شناسهٔ خبر: 26292317 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

شبح سندروم سال سوم در پرسپولیس

درباره سیاست‌های نقل و انتقالاتی برانکو

فراموش نمی‌کنیم که شبح خطرناکی هم وجود دارد. شبح سندروم سال سوم. برانکو پیشتر و در تیم‌های مختلف عملکرد خوبی در سال‌های سوم حضورش نداشته است. باید دید و نظاره کرد فرجام پرسپولیس را با پنجره‌ای بسته.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، بالاخره انتظارها به‌سر آمد و تکلیف پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس معلوم شد: بسته. آنهایی که این سال‌ها سیاست‌های فیفا و احکام صادر شده را دنبال می‌کردند کمتر تردیدی در بسته ماندن این پنجره داشتند. فیفا پیشتر تیم‌هایی مثل رئال و بارسا را محروم کرده بود و خبری هم از بخشش نبود. حالا پرسپولیس باید یک نیم فصل را در انتظار بماند شاید که در پنجره زمستانی که معمولا بازیکن چندانی برای جذب ندارد تیمش را تقویت کند. اما به بهانه این وضعیت کمی هم به نقل و انتقالات پرسپولیس در این سال‌ها بیندیشیم، به‌خصوص از زمانی‌که برانکو سکان هدایت باشگاه را برعهده گرفته است. این سال‌ها، به‌خاطر نتایج درخشان برانکو با پرسپولیس تفکری حاکم شده است که گویا برانکو تبحر بسیاری در تبدیل بازیکنان متوسط به بازیکن بزرگ دارد. یا اینکه هرکسی که با تفکر برانکو به پرسپولیس پیوسته موفق بوده است. این دیدگاه چه نسبتی با واقعیت دارد؟

واقعیت این است که هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، مهارت برانکو در استفاده از مهره‌های جدید هم تحلیل می‌رود. برانکو در فصل اول بازیکنان معمولی را به ستاره‌هایی واقعی بدل کرد. محسن مسلمانی را که داشت فراموش می‌شد احیا کرد، از رامین رضاییان بازیکن بزرگی ساخت و کامیابی‌نیا که متوسط نشان می‌داد به وزنه مهمی در پرسپولیس بدل شد. در سال‌های بعد و به‌ویژه سال سوم برانکو عملا بهره چندانی از خریدهایش نبرد. در سال دوم سه خرید طلایی پرسپولیس از نفت آمدند. سیدجلال، امیری و بیرانوند که هرسه ملی‌پوش بودند و در اوج دوران فوتبالشان. در کنار این بزرگان، پرسپولیس سیاست استخدام جوان‌ها را از سال دوم حضور برانکو کلید زد، اما تقریبا هیچ یک موفق نبودند. احسان علوان‌زاده را خیلی‌ها پدیده پرسپولیس لقب دادند اما او حالا غیر از پست‌های اینستاگرامی کار خاصی نمی‌کند، حمیدرضا طاهرخانی پیشرفتی نداشته است، کیفیت آدام همتی اصلا معلوم نیست. دیگر اینکه برخی خرید‌های گران‌قیمت هم دردی از پرسپولیس دوا نکرده‌اند. گادوین منشا ستاره پیکان با هزینه‌ای سنگین جذب پرسپولیس شد، اما هیچ نشانی از آن مهاجم آماده نداشت و غالبا روی نیمکت می‌نشست.

سیامک نعمتی هم همین‌طور. او اگر چه این اواخر شانس بیشتری برای بازی پیدا کرد اما اصلا درخشان نبود. دیگر خریدها مثل شایان مصلح هم به نیمکت دوخته شدند. مصلح که پدیده سپیدرود در لیگ یک بود و تیم‌های بسیاری خواهانش، عملا در پرسپولیس برانکو نقش چندانی نداشت. برانکو عموما با 11 بازیکن اصلی‌اش کار می‌کند. به‌نظر می‌رسد در آماده‌سازی نیمکتش اهمال می‌کند. شاید این مساله در اوضاع فعلی کمی هم امیدوارکننده باشد. در شرایطی که پرسپولیس محروم است با کمبود بازیکن مواجه است. فراموش نمی‌کنیم که شبح خطرناکی هم وجود دارد. شبح سندروم سال سوم. برانکو پیشتر و در تیم‌های مختلف عملکرد خوبی در سال‌های سوم حضورش نداشته است. باید دید و نظاره کرد فرجام پرسپولیس را با پنجره‌ای بسته.

 

* نویسنده : محمد هدایتی روزنامه‌نگار

نظر شما