شناسهٔ خبر: 26293771 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران خبر داد

جمع‌آوری ۳ میلیارد فطریه و کفارات در استان تهران/ کمک ۲۷ میلیاردی تهرانی‌ها به نیازمندان در سه ماهه اول ۹۷

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه در عید فطر امسال ۳ میلیارد تومان فطریه و کفارات جمع‌آوری شده است، از کمک ۲۷ میلیارد تومانی مردم استان تهران به مددجویان این کمیته در سه ماهه اول امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، محسن ولئی مدیرکل کمیته امداد استان تهران امروز در نشست خبری با اشاره به اجرای برنامه‌های این کمیته امداد امام خمینی(ره) در ماه رمضان، اظهار داشت: 3 فعالیت در ماه رمضان هدفگذاری شده که مهمترین آن اطعام به نیازمندان بود و هفته اکرام و اطعام از 15 تا 21 رمضان برگزار شد و در مجموع 2 میلیارد و 250 میلیون تومان توسط خیرین صرف اطعام نیازمندان در طول این ماه شد. 

وی با اشاره به اجرای طرح مفتاح الجنة افزود: در این طرح 378 خانوار مورد بازدید مسئولان قرار گرفتند و 176 میلیون تومان کمک به خانواده‌های مورد بازدید شد، ضمن اینکه مردم استان تهران تا حال حاضر 3 میلیارد و 137 میلیون تومان فطریه و کفارات را به کمیته امداد داده‌اند که رشد 27 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. 

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به فعالیت 3 هزار پایگاه جمع‌آوری فطریه و کفارات در روز عید فطر و فعالیت 3 هزار مؤسسه خیریه دارای هلوگرام مورد تأیید در این روز یادآور شد: سایت «حامی آرزوها» برای نخستین بار راه‌اندازی شد و 2500 آرزوی کودکان یتیم واگذاری شد که درنهایت در ماه رمضان 1221 آرزوی کودکان ایتام توسط نیکوکاران برآورده شده و مبلغ 47 میلیون و 470 هزار تومان تقبل شد و این سایت در طول سال نیز فعال است. 

* خرید یک میلیارد و 700 میلیون تومانی مردم از بازارچه خیریه

ولئیی بیان داشت: جشن رمضان به مدت 30 شب در بوستان گفت‌وگو برگزار شد که قریب 64 هزار نفر در آن شرکت کردند، ضمن اینکه یک میلیارد و 700 میلیون تومان محصولات تولیدی مددجویان توسط مردم خریداری شد. 

* آزادی 27 زندانی غیرعمد در جشن رمضان

وی از آزادی 27 زندانی غیرعمد با کمک 400 میلیون تومانی مردم تهران در جشن رمضان امسال خبر داد و گفت: 250 میلیون تومان از کفاره پرداختی توسط مردم، به خرید ماکارونی و توزیع آن بین مددجویان اختصاص یافت، ضمن اینکه پیش‌بینی می‌ کنیم جهیزیه 200 نوعروس با اعتبار یک میلیارد تومان، پیش‌بینی خرید 15 واحد مسکونی و درمان 2 هزار بیمار صعب‌العلاج از محل جمع‌آوری کفارات انجام شود. 

* پوشش 122 هزار نیازمند در استان تهران

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال 54 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان تهران قرار گرفتند، تصریح کرد:‌ 16 هزار خانوار از یک تا چند خدمات کمیته استفاده می‌کنند و در مجموع 122 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد استان تهران قرار دارند، ضمن اینکه برای 871 کودک دچار سوءتغذیه زیر پنج سال بسته‌های غذاهایی تأمین شده است. 

ولئیی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال حق بیمه تأمین اجتماعی 7 هزار و 423 مددجو به مبلغ 2 میلیارد و 155 میلیون تومان واریز شده است، گفت: 413 جهیزیه به مبلغ یک میلیارد و 652 میلیون تومان تأمین شده، ضمن اینکه پرداخت ماهانه یکصد هزار تومان اجاره مسکن به 5 هزار و 630 خانوار صورت گرفته است، ضمن اینکه قریب به 20 هزار مددجوی مستأجر در استان تهران زندگی می‌ کنند. 

* اعطای 5 میلیارد و 500 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه در سه ماهه اول امسال

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه 5 میلیارد و 500 میلیون تومان قرض‌الحسنه در سه ماهه اول امسال اعطا شده است، گفت: 2 هزار و 382 خانوار جدید تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند که مهمترین علت تحت پوشش قرار گرفتن آنها شامل فوت سرپرست با 49 درصد، 26 درصد به علت طلاق، 18 درصد به دلیل از کارافتادگی سرپرست و 4 درصد نیز به دلیل زندانی شدن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. 

