شناسهٔ خبر: 26293351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

فهرست خیال‌‌پردازی‌های حاشیه‌ساز «پامپئو» علیه ایران

پیام‌هایی که به تازگی وزیر خارجه آمریکا علیه ایران ارسال کرده جنجالی شده، اما سابقه این مقام آمریکایی نشان می‌دهد که او به خیال‌پردازی‌های حاشیه‌ساز علیه ایران عادت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، انتشار چند توئیت جدید از «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر باعث شده ناتوانی او در تشخیص واقعیت از خیال بار دیگر برجسته شده و عیان پیش روی دیگران قرار بگیرد.

«پامپئو» روز چهارشنبه در توئیتر، نموداری مبهم و بدون منبع از آنچه به ادعای وی روند رو به رشد «اعتراضات» در ایران بود منتشر کرده و به تلویح ادعا کرد که سیاست های «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا باعث افزایش تظاهرات ها در ایران شده است.

این نمودار، در آمریکا جنجالی شد و در نشست روزانه سخنگوی وزارت خارجه این کشور یک خبرنگار به مواردی اشاره کرد که نشان می داد این بار هم پامپئو نتوانسته مرز بین آنچه دوست دار آن است و آنچه در صحنه عمل به عنوان واقعیت میدانی وجود دارد، تمایز قائل شود. 

یک خبرنگار، روز چهارشنبه از هیثر ناوئرت پرسید: «درباره نموداری که پامپئو منتشر کرد؛ ایشان درباره آن نمودار نوشت: "آیا می توان در این باره توضیحی ارائه کرد؟". باید بگویم که بسیاری از مردم بعد از نگاه کردن به این نمودار نظرشان این بود که لازم است درباره خود نمودار توضیحاتی داده شود. در آن نمودار- مشخصاً محور X زمان بود، اما هیچ توضیحی درباره محور Y ارائه نشده بود. معلوم نیست به اندازه تظاهرات ها اشاره می کرد یا تعداد تظاهرات ها؛ فقط نوشته شده بود روند. هیچ منبعی هم برای این اطلاعات ارائه نشده بود.»

«هیثر ناوئرت» در پاسخ به این سوال مدعی شد که منبع آنها آمارهای دولت آمریکا است. خبرنگار آمریکایی گفت: «با توجه به اینکه شما در ایران سفارتخانه و آدم ندارید این اطلاعات از کجا به دست می آیند؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش به تکرار چندباره اینکه منبع آمارها دولت آمریکا هستند بسنده کرده و از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد. 

ادعاهای بدون سند وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه هم با چندین توئیت دیگر که در آنها باز هم آمار و ارقام هایی بدون منبع اشاره می شد ادامه پیدا کرد. او به عنوان مثال، روز پنجشنبه هم مدعی شد نزدیک 30 درصد جوانان ایران بیکار هستند و روز جمعه مدعی شد که 5000 ایرانی از ماه ژانویه (دی ماه) تا کنون دستگیر شده اند. او در ادامه نوشت: «مردم ایران شایسته احترام به حقوق انسانی شان هستند.»

پامپئو در حالی از احترام به ایران سخن می گوید که دولت کشور او در طول سالیان گذشته از هیچ تلاشی برای توهین به ملت ایران مضایقه نکرده است. دولت آمریکا، همچین چندی پیش بعد از زلزله کرمانشاه به درخواست ها برای تسلیت به خانواده های قربانیان و حادثه دیدگان توجهی نشان نداد و از انتشار پیام در توئیتر در این باره خودداری کرد. 

اقدامات ضدبشردوستانه دولت آمریکا در آن حادثه به همین جا ختم نشد و  خزانه داری دولت او چندی بعد با انتشاربیانیه ای خواستار رعایت تحریم ها در کمک رسانی به زلزله زدگان ایرانی شد. رسانه ها مدتی بعد گزارش دادند تفاسیر سخت گیرانه از این بیانیه باعث شده فیسبوک و برخی سایت های خیریه صدها هزار دلار کمک های مردمی جمع آوری شده در خارج از ایران برای کمک به حادثه دیدگان زلزله کرمانشاه را مسدود کنند. 

پروژه ناشیانه دیگری که «پامپئو» آبان ماه سال گذشته- هنگامی که رئیس سیا بود- در راستای اهداف ضدایرانی خود کلید زد  انتشار دوباره اسنادی موسوم به «آبوت آباد» (اسناد ادعایی به دست آمده از حمله به پناهگاه اسامه بن لادن در سال 2011 در ابوت آباد پاکستان») بود. با آنکه این اسناد قبلاً منتشر شده بودند و در آنها هیچ نکته قبلاً ناگفته ای موجود نبود «پامپئو» از ماه ها قبل به تیمی از «سیا» دستور داد این اسناد را با این نگاه که بتوانند ایران را به القاعده گره بزنند مورد بررسی های چندباره قرار داده و با این دستور کار به صورت دست چین شده منتشر کنند.

در آن زمان «ند پرایس»، تحلیلگر اطلاعاتی سابق «سیا» در حساب کاربری اش در توئیتر به افشاگری درباره پشت پرده های بازنشر اسناد «آبوت آباد» پرداخت. او نوشت: « با روی کار آمدن مایک پامپئو به عنوان رئیس سیا، اتفاق جالب توجهی افتاد. آن طور که به من گفته شد، او مجدداً شروع به بررسی این اسناد کرد و مأمورانی را از بخش های مهم وادار کرد تا میلیون ها سند را مورد تأمل و تأمل دوباره قرار دهند.»

 وی همچنین درباره مقاصد رئیس وقت سیا از انجام این کار نوشت: «چرا او این کار را انجام می دهد؟ ظاهراً ایشان فکر می کنند انتشار این اسناد، ایران را به القاعده مرتبط می کند. او در همایش گروه محافظه کار، FDD که مخالف توافق هسته ای ایران است، به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کرد».

«با در نظر گرفتن اینکه اسناد تازه منتشرشده چیز تازه ای که قبلاً نمی دانستیم به ما نمی گویند، آنها را می توان فریبکاری های آشکار دانست. چیزی که روشن نیست، انگیزه های چهره افراطی دولت ترامپ، پامپئو علیه ایران است. اما این اقدامات نشان می دهند که او در حال بازگشت به سیاست های دولت بوش است: تأکید بر ارتباط با تروریسم برای منطق سازی در خصوص تغییر حکومت».

اگر این پروژه های «پامپئو» در محافل سیاسی و کارشناسی آمریکا بحث های فراوان موافق و مخالف برانگیخت، او چند ماه بعد با 12 شرطی که در سمت وزیر خارجه آمریکا برای  توافق با ایران مطرح کرد، دست مایه هجو و هزل، از سوی موافقان و مخالفان، هر دو شد.

 توقف کامل غنی سازی اورانیوم، اجازه بازرسی به تمامی سایت ها از جمله سایت های نظامی، پایان برنامه موشکی، آزادی تمامی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران، قطع کامل حمایت از حزب الله و خروج کامل نیروها از سوریه تنها بخشی از این مطالبات بودند که وزیر خارجه آمریکا ما به ازای آن، تنها امتیاز مذاکره با دولت ترامپ را به ایران پیشنهاد می کرد. 

  به عنوان نمونه ای از واکنش ها به این مطالبات «پامپئو»، «استفان والت» نظریه پرداز روابط بین الملل و استاد دانشگاه هاروارد در توئیتی نوشت:«هنوز اندکی در عجبم که چرا پامپئو از ایران نخواست با افتتاح یک  زمین گلف به نام ترامپ در تهران و پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک موافقت کند.»

پامپئو و دو نماینده دیگر در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران، وابسته به سفارت پاکستان در واشنگتن

این نوع حاشیه سازی های «پامپئو» محدود به بعد از پیوستنش به دولت ترامپ نیست و او از مدت ها قبل تر زمانی که نماینده ایالت «آرکانزاس» در مجلس نمایندگان آمریکا بود، به مطرح کردن درخواست هایی که با تعجب و استهزاء همراه می شد، عادت داشت. 

`پامپئو در زمان حضور در کنگره، همراه با همکارانش، «لی زلدین» و «فرانک لوبیودانو»یکی از سه نماینده ای بود که با نگارش نامه ای در بهمن ماه سال 1394 از دفتر حافظ منافع ایران درخواست ویزای سفر به ایران کرد. او گفت هدف از این سفر نظارت بر روند برگزاری انتخابات مجلس ایران و اجرای برجام است. 

دفتر وزیر خارجه ایران در آن زمانی پس از بررسی درخواست این سه نماینده کنگره در پاسخ اعلام کرد: ««بر خلاف آنچه شما تصور کرده اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نیست.»

از این سابقه «پامپئو» چه برداشتی می توان درباره دیدگاه ها و برنامه هایش درباره ایران کرد؟ در حال حاضر در محافل کارشناسی آمریکا کمتر در این مورد شک وجود دارد که او سیاست تغییر نظام و براندازی در ایران را دنبال می کند.

با این حال پیگیری براندازی سیاستی نیست که آمریکا به تازگی آن را در دستور کار قرار داده باشد و در دولت های مختلف آمریکا در دستور کار قرار داشته و میلیون ها دلار برای آن هزینه شده اما همواره ناکام مانده است. 

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما