شناسهٔ خبر: 26292090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دیپلماسی علمی مرد یخی

تور دانشگاهی روس‌ها برای دانشجویان غربی

هدف از طرح «صادرات آموزش روسیه» رقابت آموزش عالی روسیه در عرصه بین‌المللی است و تکمیل این پروژه تا سال 2025 به طول می‌انجامد

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، دولت روسیه در حال برنامه‌ریزی پروژه‌ای تحت عنوان «صادرات آموزش روسیه» جهت جذب دانشجو از کشور‌های دیگر برای تحصیل در روسیه است. هدف این طرح افزایش رقابت آموزش عالی روسیه در سطح بین‌الملل است. دولت روسیه دراین راستا در حال اجرای اقداماتی شامل افزایش تدریس دروس به زبان انگلیسی و توسعه زیرساخت‌ها از طریق ایجاد دانشگاه‌های جدید و مدرن‌سازی دانشگاه‌های فعلی، صدور سریع ویزا و ارائه بورسیه‌های تحصیلی خاص است.  روسیه به دلیل عدم تمایل دانشجویان غربی به تحصیل در این کشور به خاطر وجود تبلیغات منفی علیه روسیه، همچنین داشتن شرایط آب و هوایی خاص و ورود تازه این کشور به بازار رقابتی علمی در دنیا، اقدام به ایجاد این طرح آموزشی برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی کرده است.

 پیش‌زمینه طرح صادرات آموزش روسیه

در سال2012 بود که روسیه برای اولین بار طرح خود را برای تقویت سیستم آموزش عالی با هدف رجوع دانشجویان خارجی به این کشور برای تحصیل ارائه کرد. امسال طرح جدیدی ارائه شده که اجرای این طرح بخشی از یک طرح ملی و با عنوان «صادرات آموزش روسیه» است که سال گذشته میلادی توسط «شورای ریاست‌جمهوری روسیه برای توسعه راهبردی» به تصویب رسیده بود.

 هدف روسیه از طرح جذب دانشجو

هدف از طرح «صادرات آموزش روسیه» رقابت آموزش عالی روسیه در عرصه بین‌المللی است و تکمیل این پروژه تا سال 2025 به طول می‌انجامد. هدف اصلی این برنامه سه برابر شدن تعداد دانشجویان خارجی به تعداد 710 هزار دانشجو است که در دانشگاه‌های روسیه تحصیل خواهند کرد. برای پیاده‌سازی این اهداف، تا سال 2020 حدود 35 میلیارد دلار توسط دولت روسیه برای اجرای این برنامه اختصاص خواهد یافت.

 صدور سریع ویزا برای دانشجویان

با توجه به قوانین صدور ویزا، برنامه‌ریزی شده است تا دانشجویان خارجی بتوانند به جای صرف وقت سه تا پنج ماهه که روال فعلی تمدید ویزا است، ویزای خود را سریع‌تر در بازه زمانی 10 تا 15 روزه دریافت کنند. علاوه‌بر این، در پایان سال گذشته دولت روسیه تصویب کرد که ویزای دانشجویان بدون خروج آنها از کشور به‌طور خودکار تمدید شود. این پروژه توسط روسای دانشگاه‌های برتر روسیه با استقبال مواجه شده است. ولادیمیر فیلپوف، رئیس دانشگاه «رودن» که یکی از دانشگاه‌های مطرح روسیه به شمار می‌رود، در مصاحبه‌ای گفت: «آموزش عالی کشور باید از کشورهای آسیایی به کشورهای غربی برای اجرای این اهداف متمرکز شود و موقعیت خود را در رتبه‌بندی‌های آموزشی بین‌المللی تقویت کند.

 کدام دانشجویان روسیه را انتخاب می‌کنند

دانشجویانِ در حال تحصیل در روسیه دلایلی همچون هزینه کمتر نسبت به دانشگاه‌های آمریکا و بعضی از کشور‌های اروپایی، ورود بدون کنکور به دانشگاه‌ها، ارائه بورسیه‌های دولتی مناسب و سهولت گرفتن ویزا را از دلایل انتخاب خود دانستند.

طی سال‌های اخیر تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های روسیه تحصیل می‌کنند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. براساس آمار وزارت علوم روسیه، در سال تحصیلی گذشته 220 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کرده‌اند که اکثر دانشجویان خارجی از کشورهای آسیایی برای تحصیل به روسیه می‌روند.

تحصیل در کشور روسیه به دو زبان روسی و انگلیسی امکان‌پذیر است. برای دانشگاه‌هایی که به زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند، داشتن مدارک معتبر زبان انگلیسی الزام‌آور نبوده و نیازی به گذراندن دوره مقدماتی زبان روسی نیست.

 مزایا و معایب تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در این کشور نسبت به خیلی از کشورهای اروپایی پایین‌تر است و دانشگاه‌های روسیه دارای اعتبار علمی بالایی بوده و اکثر آنها در جهان مورد تایید هستند. البته در کنار هزینه تحصیل ممکن است هزینه‌های جانبی از بعضی کشورها کمی گران‌تر باشد.

روسیه از معدود کشورهایی است که در آن دانشجویان خارجی می‌توانند آموزش رایگان دریافت کنند. هر ساله دولت روسیه چندین هزار بورسیه تحصیلی را به دانشجویان خارجی اعطا می‌کند. برای مثال، در سال 2017 دانشگاه‌ها 15 هزار دانشجو را بورسیه کردند.

با وجود اینکه در دانشگاه‌های این کشور شرایط بسیار مساعدی برای تحصیل وجود دارد و مثلا در دانشگاه‌های پزشکی، دانشجویان از ابتدا به صورت عملی تمام دروس را دوره می‌کنند و اساتید آماده پاسخگویی به سوالات آنها هستند، اما از معایب تحصیل در این کشور می‌توان به هوای سرد آن اشاره کرد. دمای هوا در زمستان در شهرهای مهم این کشور بعضی اوقات به 30 درجه زیر صفر می‌رسد که می‌تواند شرایط سختی را برای دانشجو فراهم آورد.

  یادگیری زبان مشکل اصلی دانشجویان خارجی

یادگیری زبان یکی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان است. مشکل دیگری که در مورد زبان روسی وجود دارد، این است که به غیر از روسیه، مردم عادی بقیه جمهوری‌ها به زبان محلی خود صحبت می‌کنند و یادگیری زبان روسی با توجه به لهجه محلی آنها بسیار دشوارتر از یادگیری خود زبان روسی است و پیامد این مشکل این است که نه زبان نوشتاری و نه زبان گفتاری دانشجو در حد لازم رشد نمی‌یابد.

 

* نویسنده : زهره بخشی‌پور روزنامه‌نگار

نظر شما