* ایجاد 2 هزار و 300 شغل برای مددجویان در سال جاری

وی با اشاره به برنامه‌های سال جاری کمیته امداد استان تهران تصریح کرد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای 2 هزار و 300 شغل مبلغ 46 میلیارد تومان از اعتبارات بانکی اختصاص پیدا کند، ضمن اینکه از محل اعتبارات صندوق امداد ولایت نیز مبلغ 54 میلیارد تومان برای ایجاد 1150 شغل ثبت شود. 

ولئیی با بیان اینکه دولت 72 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال روستائیان اعتبار درنظر گرفته است، گفت: همه این اعتبارات به صورت وام قرض‌الحسنه با کارمزد 4 درصد پرداخت می‌شود. 

مدیرکل کمیته امداد استان تهران اضافه کرد: وام اشتغال کمیته امداد در سال جاری از 5 میلیون تا 50 میلیون تومان در نظر گرفته شد که متناسب با شرایط متقاضی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه طرح‌های مبتنی بر طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه، تمرکز بر کیفیت تولیدات و نظارت هوشمند، راه‌اندازی سامانه نظارت هوشمند در طرح‌های اشتغال و ایجاد مشاغل نوین ا ز جمله برنامه‌های دیگر سال جاری است.

* ایجاد تسهیلات ویژه برای کارفرمایان با به کارگیری مددجویان کمیته امداد

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم برای 2 هزار و 400 نفر کاریابی کنیم و هزینه این کار را بپردازیم، ضمن اینکه برای کارفرمایانی که مددجویان را به کارگیرند، بسته‌های تشویقی از  جمله پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان به مدت دو سال و نیز پرداخت وام 20 میلیون تومانی قرض‌الحسنه به ازای به کارگیری هر مددجو به کارفرمایان پرداخت می‌شود. 

ولئیی با بیان اینکه پیش‌بینی کرده‌ایم در سال جاری 6 هزار نفر در دوره‌های آموزش مهارت و پایدارسازی مشاغل حرفه‌آموزی کنند، گفت: امروز برای دو منطقه ملارد و فیروزکوه به دلیل محرومیت، 10 درصد بیشتر اعتبار درنظر گرفته شده، ضمن اینکه برای دانشجویان تحت حمایت نیز وام دانشجویی تا مبلغ 5 میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. 

* اعطای تسهیلات 75 میلیون تومانی دانش‌بنیان به مددجویان

مدیرکل کمیته امداد استان تهران بیان داشت:‌ همپوشانی بین بیمه درمانگر با سایر بیمه‌ها انجام می‌شود و  برای اجرای طرح های اشتغال دانش‌بنیان تا سقف 75 میلیون تومان تسهیلات به  مددجویان پرداخت می‌شود، ضمن اینکه از کل مبالغ جمع‌آوری در حوزه زکات 80 درصد برای توانمندسازی و طرح‌های حمایتی اختصاص پیدا می‌ کند. 

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد استان تهران خاطرنشان کرد:‌ در تابستان سال جاری مرکز علوم قرآنی در منطقه 13 تهران افتتاح می‌شود، ضمن اینکه کارگروه قرآن نیز با همکاری قرارگاه خاتم‌الاوصیاء در چند شهر استان تهران کار مشترک قرآنی انجام می‌دهد و جشنواره‌های قرآنی مددجویان نیز برگزار خواهد شد. 

* اختصاص 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تأمین مسکن

ولیئی اظهار داشت:‌امسال برای تأمین و تکمیل مددجویان بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار برای 1790 خانوار اختصاص یافته است و 355 منزل مسکونی برای مددجویان خریداری یا احداث می‌شود، ضمن اینکه 8 هزار و 413 خدمات حقوقی به نیازمندان ارائه خواهد شد و برای نخستین بار بسته‌های ویژه‌ای برای 1274 سالمند با اعتباری بیش از 585 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. 

* پوشش بیمه درمانی 73 هزار مددجو

مدیرکل کمیته امداد استان تهران یادآور شد: 73 هزار مددجو کمیته امداد در استان تهران تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار خواهند گرفت که بیش از 32 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده، ضمن اینکه مبلغی برابر 7 میلیارد و 650 میلیون تومان اعتبار برای ازدواج 2 هزار و 500 زوج درنظر گرفته شده است، ضمن اینکه برای درمان بیماران صعب‌العلاج و تأمین دارو و تجهیزات 800 میلیون تومان اختصاص یافته است. 

وی با بیان اینکه 416 میلیون تومان کمک بلاعوض برای تحصیل 400 دانشجو و 2 میلیارد و 125 میلیون تومان هزینه تحصیلی به 13 هزار و 900 دانش‌آموز اختصاص پیدا کرده است، گفت: در حوزه فرهنگی در سال گذشته 23 هزار نفر از مددجویان به اردوهای فرهنگی اعزام شدند که امسال نیز این تعداد انجام خواهد شد. 

