شناسهٔ خبر: 26293532 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پرورش انسانِ در تراز «چمران» نیاز غلبه بر بحران‌ها

منبع: کیهان

چمران ترکیبی بی‌­نظیر از ایمان و عشق و عرفان و بصیرت و ولایتمداری و گوش به فرمان ولای­ت فقیه بودن و همیشه در صحنه بودن با سلاح علم و ایمان و عمل است.

صاحب‌خبر -

گروه جهاد و مقاومت مشرق - شهید دکتر مصطفی چمران سردار رشید اسلام، مالک اشتر زمان و مرد عمل و جهاد و شهادت است. به فرموده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

«سردار رشید اسلام، مالک اشتر زمان، چمران عزیز، مرد عمل و جهاد و شهادت، سرباز فداکار اسلام و انسانی در خط حاکمیت قرآن بود.»(خطبه‌های نماز جمعه تهران 1360/4/5)
 

یک دانشمند تمام‌عیار و دارای ایمان عاشقانه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای بسیجی هیئت علمی دانشگاه‌ها در دوم تیر 1389 به صورت مفصل و مبسوط درباره شخصیت شهید چمران و خدمات اسلامی و انقلابی­‌اش سخن گفتند که در ادامه بخش‌­هایی از این رهنمودها را نقل می­‌نماییم.

رهبر انقلاب در مورد درجه اعلای علمی و ایمان عاشقانه چمران می‌­فرمایند: «اولاً این شهید یک دانشمند بود؛ یک فرد برجسته و بسیار خوش‌استعداد بود. خود ایشان برای من تعریف می‌کرد که در آن دانشگاهی که در کشور ایالات متحده‌ آمریکا مشغول درس‌های سطوح عالی بوده - آنطور که به ذهنم هست ایشان یکی از دو نفرِ برترینِ آن دانشگاه و آن بخش و آن رشته محسوب می‌شده - تعریف می‌کرد برخورد اساتید را با خودش و پیشرفتش در کارهای علمی را. یک دانشمند تمام‌عیار بود..»

آری چمران دانشمند بود اما مجهز به ایمان و تقوا. رهاورد ایمان و تقوای ناب وی این بود که در آمریکا درس خواند اما به آمریکا اعتماد نکرد و فریب لبخند دشمن را نخورد، نه تنها اعتماد نکرد بلکه با ایادی آمریکا جنگید و قهرمان شد.
چمران از علمی که از آمریکا آموخته بود علیه آمریکا استفاده کرد و این رویه فرمولی طلایی برای مبارزه با غرب و استکبار با استفاده از دانش و دستاوردهای مادیِ خود غربی‌هاست.

چراغ مه‌شکنِ دوران فتنه
این شهید والامقام مجهز به بصیرت سیاسی و چراغ مه‌شکنِ دوران فتنه بود. به فرموده امام خامنه‌­ای: «بعد معلوم شد که نگاه سیاسی و فهم سیاسی و آن چراغ مه‌شکنِ دوران فتنه را هم دارد. فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص می‌کند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است.»
آن زمانی که چمران دکترا داشت دیپلم مدرک بالایی محسوب می­‌شد. ایشان در آن برهه دکترا داشت از آمریکا و در رشته­‌ای مهم. علاوه بر این مناصبی عالی همچون معاون نخست­‌وزیر در امور انقلاب، وزیر دفاع، نمایندگی مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع داشت اما دل باصفا و خداجویی داشت و در اوج وارستگی از مظاهر مادی و مناصب دنیوی مدام در خط مقدم نبرد نظامی با ضدانقلاب و دشمن بعثی بود.   

آری چمران مسئول بلندپایه بود اما پشت‌ میزنشین نبود و همیشه در وسط میدان و حساس‌ترین و خطرناکترین نقطه میدان حضور داشت و حماسه­‌آفرینی می­‌نمود.
به گفته سردار صابری جانشین فرمانده سپاه حضرت محمّد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ: چمران وزیر بود، دکتر بود اما ایشان ولایی بود همیشه می­‌گفت چه کسی لایق‌­تر از من که فرمان امام را اجرا کنم.

حماسه‌­آفرینی در خط مقدم جبهه
شهید چمران برای اولین­ بار به همراه آیت‌­الله خامنه­‌ای به منطقه جنگی می­‌رود و همچنین برای اولین‌­بار به همراه یکدیگر به خط مقدم نبرد می‌­روند. رهبر انقلاب جزییات این حضور در جبهه را چنین روایت می‌­نمایند:
«حضور برای او یک امر دائمی بود. ما از اینجا با هم رفتیم اهواز؛ اولِ رفتن ما به جبهه، به اتفاق رفتیم. توی تاریکی شب وارد اهواز شدیم. همه جا خاموش بود. دشمن در حدود یازده دوازده کیلومتری شهر اهواز مستقر بود. ایشان شصت هفتاد نفر هم همراه داشت که با خودش از تهران جمع کرده بود و آورده بود؛ اما من تنها بودم؛ همه با یک هواپیمای سی - ۱۳۰ رفته بودیم آنجا. به مجردی که رسیدیم و یک گزارش نظامی کوتاهی به ما دادند، ایشان گفت که همه آماده بشوید، لباس بپوشید تا برویم جبهه. ساعت شاید حدود نه و ده شب بود. همان جا بدون فوت وقت، برای کسانی که همراه ایشان بودند و لباس نظامی نداشتند، لباس سربازی آوردند و همان جا کوت کردند؛ همه پوشیدند و رفتند. البته من به ایشان گفتم که من هم می‌شود بیایم؟ چون فکر نمی‌کردم بتوانم توی عرصه‌ نبرد نظامی شرکت کنم. ایشان تشویق کرد و گفت بله، بله، شما هم می‌شود بیائید. که من هم همان جا لباسم را کندم و یک لباس نظامی پوشیدم و - البته کلاشینکف داشتم که برداشتم - و با اینها رفتیم.»

