شناسهٔ خبر: 26294077 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

آشنایی با موتورهای الکتریکی براش لس؛

چرخش بی واسطه

عصر خودرو- در تصور عمومی یک موتور الکتریکی از یک قسمت متحرک ، یک بخش ثابت و برس ها تشکیل می شود که با رساندن جریان به برس ها موتور شروع به حرکت می کند. اما تکنولوژی امروز بسیار فراتر از این دسته از موتورهاست و در واقع موتورهای الکتریکی براش لس امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این موتورها نه تنها برای به حرکت در آوردن آرسی ها مورد استفاده قرار می گیرند بلکه در خودروهای سواری مانند محصولات تسلا نیز از همین تکنولوژی با مقیاس بزرگتر بهره گرفته می شود. در این مقاله سعی داریم به صورت اجمالی به معرفی این دسته از موتورها بپردازیم.

موتورهای براش


اجراء تشکیل دهنده:
قسمت متحرک یا آرمیچر: این بخش از یک سیم پیچ تشکیل شده است که بر روی یک محور فولادی میچرخد و در انتهای آن یک قسمت برای اتصال برسها قرار دارد که برق از طریق برسها به این قسمت رسیده و وارد سیم پیچها میشود.
قسمت ثابت : این قسمت از دو آهنربای دائمی با قطبیت مخالف تشکیل شده است .
برس ها: برس ها با اتصال بصورت تماسی با انتهای آرمیچر، برق را به آن منتقل میکنند.برای راه اندازی این موتورها، کافیست که برق را به برسها وصل کنیم. برق از طریق تماس برس با آرمیچر وارد سیم پیچ آن میشود.
سیم پیچها دارای چند قطب هستند و برس ها به گونه ای با آرمیچر تماس پیدا میکنند که در هر لحظه برق وارد یکی از قطبهای سیم پیچ شده و یک آهنریای الکتریکی موقتی ایجاد می کند. این آهنربا توسط یکی از آهنرباهای دائمی جذب شده و توسط دیگری دفع می شود. در این لحظه قطبیت سیم پیچ عوض شده و یک قطب دیگر مقابل آهنرباها قرارمیگیرد و این کار باعث چرخش آرمیچر بطور دائم تا زمانی که جریان برق برقرار است می شود.

معایب موتورهای براش :
- برسها و محل تماس آنها به مرور زمان سائیده میشوند.
- برسها و محل تماس آنها باید هر از چند گاهی تمیز شوند.
- اصطکاک برسها باعث کند کردن چرخش موتور میشود.
- اصطکاک برسها باعث اتلاف انرژی و افزایش دما و انرژی می شود.
- اصطکاک برسها باعث کمتر شدن نسبت توان به وزن میشود.

 

موتورهای براش لس (بدون جاروبک)


موتورهای براشلس هم با همان اصل مورد استفاده در موتورهای معمولی کار میکنند، با این تفاوت که در این موتورها، سیم پیچ ثابت بوده و آهنرباها می چرخند. از آنجائی که سیم پیچ در این موتورها ساکن است، نیازی به برسها وجود ندارد و کار تقسیم ولتاژ بین سیم پیچها را کنترل کننده سرعت موتور یا ESC انجام می دهد.
به این نکته دقت کنید که نمی توان از کنترلر سرعت موتورهای معمولی و موتورهای براشلس بجای یکدیگر استفاده کرد زیرا این دو، کار کاملا متفاوتی انجام می دهند.سریعترین راه برای تشخیص اینکه یک موتور براشلس است یا معمولی این است که به سیمهای آن نگاه کنید. موتورهای معمولی دو سیم دارند در حالی که موتورهای براشلس دارای سه سیم هستند. سیم وسط فیدبک نام دارد و تغییرجای دو سیم دیگر باعت خواهد شد که جهت چرخش موتور برعکس شود.


مزایای موتورهای براشلس:


-  از آنجائی که برس وجود ندارد، خوردگی آن هم در این موتورها وجود ندارد.
-  نیازی به نگرانی برای تمیز کردن برسها و محل اتصالشان وجود ندارد.
-  اصطکاک برس برای گرفتن سرعت موتور وجود ندارد.
-  باز هم به همین علت، مدت زمان کارکرد موتور با یک باتری در این موتورها بالاتر است.
-  نسبت توان به وزن بسیار بالاتری دارند.

Inrunner  در مقایسه با  Outrunner

دو نوع موتور براشلس برای مدل های رادیو کنترل وجود دارد. در نوع Inrunner ، آهنرباهای دائمی در قسمت داخلی سیم پیچها قرار داده شده اند. این موتورها ساختمانی بسیار شبیه به موتورهای معمولی دارند با این تفاوت که جای آنربای دائمی و سیم پیچها عوض شده است. در نوع Outrunner ، آهنرباهای دائمی در قسمت بیرونی قرار گرفته اند. کاسه بیرونی موتور که محور موتور به آن متصل است، آهنرباهای دائمی را بر روی خود حمل می کند.هرچه یک موتور سریعتر بچرخد، راندمان آن هم بالاتر است و  موتورهای Inrunner بسیار سریع می چرخند و راندمان بسیار بالاتری نسبت به موتورهایOutrunner  دارند. موتورهای Inrunner نیاز به استفاده از گیربکس مابین موتور و محور دارند تا دور آنها را کاهش داده و قدرت را افزایش بدهد. از این رو با استفاده از گیربکسهای مختلف بر روی این موتورها میتوان به قدرت و سرعت دلخواه برای نیازهای مختلف و مدلهای مختلف رسید . نکته منفی در مورد موتورهای Inrunner این است که افزودن قطعات اضافی (گیربکس) میتواند احتمال خرابی و از کار افتادن موتور را افزایش دهد. مثلا چرخ دنده های گیربکس به مرور سائیده می شود و محور گیربکس ممکن است که تاب بردارد.


جزئیات اینفوگرافیک:
1. درپوش پشتی
2. مدار چاپی pcb
3. سنسور های هال
4. تقویت کننده بلبرینگ
5. بلبرینگ
6. شفت
7. آهنربا
8. مدار چاپی pcb
9. سیم پیچ
10. واشر
11. اسپیسر
12. استاتور
13. پوسته
14. سیم های اتصال

 

نویسنده: محمدرضا برخورداری

دانلود با کیفیت

نظر شما