شناسهٔ خبر: 26292499 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه شنبه تا صبح یکشنبه

تهران- ایرنا- گفت وگوی تلویزیونی رئیس قوه قضاییه و اشاره وی به موضوع حقوق بشر به عنوان ابزار اعمال فشار بر کشورها از سوی کشورهای سلطه گر، اعلام توزیع 9 میلیارد و 700 میلیون دلار ارز در کشور توسط دولت به منظور کنترل بازار ارز تا روز 25 خرداد امسال از سوی نوبخت، گام تازه دولت برای ساماندهی وضع سکه، افتتاح 360 میلیارد تومان پروژه ارتباطی در استان کرمان با حضور وزیر ارتباطات، اعلام قبول نداشتن تحریم های یکجانبه علیه ایران توسط هند از سوی وزیر خارجه این کشور و درخواست جنبش فتح از فلسطینیان و همه گروه های فلسطینی مبنی بر حفظ همبستگی و اتحاد خود در رویارویی با توطئه بزرگ آمریکا - رژیم صهیونیستی مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حقوق بشر یکی از چالش‌های مهم امروز ما به لحاظ فشار بیرونی است، گفت: دشمنان ما در خارج از کشور بخصوص کشور‌های سلطه‌گر مثل آمریکا و امثالهم که کارنامه بسیار سیاهی در بحث حقوق بشر دارند، این موضوع را برای فشار آوردن به ایران ابزار می‌کنند.
* تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به منظور کنترل بازار ارز، تا روز 25 خرداد امسال 9 میلیارد و 700 میلیون دلار ارز 4200 تومانی در کشور توزیع کرده است.
* تهران- ایرنا- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران در آستانه دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده که از بیست و ششم تیرماه آغاز می شود، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
* تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی از عملیات اجرایی برای ساخت بیش از سه هزار و 410 کیلومتر طرح ریلی در سراسر کشور خبر داد.
* تهران- ایرنا- زلزله ای به بزرگی 4.2 ریشتر ساعت 1 و 43 دقیقه و 38 ثانیه بامداد امروز (یکشنبه) حوالی بندر کنگان در استان بوشهر را لرزاند.
* اهواز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز با انتقاد از بازار سیاه به وجود آمده در کشور گفت: دولت و قوه قضائیه باید با محتکران برخورد جدی انجام دهند.
* کرمان- ایرنا- معاون توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از 44 هزار روستای موجود در کشور، تعداد پنج هزار روستا به عنوان کانونی برای شناسایی ظرفیت های اشتغالزایی روستایی انتخاب شده اند که بزودی اعلام خواهند شد.
* کرمان- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سیاست های کلی نظام افزایش بهره وری است و یکی از مهمترین ابزار آن، فناوری اطلاعات است.
* اهواز- ایرنا- رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در برهه ای که دشمن جنگ اقتصادی به راه انداخته ضروری است تا اصلاح طلبان و اصولگرایان روزه سیاسی گرفته و وحدت ملی را حفظ کنند.
* نوشهر- ایرنا- انحراف و واژگونی یک دستگاه مینی بوس حامل گردشگران عراقی در جاده جواهرده شهرستان رامسر 11 نفر زخمی بر جای گذاشت .
* تهران- ایرنا- بنا به پیشنهاد وزیر امورخارجه و تصویب رئیس جمهوری، مرتضی رحمانی موحد سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ژاپن تعیین شد.
* تبریز- ایرنا- معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ترویج فرهنگ قرآنی در بین آحاد جامعه و بالندگی آن نیاز به اراده و عزم ملی دارد.
* تبریز- ایرنا- معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به شبکه مویرگی گسترده این شورا گفت: این نهاد در زمان حاضر 10 هزار عضو در سراسر ایران دارد.
* اراک- ایرنا- معاون مشارکت های اجتماعی وزارت کشور گفت: سه هزار تشکل مردمی کشور در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی به عنوان یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب مشارکت فعالانه دارند.
* اردبیل- ایرنا- رئیس جهاددانشگاهی گفت: همزمان با 16 مرداد، سالروز تشکیل جهاددانشگاهی و با حضور رییس جمهوری از10 فناوری تولیدی این نهاد رونمایی می شود.
* زاهدان- ایرنا- 40 تن مواد مخدر در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و لشکری سیستان و بلوچستان شنبه شب در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء نیروی انتظامی زاهدان به آتش کشیده شد.
* کرمان- ایرنا- رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از بهره برداری از پروژه های توسعه ای ارتباطات دراستان کرمان، فاز بعدی اقدامات برمبنای چگونگی استفاده از این امکانات برای خلق ثروت و توسعه معیشت خانواده ها خواهد بود.
* کرمان- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زیرساخت های ارتباطی استان کرمان در حال نزدیک شدن به وضعیت مطلوب است، گفت: از هفت هزار روستای این استان برای یک هزار و 300 روستا امکان ثبت نام مجدد تلفن ثابت فراهم شد.
* تهران- ایرنا- دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه رویکرد آموزش در هلال نیازمند تغییر نگرش است، گفت: برنامه های آموزش همگانی، مجددا اعتباربخشی و اجرایی می شود.
* کرمان- ایرنا- در سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کرمان پروژه های ارتباطی تلفن همراه، تلفن ثابت و اینترنت استان با 90 میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی و 270 میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد.
* مشهد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: زنی که برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیامک های تهدید آمیز می فرستاد در مشهد شناسایی شد.
* تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: به مناسبت گرامیداشت هفتم تیرماه نمایشگاه سرچشمه سرخ در چهار رشته نقاشی، عکاسی، هنر جدید و پوستر از روز چهارم تیرماه در محل مجتمع فرهنگی هنری شهدای هفتم تیر و موزه شهدا برپا می‌شود.
* تهران- ایرنا- بالاخره طلسم هفت ساله شکست و جمعه اول تیر، نخستین شب از کنسرت ریچارد کلایدرمن (پیانیست سرشناس فرانسوی) در تالار وزارت کشور برگزار شد.
* تهران- ایرنا- معاون رئیس جمهوری گفت: برای آمارهای مرتبط با درآمدهای حاصل از گردشگری، فقط ارز واردشده گردشگران خارجی محاسبه می شود اما متاسفانه حساب اقماری گردشگری وجود ندارد و سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی به طور دقیق برآورد نمی شود.
* کرمان- ایرنا- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 12 هزار میلیارد تومان به اجرای طرحهای کارآفرینی در سراسر کشور اختصاص یافته در حالی که فقط 500 هزار طرح در سامانه کارا ثبت نام شده است.

