شناسهٔ خبر: 26292206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ترامپ برای ویزا تست عقیدتی گذاشته است

بعد از روی کار آمدن ترامپ به عنوان مقام ریاست جمهوری این کشور قوانین عجیب و غریبی وضع شد که روی وضعیت مهاجران و دانشجویان این کشور تاثیرگذار بود. با یک دانشجوی ایرانی در آمریکا گفتگو کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، از بزرگترین تصمیمات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید و جنجالی ایالات متحده آمریکا بی شک آزار و اذیت مهاجران و دانشجویان این کشور است. ترامپ تاکنون در این مورد کوچکترین کوتاهی نکرده و هربار با وضع قوانین عجیب و غریب مهاجران و شهروندان غیرآمریکایی کشورش را آزار داده تا دوباره رفتارهای نژاد پرستانه را در آمریکا زنده کند. ترامپ قبل ریاست جمهوری در چندین مورد هم آب پاکی روی دست مهاجرین این کشور و ریخت اعلام کرد آنها شغل های این کشور را دزدیده اند و باعث بیکاری آمریکایی ها شده اند و حالا که سکان هدایت این کشور را به دست گرفته همه تلاشش را برای بیرون راندن آنها انجام می دهد و حالا فشارهای ترامپی روزبه روز به دانشجویان و مهاجرین به خصوص از ۶ کشور اسلامی بیشتر می شود. پای درددل های «نوید» دانشجوی مقطع دکترای مهندسی مکانیک نشستیم تا از اوضاع دانشجویان ایرانی در آمریکا برایمان بگوید.

حقوق فارغ التحصیلان غیرآمریکایی خیلی پایین تر است

نوید می‌گوید بیشتر دانشجویانی که برای تحصیل به آمریکا می‌آیند در رشته‌های مهندسی هستند و برای بهبود وضعیت معیشتی و تحصیلی به آمریکا آمده‌اند اما چندوقتی است که دیگر از این خبرها نیست:« بسیاری از دانشجویان اینجا در رشته‌های مهندسی هستند. چون به نظرشان وضعیت ایران برای دانشجویان مهندسی خیلی جالب نیست. برای همین به آمریکا آمده‌اند. قبل از آمدن ترامپ شرایط خیلی هم آسان نبود اما در نه این حد. ویزایی که به دانشجویان می‌دهند، ویزای مهاجراتی نیست و بعد از اتمام درس باید یک دوره تمرینی کار کنند که حقوقش خیلی کمتر از شهروندان این کشور است. بعد از این دوره سه ساله می‌توانند ویزای کار بگیرند و بعد گرین کارت بگیرند و تازه بعد از آن می‌توانند سیتیزن آمریکا شوند. اما بعد از ورود ترامپ خیلی چیزها تغییر کرده‌است.»

به خانواده دانشجویان ویزا داده نمی‌شود

بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید بسیاری از قوانین این کشور تغییر می‌کند که بیشتر تاثیر را روی مهاجرین می‌گذارد. نوید درباره این قوانین می‌گوید:« دانشجویان دیگر نمی‌توانند مانند گذشته ویزا بگیرند. خانواده‌ها پیش از این وقتی می‌خواستند به دیدن فرزندشان بروند باید ویزای توریستی می‌گرفتند اما دیگر این ویزا صادر نمی‌شود. از طرفی اگر دانشجو برای دیدن خانواده‌اش به ایران برگردد باید برای برگشت مجددا درخواست ویزا بدهد. حتی اگر یک روز از آمریکا خارج شود، دوباره باید برای ویزا اقدام کند. در قانون مهاجرتی جدید ترامپ می‌گوید ۶ کشور مسلمان که ایران هم جزو آنهاست دولتشان باید تمام اطلاعاتشان جزئی‌شان را ایران در اختیار آمریکا قرار دهد. ایران هم چون چنین کاری نمی‌کند دیگر ویزای توریستی و حتی مهاجرتی صادر نمی‌شود. تنها ویزای صادره، ویزای دانشجویی و محققی است. اما دیدن خانواده‌ها بسیار دشوار است به طوریکه برای همه ما یک معضل شده‌است.»

ترامپ برای ویزا تست عقیدتی گذاشته است

نوید سه سال است که دانشجوی دکترا در آمریکاست و می‌گوید اگر بخواهد خانواده‌اش را ببیند باید از آمریکا خارج شود و اگر خارج شود؛ ممکن است مجدد به او ویزا داده نشود و همه چیز به باد برود:« اگر آمریکا برای برگشت مجدد به این کشور به ما ویزا ندهد همه چیز برباد می‌رود. یعنی این همه سال تحصیل بی فایده بوده‌است و اگر به ایران برگردیم باید همه چیز را از صفر شروع کنیم. اگر در آمریکا بمانیم ممکن است هفت تا هشت سال نتوانیم خانواده‌هایمان را ببینیم. در این هفت، هشت سال معلوم نیست دیگر چه کسی مرده‌است و چه کسی زنده‌است؟ قانون مهاجرتی جدید قرار شد از 18 اکتبر اعمال شود. مادر من می‌خواست برای دیدن من به آمریکا بیاید. قرار سفارت ترکیه 17 اکتبر بود که دولت ترکیه یکی از کارکنان سفارت آمریکا در ترکیه را دستگیر کرد و آمریکا گفت که ما اصلا ویزاهای غیر مهاجرتی را پیگیری نمی‌کنیم. ترامپ یک سری تست عقیدتی هم گذاشته است که اگر قرار شد کسی را راه بدهد مشخص کند که مسلمانی که وارد کشورش می‌شود خیلی آدم مذهبی و معتقدی نیست.»

بعد از ترامپ هم آمریکا تفاوتی نخواهد کرد

ندیدن خانواده یکی از بحث‌های مهم این روزهای دانشجویان ایرانی در آمریکاست که به قول نوید پای حرف هرکدامشان بنشینی درباره این موضوع حرف می‌زنند که بلاخره خانواده‌هایشان را چطور ببینند؟ یا اینکه آمریکا جای ماندن است یا نه؟«از نظر ما آمریکا دیگر مقصد مناسبی برای مهاجرانی که می‌خواستند بیایند و زندگی تشکیل بدهند نیست. حتی برای دانشجو هم مناسب نیست. برای آمریکا هیچ کاری ندارد که یکباره 10 هزار دانشجوی ایرانی‌اش را مرخص کند و آب از آب تکان نخورد. همه این 10 هزارتا را هم با دانشجویان هندی جایگزین می‌کند. حداقل برای تحصیل به هر کشور دیگری در اروپا می‌رفتیم این بازی‌های ویزا وجود نداشت. هربار هم دلمان برای خانواده تنگ می‌شد با 4 ساعت پرواز می‌رفتیم و یک هفته را با خانواده می‌گذراندیم و برمی‌گشتیم. با وجود ترامپ آمریکا دیگر کشور مهاجردوستی نیست. او بارها گفته مهاجران این کشور شغل ها را دزدیده‌اند و باید بازگرداننده شوند. بعضی به ما می‌گویند که عجله نکنید فعلا PHD را نگیرید شاید بعد از رفتن ترامپ اوضاع بهتر شد. اما بعید است چون نفر بعدی اعتبار آمریکا را خراب نمی‌کند و زیر همه قانون‌های ترامپ نمی‌زند. چون ترامپ خودش زیر همه قانون‌های قبلی زده‌است.»

 

نظر شما