شناسهٔ خبر: 26291766 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس اقتصادی:

نیازمند توسعه تکنولوژی در کشور هستیم

نمایندگی خراسان رضوی

یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه به غیر از موضوعات نفتی به توسعه تکنولوژی نیازمندیم، گفت: با توجه به منابع و معادنی که در کشور ما وجود دارد، اگر این انتقال تکنولوژی به خوبی صورت می‌گرفت، ما می‌توانستیم در بسیاری از حوزه‌های معدنی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

نسرین یوسفی عارفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه برجام گفتمان ما با دنیا را آغاز کرد چون ما در دهکده جهانی زندگی و نمی توانیم تنها به خود اتکا کنیم، اظهار کرد:  ضمن اینکه اقتصاد کشور ما به نفت وابسته بوده و این ماده ارزشمند بیشترین سهم را در درآمد بودجه دولت‌ها به خود اختصاص داده است، در یک چنین وضعیتی نمی‌توان عدم ارتباط با دنیا را نادیده انگاشت.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ما به غیر از موضوعات نفتی به توسعه تکنولوژی نیز نیازمندیم؛ با توجه به منابع و معادنی که در کشور ما وجود دارد، اگر این انتقال تکنولوژی به خوبی صورت می گرفت، ما می توانستیم در بسیاری از حوزه‌های معدنی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. برجام توانست این گفتمان را با دنیا آغاز کند و نشان داد کشور ما می خواهد با دنیا ارتباط داشته باشد. 

یوسفی عارفی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نیز این گفتمان را با ما آغاز کرده و بسیاری از شرکت های بزرگ در کشور ما حضور پیدا کردند، اضافه کرد: این امر یک نوید بزرگی برای کشور بود و شاید دستیابی ما به رشد 8 درصدی نیز ناشی از همین فضا بود. این شرکت ها می توانستند در کشور ما انتقال تکنولوژی صورت داده و سرمایه گذاری داشته باشند. همچنین در پرتو این شرایط صادرات ما شرایط بهتری پیدا می‌کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در واقع ورود به حوزه صادرات در دنیا ورود به حوزه تکنولوژی است، این مسیری است که کشور چین طی 40 سال گذشته پیمود. ما نباید این فرصت را از دست دهیم و در این مسیر اتحاد داخلی ما از اهمیت فراوانی برخوردار است، اینکه از هر گروهی صدایی بلند شود، می تواند سرمایه را فراری دهد. ما نمی توانیم با وجود اختلاف نظرهای داخلی انتظار داشته باشیم سرمایه گذار در این شرایط به کار خود ادامه دهد.

یوسفی عارفی در مورد نوسانات ارزی کشور عنوان کرد: هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که دلار در اختیار مردم باشد و قوانین خاصی در این خصوص وجود دارد. ما در حوزه کنترل نیز مشکل داشته ایم. اگر این تنش های داخلی کاهش یابد، مردم نیز در حوزه های داخلی همکاری خواهند داشت. 

وی با اشاره به تمایل کشورهای اروپایی برای ادامه برجام اضافه کرد: به نظر می رسد نباید این فرصت را از دست دهیم. در حال حاضر باید کشورهایی غیر از آمریکا که این شرایط را برای ما فراهم کرده اند، شرکت های خود را مجاب به همکاری با ما کنند. یکی از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت این بود که حتی شرکت هایی که مجوزهای اتحادیه اروپا برای همکاری با ما را داشتند، به دلیل حجم بزرگ تجارت با آمریکایی‌ها، سراغ ما نمی‌آمدند، اگر اتحادیه اروپا این مسئولیت را بپذیرد و از موانع آمریکا بر سر راه تجارت با ایران ممانعت کند، نباید این فرصت را از دست داد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر بخواهیم کشور دارای توسعه اقتصادی شود، نمی توان با دنیا وارد ارتباط نشد، گفت: این ارتباط اقتصادی باید باثبات باشد. سرمایه گذار خارجی برای حضور در کشور ما انتظار دارد بتواند ارزی که وارد کرده را با درصدی بیشتر خارج کند؛ نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذار وارد ایران شود و حتی نتواند به اندازه نیمی از آنچه که به عنوان ارزش سرمایه وارد ایران کرده را خارج کند. 

وی افزود: در این حوزه وحدت ملی بسیار مهم است در واقع این وحدت ملی مبین این نکته است که ما در برابر کشورهای دیگر یک رویکرد اقتصادی واحد اتخاذ کرده ایم. چندگانگی در اعلام مواضع نمی تواند به جلب اعتماد طرف مقابل منجر شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما