شناسهٔ خبر: 26293302 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

پزشکی از راه دور فرصتی طلایی برای ارتقای سلامت

تعداد بالایی از افراد کشور در سال‌های آینده به سالمندی می‌رسند و در شرایط سالمندی رفت و آمد و مراجعات پزشکی کاری سخت و هزینه بردار است

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> مسئول پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی ارتش، فناوری پزشکی از راه دور را فرصتی برای توسعه سلامت در نقاط محروم کشور دانست.

به گزارش شفاآنلاین، مهشید کوچک‌سرایی مسئول پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی ارتش بیان کرد: با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور، بلاخیز بودن نقاطی از کشور و حوادث و بلایای طبیعی در کشور، شرایط بحرانی افراد در مناطق مرزی و مناطق دور افتاده، شرایط تروما، شرایط بحرانی کوهنوردان در سوانح کوهستان و غیره تکنولوژی پزشکی از راه دور فرصت طلایی جهت مداخله زود هنگام و بهترین گزینه دسترسی به یک پزشک مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد بالایی از افراد کشور در سال‌های آینده به سالمندی می‌رسند و در شرایط سالمندی رفت و آمد و مراجعات پزشکی کاری سخت و هزینه بردار است؛ اگر پزشکی از راه دور در کشور ما توسعه پیدا کند نه تنها سالمندان بلکه تمام مردم ایران می‌توانند در شرایط خاص از این تکنولوژی بهره‌مند شوند.

کوچک‌سرایی اظهار کرد: تکنولوژی(Technology) پزشکی از راه دور جایگزین پزشکان نخواهد بود بلکه با توجه به حفظ  جان انسان‌ها و عدالت در سلامت باید پزشکی از راه دور  به عنوان یکی از روش‌های درمانی به جامعه و  پزشکان معرفی شود.

مسئول پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به برخی از نجات یافتگان در شرایط بحرانی توسط تکنولوژی پزشکی از راه دور، عنوان کرد: اگر آمبولانس‌ها به سامانه پزشکی از راه دور مجهز شوند بسیاری از افراد با  مشاوره تخصصی می‌توانند از مرگ حتمی نجات پیدا کنند.

وی با اشاره به خدمات ارزنده طرح تحول در جامعه اظهار کرد: با توجه به گستردگی کشور و آمار جمعیتی هنوز هم شنیده  می‌شود که پزشک متخصص در برخی نقاط محروم وجود ندارد و افراد در مناطق محروم از خدمات سلامت بهره‌مند نیستند که با ارائه تکنولوژی پزشکی فرد محور در بستر آگاه سازی و فرهنگ سازی جامعه می‌توانیم شاهد پوشش حداکثری خدمات سلامت در مناطق محروم باشیم.

پزشکی از راه دور با نگاه جزیره‌ای پیشرفت ندارد

رئیس کار گروه پزشکی از راه دور نیرو‌های مسلح بیان کرد: تمام تکنولوژی‌های سلامت برای معرفی به جامعه نیازمند آگاه سازی یا فرهنگ سازی هستند و با ورود این تکنولوژی نیز باید شاهد مشارکت بین بخشی باشیم و با نگاه جزیره‌ای توسعه تکنولوژی و پزشکی از راه دور پیشرفت نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: در شرایطی که انتظار می‌رفت وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت در صدد معرفی و توسعه تکنولوژی‌های سلامت باشد، برخی از کارشناسان با توجه به نیاز جامعه از سطوح پایین‌تر و با هم‌افزایی این فرصت طلایی را به مشارکت گذاشتند که امیدواریم نظام سلامت  در معرفی و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های سلامت دوشادوش کارشناسان در میدان حاضر باشد.

کوچک‌سرایی اظهار کرد: خوشبختانه زیرساخت‌های پزشکی از راه دور در کشور وجود دارد و حتی در نقاط مرزی و دور افتاده نیز خدمات ارتباطی نظیر تلفن همراه و سایر تسهیلات وجود دارد که می‌توان با تقویت زیرساخت‌ها و بستر‌ها شاهد جریان ارزشمند توسعه تکنولوژی و سلامت و ارائه خدمات به هم وطنان باشیم.

وی گفت: پزشکی از راه دور تنها گزینه ارائه خدمات سلامت نیست و پزشکان و جامعه باید بدانند که پزشکی(medical) از راه دور جایگزین پزشکان نیست و نخواهد بود بلکه در شرایط بحرانی بهترین گزینه برای افراد نیازمند خواهد بود.

نظر شما