شناسهٔ خبر: 26294932 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

واریس صورت چیست؟ دلایل و راههای درمان

رگ های واریس صورت تا حدودی با رگ های واریس سایر قسمت های بدن متفاوت است، این عارضه اغلب زیر چشم و اطراف بینی ظاهر می شود و باوجود اینکه اصولا بی خطر است اما به زیبایی ظاهر افراد به ویژه بانوان صدمه می زند.

صاحب‌خبر -

واریس نشانه ای شایع از نارسایی مزمن وریدی بوده که شیوع آن در جمعیت بالغ بر ۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است. بطور معمول رگ های واریس در پایین تنه (پاها و اطراف ناحیه تناسلی) ایجاد می شوند، با این حال برخی از افراد دچار واریس صورت می شوند.

به طور کلی زمانی که گردش خون در بدن ضعیف باشد، خون در سیاهرگ‌ها جمع شده و انباشتگی خون باعث کشیده و برجسته شدن سیاهرگ‌ها می‌شود. در نتیجه رگ‌ها از زیر سطح پوست دیده می‌شوند و عارضه ای بنام رگ‌های عنکبوتی و واریس بروز می‌یابد. رگ‌های عنکبوتی صورت غالباً کنار بینی و گاهی نیز در گونه‌ و چانه ایجاد می‌شود.

رگ های واریس صورت تا حدودی با رگ های واریس سایر قسمت های بدن متفاوت است، این عارضه اغلب زیر چشم و اطراف بینی ظاهر می شود و باوجود اینکه اصولا بی خطر است اما به زیبایی ظاهر افراد به ویژه بانوان صدمه می زند.

عوامل خطر ابتلا به واریس صورت عبارتند از :

بالا رفتن سن و بروز تغییرات هورمونی مانند یائسگی (با بالا رفتن سن امکان ایجاد شدن واریس یا تشدید آن بیشتر می شود.)

جنسیت (زنان بیشتر از مردان متلا به واریس می شوند)

سابقه خانوادگی (زمینه ژنتیکی در بروز واریس موثر است)

اضافه وزن و چاقی

بارداری

استرس

بی تحرکی

ایستادن یا نشستن طولانی مدت.

رگ های واریسی در ابتدا فقط یک نگرانی ظاهری هستند با این حال زمانی که علائمی همچون گرفتگی، سوزش، تورم، احساس سنگینی یا خستگی و تغییرات رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده، مشاهده شوند اهمیت بالینی پیدا می کند.

علائم واریس متفاوت است. برخی افراد هیچ علامتی تجربه نمی‌کنند.

در هر حال علائم احتمالی واریس عبارت است از :

درد یا سنگینی

خارش یا سوزش پوست روی سیاهرگ‌ها

برآمده یا برجسته شدن رگ‌ها و سیاهرگ‌ها

تغییر رنگ و زخم شدن پوست

عوارض واریس صورت

واریس به صورت مزمن و به آهستگی و در طول چندین سال تشدید می‌شود.درمان واریس با لیزر

علائم واریس متفاوت است

بعضی از عوارض واریس عبارت است از :

ترومبوفلبیت (واریس حاد) : سیاهرگ‌های سطحی به دلیل تشکیل شدن لخته خون در عروق دردناک و قرمز می‌شوند.

خونریزی : رگ‌های واریس در صورت بریدن دست یا وارد شدن ضربه آن خونریزی می‌کنند. خونریزی با محکم فشار دادن متوقف می‌شود، اما سیاهرگ باید درمان شود تا مجدد خونریزی نکند.

واریس شدید ممکن است با درماتیت، زخم و ترومبوفلبیت مرتبط باشد، که درنتیجه با اضافه شدن خون وریدی و افزایش فشار هیدرواستاتیک، مواد زائد متابولیکی دیگر حذف نمی شوند و باعث ایجاد واریس می شود.

درمان واریس صورت :

مدیریت وزن(Weight management)

با رعایت رژیم غذایی مناسب و حفظ تناسب اندام خود به ویژه در سنین بالا می توانید از بروز واریس صورت پیشگیری و یا در صورت وجود راحتتر درمان کنید.

اسکلروتراپی(Sclerotherapy)

در این نوع درمان نوعی محلول شیمیایی در سیاهرگ‌های آسیب‌دیده تزریق می‌شود. در نتیجه سیاهرگ‌های درگیر بسته می‌شوند و خون داخل آنها به صورت خودکار به سمت سیاهرگ‌های مجاور هدایت می‌شود.

لیزر درمانی(laser therapy)

در لیزر درمانی از نور تقویت شده برای بستن عروق درگیر استفاده می‌شود. این نوع درمان معمولاً روی بیمارانی انجام می‌شود که رگ‌های عنکبوتی کوچک دارند. انرژی و لیزر انتخاب شده با احتیاط و دقت فراوان روی موضع مورد نظر تابانده می‌شود تا ظاهر عروق کوچک بهبود یابد.

ریشه کن کردن با رادیوفرکانس(RadioFrequency Ablation)

رادیوفرکانسی(RFA) دیواره‌های سیاهرگ‌های واریسی را گرم و بافت عروق را تخریب می‌کند. سیاهرگ پس از این تخریب دیگر نمی‌تواند حامل خون باشد. لوله باریکی به نام سوند یا کاتتر با توجه به تصاویر سونوگرافی داخل سیاهرگ هدایت می‌شود. یک پروب نیز داخل سوند قرار داده می‌شود که انرژی رادیوفرکانسی را به موضع می‌رساند. سیاهرگ تا زمان فروپاشی دیواره و بستن و مهروموم شدن آن گرم می‌شود. خون پس از بسته شدن سیاهرگ به طور طبیعی به طرف یکی از سیاهرگ‌های سالم هدایت می‌شود.

منبع: بانوی شهر

نظر شما