیدن مرا مشتاق کرده، سخنانش را ادامه می‌دهد.

این‌بار لحن صدایش غمی از جنس تمنا دارد، می‌گوید در کنار زیبایی‌های روستایش دردهایی نیز هست که بر زیبایی‌هایش می‌چربد و مردم این روستا را دردها رنجور کرده و کمک و یاری مسئولان را می‌طلبد چرا که مردم قمشانه روستایشان را دوست دارند و برای ماندن در دیار خود تقلا می‌کنند و فکر مهاجرت از آبادی در خواب نیز برای کودکانشان هم وحشت‌آور و داستانی غم‌انگیز است، می‌گوید روستایشان را با هیچ تکه‌ای از روی زمین خدا عوض نمی‌کنند …

رئیس شورای اسلامی روستای قمشانه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روستای قمشانه واقع در 25 کیلومتری شهر اسدآباد بر اساس آمار رسمی دارای 34 خانوار و جمعیتی افزون بر 200 نفر بوده که شغل اکثریت خانوارهای آن دامداری و کشاورزی است.

مسعود روحی افزود: موقعیت کوهستانی، وجود چشمه‌های طبیعی و سد خاکی و نیز وجود آبزیان در سد، پوشش گیاهی و جانوری موجب آن شده تا بسیاری از مردم شهرستان در راستای تفریح سری به طبیعت این روستا بزنند.

وی با اشاره به وجود 450 هکتار زمین کشاورزی در روستای قمشانه اضافه کرد: بیشتر کشاورزی این روستا حول محور کشاورزی دیم بوده و اکثریت این زمین‌ها کوهستانی هستند. گندم و جو دیم و حبوبات از جمله محصولات زراعی تولیدی و سیب، هلو، شلیل، گردو و گلابی از جمله محصولات تولیدی باغات این روستا به شمار می‌رود.

قمشانه بستر گردشگری شدن را دارد

روحی بیان کرد: ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در این روستا با توجه به موقعیت طبیعی و بکر و حضور گردشگران از نقش موثری در گردشگری شدن این روستا در شهرستان برخوردار خواهد بود به طوریکه قمشانه کاملا شرایط و بستر تبدیل شدن به روستای تفریحی و گردشگری را دارد.

وی ادامه داد: این امر نیازمند بسترسازی و توجه هر چه بیشتر مسئولان نسبت به این روستا بوده که به طور قطع و یقین پیگیری این امر در اشتغال جوانان روستا نیز موثر واقع خواهد شد.

درآمد پایین مردم روستا

روحی با اشاره به وجود 7 حلقه چاه عمیق کشاورزی در روستا، یادآور شد: بیشتر زمین‌های کشاورزی قمشانه کوهستانی بوده و زمین قابل کشت آن کمتر است که این امر موجب درآمدهای پایین مردم روستاست .

اختلاف مردم و منابع طبیعی

وی افزود: زمین‌های کشاورزی با شیب 30 درصد در این روستا و با وجود دارا بودن سند مالکیت مربوط به منابع طبیعی بوده و به راحتی می‌تواند این زمین‌ها را با وجود داشتن سند مالکیت کشاورزان به علت شیب واگذار کند که این امر موجب اختلاف بین مردم و منابع طبیعی شده  است .

این عضو شورای روستا گفت: مسئولان شهرستان با پیگیری لازم می‌توانند با راهکارهایی مناسب علاوه بر حل مشکل منابع طبیعی، با سرمایه‌گذاری نسبت به کاهش زمین‌های شیب‌دار این روستا کمکی به مردم  روستا داشته باشند.

روستایی محروم

وی با بیان اینکه روستای قمشانه به لحاظ عمرانی یکی از روستاهای محروم بوده است، تصریح کرد: عدم بهسازی کوچه و معابر، تحت پوشش نبودن روستا به شرکت آبفار، اجرا نشدن طرح هادی، وجود آب شرب غیربهداشتی، عدم وجود جاده دسترسی بین مزارع، نبود راه آسفالته، حمله گرازها به اراضی کشاورزی و سطح روستا را از جمله مشکلات این روستا می‌توان برشمرد.

روحی ادامه داد: سال گذشته مواردی از تب مالت در این روستا اتفاق افتاد که علت آن ورود عشایر به روستا بود و فکری به حال آنان در این راستا نکرده بودند.

وی افزود: در حال حاضر منطقه چهاردولی برای 50 کیلومتر جاده بین مزارع دارای بودجه بوده که بخشی  از این بودجه را مسئولان می‌توانند به احداث جاده بین مزارع در این روستا اختصاص دهند.

راه روستایی بدون‌آسفالت

روحی با اشاره به جاده آسفالته خاطرنشان کرد: 3 کیلومتر از راه روستای قمشانه نیاز به آسفالت دارد که تا کنون در این راستا با وجود پیگیری‌ها اقدامی نشده است.

وی یادآور شد: با توجه به پتانسیل خوب دامداری، برخی از جوانان روستا به شغل زنبورداری و یا باغداری و کاشت درختان میوه روی آورده‌اند که حمایت جهادکشاورزی در ارائه تسهیلات به آنان از نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و ماندگاری و عدم مهاجرت جوانان روستا خواهد داشت.

تخریب مسجد روستا

رئیس شورای روستا در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسجد روستا مربوط به دهه 40 بوده و تخریب شده است، گفت: متأسفانه ناتوانی مالی اهالی روستا موجب آن بوده که نتوانیم از طریق مشارکت‌های مردمی نسبت به بازسازی مسجد اقدام کنیم .

مدرسه در حال تخریب

وی با اشاره به خدمات پررنگ اردوهای جهادی بسیج سازندگی طی سال گذشته در این روستا اظهار کرد: سال گذشته تعمیر و بازسازی سه کلاس از مدرسه 6 کلاسه ابتدایی روستا از طریق طرح اردوهای جهادی انجام گرفت اما ما بقی مدرسه در حال تخریب است که حمایت مسئولان را می‌طلبد.

وی ساخت استخر برای تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی، مدیریت آب‌های سطحی و آبرسانی به  روستا را از دیگر خدمات طرح اردوهای جهادی طی سال گذشته عنوان کرد و گفت: عدم وجود مدارس در مقاطع بالاتر راهنمایی و متوسطه در دهستان چهاردولی موجب ترک تحصیل و یا مهاجرت و یا به سرانجام نرسیدن تحصیلات بسیاری از جوانان منطقه از جمله روستای قمشانه شده که توجه ویژه مسئولان به طور قطع این نیاز مردم منطقه چهاردولی را مرتفع خواهد کرد.

نیاز روستا به غسالخانه

این عضو شورای روستا وجود غسالخانه در روستا را یک نیاز برشمرد و اضافه کرد: ساخت غسالخانه روستا از طریق اجرای طرح اردوهای جهادی سال گذشته آغاز شد که هنوز نیمه‌کاره باقیمانده و بلاتکلیف است.

وی اعلام کرد: انجام خدمات عمرانی اردوهای جهادی طی سال گذشته در این روستا موجب امید در جوانان روستا شده که بدون شک توجه هر چه بیشتر مسئولان به این روستای محروم از نقش موثری در مرتفع شدن مشکلات و عدم مهاجرت مردم روستا خواهد داشت.

روحی افزود: برنامه دهگردشی بخشدار جدید و بازدید میدانی و شناسایی مشکلات روستا یکی از جمله برنامه‌های قابل‌تحسین بوده که این امر موجب خرسندی اهالی این روستا شد.

برپایی اردوی جهادی در روستا

فرمانده سپاه ناحیه اسدآباد هم از ادامه پروژه‌های نیمه‌کاره اردوی جهادی بسیج سازندگی در روستای قمشانه در تابستان امسال خبر داد و گفت: 50 درصد مابقی آبرسانی و بازسازی استخر روستای قمشانه توسط اردوهای جهادی امسال انجام خواهد شد.