ولیئی با اشاره به اینکه در سال جاری 25 هزار و 500 نفر تحت پوشش آموزش‌های خانواده و مهارت‌های زندگی قرار می‌گیرند، گفت:‌ 3 هزار خانواده مشمول طرح «فلاح» که کمک‌هزینه برگزاری مراسم اعیاد و سوگواری ائمه است، در محلات پرداخت می‌شود، ضمن اینکه 7 کانون فرهنگی در استان تهران تجهیز شده و به 6 هزار و 500 نفر ارائه خدمات می‌کند. 

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به فعالیت صندوق امداد ولایت گفت: این صندوق در کل کشور دارای شعب است و همه پرداختی‌ها و دریافتی‌های آن بدون سود بوده و هدفش جذب سپرده توسط خیرین است، ضمن اینکه سال گذشته 12 هزار و 205 فقره وام کارگشایی به مبلغ 37 میلیارد تومان به مددجویان اعطا شد. 

* اعطای 231 میلیارد تومان کمک‌هزینه معیشت 

وی اضافه کرد:‌امسال پیش‌بینی کردیم مردم استان تهران 98 میلیارد تومان از طریق افتتاح حساب به این صندوق کمک کنند، ضمن اینکه در سال جاری 231 میلیارد تومان کمک‌هزینه معیشت در استان تهران به مددجویان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به حوزه مشارکت‌های مردمی متذکر شد: در سه ماهه اول سال گذشته مردم استان تهران 25 میلیارد و 578 میلیون تومان به کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک کردند که در مدت مشابه سال جاری، این مبلغ به 27 میلیارد و 159 میلیون و 964 هزار تومان ر سید که عمده افزایش کمک‌ها از طریق روش های جدید بود، ضمن اینکه بیش از 9 میلیارد و 200 میلیون تومان از کمک‌ها به صورت نقدی و از طریق صندوق‌های کوچک و بزرگ صدقات پرداخت شد و یک میلیارد تومان نیز از طریق صندوق‌های بزرگ صدقات پرداخت شده است. 

* پرداخت 10 میلیارد تومان صدقه در سه ماهه اول امسال 

ولیئی یادآور شد: مردم استان تهران در طول سه ماهه اخیر بیش از 10 میلیارد تومان از طریق صندوق های صدقات صدقه داده‌اند، ضمن اینکه پیش‌بینی کرده‌ایم در سال جاری تعداد خیرین و نیکوکاران 20 درصد اضافه شود و 20 درصد از صندوق‌های صدقات در خیابان‌ها و میادین جمع‌آوری شده و با استفاده از شیوه‌های نوین پرداخت، صدقات جمع‌آوری شود. 

وی با اشاره به روش‌های صرف صدقات مردم در کمک به نیازمندان بیان داشت: این کارکردها شامل بیمه درمان مددجویان، تأمین جهیزیه، تحصیل دانشجویان، آموزش اشتغال و رفع نیازهای اساسی خانواده‌ها، کمک به تأمین مسکن و پرداخت اجاره بهای مسکن مددجویان است، ضمن اینکه باید تأکید کنیم یک ریال از کمک‌ها و صدقات مردم غیر از محل جمع‌آوری صدقات، صرف امور دیگری نمی‌شود.

وی از وجود 600 هزار صندوق صدقات در استان تهران خبر داد گفت: 40 هزار صندوق در معابر و خیابان ها تعبیر شده است و قرار است سالی 20 درصد از این صندوق‌ها کم شود و تا پایان سال جاری نیز مراجعه به خانواده‌ها و جمع‌آوری صدقات قطع شده و از طریق یک سامانه هوشمند و به صورت غیرحضوری صدقات جمع‌آوری می‌شود. 

مدیرکل کمیته امداد استان تهران  با اشاره به طرح حامی‌یابی نیازمندان در ماه رمضان، ابراز داشت:‌ 8 هزار و 700 نیکوکار تهرانی سرپرستی نزدیک به 9 هزار کودک یتیم را در ماه رمضان تقبل کردند و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از 11 هزار نفر از مردم شهر تهران حامی کودکان یتیم شده‌اند که حدود 73 درصد آنها کودکان یتیم تهرانی را پذیرفته و 27 درصد نیز کودکان سایر نقاط را مورد حمایت قرار دادند. 

وی افزود: طرح نظارت بر مؤسسات خیریه و اجرای آزمایشی این طرح همه مؤسسات خیریه در شهر ری توسط کارگروهی با هدایت فرمانداری تحت نظارت قرار گرفته و برخی از خیریه‌های فاقد عملکرد مالی پلمب شده‌اند، ضمن اینکه در تهران یک هزار خیریه فعالیت می‌کنند که کمیته امداد امام خمینی(ره) در اجرای طرح کمک به ساماندهی خیریه‌ها اقدام می‌کنند. 

انتهای پیام/

نظر شما