شهید چمران از آغاز جنگ به خطوط مقدم نبرد رفت و پس از اشغال سوسنگرد توسط دشمن بعثی در نبردی چریکی دلیری‌­ها از خود به ثبت رساند و مجروح گردید. وی پس از معالجه به خطوط مقدم جبهه بازگشت و سرانجام در تاریخ 31 خرداد 1360 در جبهه سوسنگرد، روستای دهلاویه به درجه رفیع شهادت نایل گردید.
چمران ترکیبی بی‌­نظیر از ایمان و عشق و عرفان و بصیرت و ولایتمداری و گوش به فرمان ولای­ت فقیه بودن و همیشه در صحنه بودن با سلاح علم و ایمان و عمل است.

ضرورت پرورش انسانِ در تراز شهید چمران
رهبر انقلاب خاطرنشان می­‌فرمایند: «در دانشگاه پرورش انسانِ در تراز شهید چمران لازم است؛ این را لازم داریم.»
آری دانشگاه­ها باید نخبگانی پرورش کنند که حضور دائم و بجا و بهنگام و حضور مخلصانه و مجاهدانه در عرصه­‌های حساس و سرنوشت‌­سازِ انقلاب و نظام اسلامی را سرلوحه عملکردشان قرار داده و سرباز انقلاب و نظام باشند و هر جا به حضور جهادی و انقلابی نیاز است بشتابند و آنجا را مرکز جهان بدانند و با تلاش و پشتکار بی‌­وقفه و روزافزون­شان مشکل­‌گشا ظاهر شوند و توطئه­‌های دشمنان در آن عرصه را با شکست مواجه نمایند.
البته جمهوری اسلامی تاکنون ستارگان پرفروغ و نخبگان جهادی و حزب­‌اللهی دیگری هم تقدیم راه جهاد و شهادت نموده است که سیدآقا سیدحسینی از جمله آنهاست.

برادر شهید سیدحسینی چنین زندگی شهید را روایت می­‌نماید:«ما اهل روستای نمین منطقه پیله‌رود در نقطه صفر مرزی استان اردبیل هستیم. ... سیدآقا در درس‌ هم بسیار کوشا بود و به دلیل تسلطش بر ریاضیات در المپیاد ریاضی شرکت‌کرد و با کسب مقام اول المپیاد به مسابقات جهانی ترکیه اعزام شد و آنجا هم برای کشور افتخارآفرینی کرد. علاوه بر ریاضی به زبان انگلیسی تسلط کامل داشت و از انگلستان دعوت‌نامه برای کار و تحصیل داشت اما از آنجایی که انسانی مذهبی بود، تحصیل در رشته الهیات را به ریاضیات و زبان انگلیسی ترجیح داد. ... با نزدیک شدن به سال‌های انقلاب مبارزات هم به فعالیت‌هایش افزوده شد و از فعالان و لیدرهای مبارزات برعلیه طاغوت در منطقه 16 تهران بود و چند نوبت توسط ساواک دستگیر شد. در محله نازی‌آباد سپاه یک دفتر فرهنگی داشت که مسئولیتش با سیدآقا بود، او با تعدادی از دوستانش آنجا فعال بودند که همگی راهی جبهه شدند و همه به شهادت رسیدند. برادرم 12 فروردین 1361 در ادامه عملیات فتح‌المبین به شهادت رسید.»(خبرگزاری فارس، 1397/3/28)

جوان مومن انقلابی حلال مشکلات کشور
آری جمهوری اسلامی ستارگان روشنی­‌بخش و حماسه‌آفرینِ نخبه بسیار پرورش داده و تقدیم اسلام نموده است شهدای هسته‌­ای نمونه‌­های دیگری از این حقیقت هستند. اما با این وجود لازم است این امر فراگیرتر و عمومی‌­تر گردد و زمینه برای شناسایی و ورود نیروهای نخبه ارزشی به عرصه­‌های مختلف بیش از پیش فراهم گردد و بکارگیری جوانان پرانگیزه انقلابی در عرصه‌های سرنوشت­‌ساز نهادینه و تثبیت گردد تا مشکلات رفع و توطئه‌­ها خنثی گردد.
جوان مومن انقلابی حلال مشکلات کشور است و هر جا که وارد شده استکبار جهانی و اذنابش را به زانو درآورده و پیروزی­های درخشان و باورنکردنی بدست آورده است. نمونه آن جنگ تحمیلی است، نمونه آن مبارزه با داعش است، نمونه آن پیشرفت‌های خارق‌­العاده و شگفت‌­انگیز در صنعت هسته­‌ای و پژوهشکده رویان، صنایع موشکی و... است.
 

راه­ حل غلبه بر توطئه­‌ها
جوان نخبه­ متعهد و متدین و انقلابی مشکل‌گشا و دشمن‌­شکن و حماسه‌­آفرین در تمامی عرصه‌ها است. این حقیقتی است که دستاوردهای درخشان نظام در عرصه­‌های نظامی و علمی با محوریت نیروهای ارزشی صحت آن را گواهی می­‌دهد. راه حل مشکلات کشور و غلبه بر توطئه­‌های عظیم جبهه استکبار جهانی، تربیت جوانانی مثل شهید چمران و میدان دادن به این جوانان و ورود جوانانی در تراز شهید چمران به تمامی عرصه‌­های حساس و سرنوشت­‌ساز است.

نظر شما