سرهنگ حسن مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته پایان‌کار احداث غسالخانه روستا توسط اردوهای جهادی با مشارکت مردم انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به آبرسانی به روستای قمشانه به همت گروه جهادی بسیج سازندگی شهرستان در سال گذشته در راستا محرومیت‌زدایی روستا، تصریح کرد: تأمین این آبرسانی از کوه‌های بالادست روستا به سمت استخر ذخیره آب و همچنین استخر آب کشاورزی روستا بوده است.

فرمانده سپاه اسدآباد یادآور شد: جهادگران بسیج سازندگی در این زمینه با لوله‌گذاری به طول 1450 متر و نصب لوله‌های پی.‌وی.‌سی با قطر 75 سانتیمتر از دهنه چشمه‌های آن منطقه به‌طرف پایین کوه موجب تأمین آب این روستا شدند.

وی اظهار کرد: سال گذشته با اتمام کار بسیج سازندگی در این روستا بخشی از زمین‌های کشاورزی زیرکشت رفت و بخشی از زمین‌ها با ایجاد استخر آب تحت تقویت تغذیه آب سفره‌های زیرزمینی قرار گرفت.

شناسایی مشکلات روستاها با «دهگردشی»

بخشدار مرکزی اسدآباد هم به عنوان بخشدار جدید بخش با اشاره به شناسایی مشکلات روستاهای سطح بخش مرکزی اسدآباد، اعلام کرد: برنامه‌های مختلفی در سالجاری برای این بخش آماده شده که «دهگردشی» از جمله برنامه‌های در دست اجرا بوده و در این راستا با بازدید میدانی از روستاها و شناسایی مشکلات آنان نسبت به مرتفع شدن مشکلات بخش با پیگیری‌ها اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

سلیمان نظری‌دوست در رابطه با روستای قمشانه به خبرنگار ایسنا گفت: طی بازدید میدانی در برنامه دهگردشی تمامی مشکلات این روستا را احصاء و شناسایی کرده‌ایم و برای مرتفع شدن مشکلات روستا پیگیر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: روستاهای فاقد دهیاری دارای بخشی اعتبارات هستند که با هماهنگی فرمانداری بر آن خواهیم بود تا اعتباراتی نیز برای این روستا درنظر گرفته شود.

حل مشکلات قمشانه در اولویت کاری بخشداری

وی با تأکید بر اینکه حل مشکلاتی نظیر راه، خانه بهداشت، بهسازی معابر و غسالخانه روستای قمشانه در اولویت کاری بخشداری طی سالجاری است، افزود: در رابطه با اجرای طرح هادی روستایی پیگیری لازم انجام گرفته و موضوع با بنیاد مسکن در میان گذاشته شده است که مقرر شد بازدیدی از روستا به اتفاق بنیاد مسکن داشته باشیم و تصممیمات لازم در این راستا اتخاذ شود.

منابع طبیعی زمین در اختیار کشاورزان بگذارد

نظری‌دوست در بحث مشکل منابع طبیعی و اهالی روستا در رابطه با زمین‌های شیب‌دار نیز تصریح کرد: مکاتبه‌ای در همین راستا با منابع طبیعی داشته‌ایم که تا حدودی نیز کار پیش رفته و از منابع طبیعی درخواست شد تا از اراضی منابع طبیعی برای کشاورزی در اختیار کشاورزان قمشانه قرار دهند و برای مرتفع شدن این امر در حال رایزنی هستیم .

وی یادآور شد: در برنامه دهگردشی رئیس شورای روستا قمشانه را فردی باانگیزه و پرکار دیده‌ام که در راستای پیگیری و انعکاس مشکلات روستا به مسئولان و مرتفع شدن مشکلات روستا از وی قدردانی می‌کنم.

در پایان اینکه حل مشکلات روستا نیازمند عزم راسخ مسئولان، شوراها و نیز مشارکت مردمی و اجرای طرح اردوهای جهادی بوده تا پاشنه کشیده با یک رابطه چندسویه در توسعه و آبادانی این روستای محروم گام بردارند و لبخند امید و رضایت را بر لبان مردم مهربان این روستا بکارند.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

نظر شما