اخبار خارجی
**********
* تبریز- ایرنا- وزیر امور خارجه هند گفت: دولت هند فقط تحریم های مصوب سازمان ملل علیه ایران را قبول دارد و تحریم های یکجانبه را قبول نداشته و به رسمیت نمی شناسد.
* تهران- ایرنا- جنبش فتح از فلسطینیان و همه گروه های فلسطینی خواست، همبستگی و اتحاد خود را در رویارویی با توطئه بزرگ آمریکا - رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» که با هدف نابودی آرمان فلسطین انجام می شود، حفظ کنند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی دولت نجات ملی یمن، سکوت سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن را در قبال جنایات ائتلاف سعودی-آمریکایی به ویژه اقدام امارات و آمریکا در ایجاد زندان های مخفی در استان های جنوبی یمن و تعرض به زندانیان و شکنجه آنان را محکوم کرد.
* کوالالامپور- ایرنا- تنش های میان استرالیا و چین آنچنان افزایش یافته که پارلمان استرالیا درماه جاری قانون مداخله خارجی را به منظور جلوگیری از نفوذ پکن در نهادهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی این کشور تصویب می کند.
* تهران- ایرنا- داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با یک روزنامه فلسطینی گفت که در صورت بازگشت رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به میز مذاکره، واشنگتن آماده همکاری با وی است.
* تهران- ایرنا- صاحب یک رستوران در ایالت ویرجینیای آمریکا سخنگوی کاخ سفید را به دلیل اینکه برای دولت ترامپ کار می کند، از رستوران خود بیرون کرد.
* پکن- ایرنا- چین با طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد نیروی فضایی مخالفت کرد و نسبت به بروز مسابقه تسلیحاتی در فضا هشدار داد.
* تهران- ایرنا- ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک خودروی فلسطینی، سه گشتی پیاده نظام را در بیت لحم زیر گرفت.
* الجزیره- ایرنا- منابع خبری عربی اعلام کردند که شمار قربانیان حمله تروریستی صبح روز شنبه در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی به یک کشته و 165 زخمی رسید.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری فرانسه خواستار تحریم کشورهایی از اتحادیه اروپا شد که از پذیرش پناهجویان خودداری می کنند.
* اسلام آباد- ایرنا- رسانه های پاکستان شنبه شب از انتخاب 'مفتی نور ولی محسود ' به عنوان سرکرده جدید گروه تروریستی 'تحریک طالبان ' خبر دادند.
* بغداد- ایرنا- 'حیدرالعبادی' نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی 'النصر' و 'سید مقتدا صدر' رهبر جریان صدر عراق و رهبر معنوی ائتلاف 'سائرون' اعلام ائتلاف کردند.
* الجزیره- ایرنا- تارنمای «الاخبار» موریتانی نوشت که 10 حزب مخالف دولت روز شنبه اعلام کردند برای رقابت با نامزدهای طرفدار دولت، با هم متحد شده و در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای شهرداری که ماه دسامبر برگزار می شود، فهرست مشترک ارائه می دهند.
* نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود خواستار حمایت برای عضویت مقدونیه در ناتو شد.
* آنکارا- ایرنا- نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه گفت: ایالات متحده آمریکا به میزان 260 میلیون دلار بر تعرفه مالیات گمرکی واردات محصولات ترک افزوده و در پی آن، ترکیه نیز در اقدامی تلافی جویانه، 266 میلیون دلار بر واردات محصولات آمریکایی تعرفه گمرکی وضع کرد.
* نیویورک- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد با وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره صلح خاورمیانه و عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی گفت وگو کردند.
* آنکارا- ایرنا- انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه فردا برگزار می شود و نتیجه صف آرایی دو ماهه احزاب و چهره های سیاسی این کشور در انتخابات زودهنگام فردا با حضور مردم در پای صندوق های رای رقم می خورد.
* بغداد- ایرنا- 45 عضو گروهک تکفیری تروریستی داعش در عملیات جنگنده های عراقی در داخل خاک عراق به هلاکت رساندند.
* بغداد- ایرنا- حیدرالعبادی نخست وزیر عراق درخصوص بحران پساانتخاباتی در کشورش گفت: چالش جاری بزرگتر از چالش تروریسم داعش نیست و ما بر آن غلبه خواهیم کرد و هرگز به عقب بازنخواهیم گشت.
* رم- ایرنا- بحران پناهجویان و اظهارات تند مقامات فرانسوی و ایتالیایی درباره این موضوع تنش میان دو کشور را تشدید کرد.
* مسکو- ایرنا- وزیر انرژی عربستان سعودی گفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به روسیه پیشنهاد داده عضو ناظر این سازمان شود.
شبد**1953**1379

نظر شما