شناسهٔ خبر: 26291727 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

اوپک هیچ توافق تخصیص مجدد سهمیه تولید نداشت/ اختلاف نظر ایران و عربستان بر سر چیست؟

اوپک و گروهی از تولید کنندگان غیراوپکی نفت روز شنبه توافق کردند که میزان پایبندی خود به توافق کاهش تولید را به سطح 100 درصد بازگردانند. در طی ماه های اخیر افت تولید کشورهایی مانند ونزوئلا و آنگولا میزان پایبندی به توافق کاهش تولید را به بالای 100 درصد رسانده است.

صاحب‌خبر -

ایران با اشاره به اختلاف نظر با عربستان در اوپک اعلام کرد، اگر این سازمان و شرکایش به توافق کاهش تولید پایبند باشند، جهان شاهد رسیدن مقدار کمی مازاد عرضه به بازار نفت خواهد بود.

تسنیم نوشت: اوپک و گروهی از تولید کنندگان غیراوپکی نفت روز شنبه توافق کردند که میزان پایبندی خود به توافق کاهش تولید را به سطح 100 درصد بازگردانند. در طی ماه های اخیر افت تولید کشورهایی مانند ونزوئلا و آنگولا میزان پایبندی به توافق کاهش تولید را به بالای 100 درصد رسانده است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت، این توافق به معنای تخصیص مجدد سهمیه تولید اضافه کشورهایی که قادر به تولید بیشتر نفت نیستند، به کشورهایی نظیر عربستان و دیگر تولید کنندگان حاشیه خلیج فارس است که می توانند تولید خود را بالا ببرند.

اما حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک گفت، در نشست مشترک روز شنبه اوپک و غیراوپکی ها و همچنین نشست داخلی اوپک، هیچ توافقی بر سر تخصیص مجدد سهمیه تولید به کشورها صورت نگرفته است.

کاظم پور افزود: «چنین چیزی صحت ندارد... برخی ممکن است این کار را انجام دهند، اما این بر خلاف توافق است.»

این سخنان نشان می دهد که به رغم گفت وگوهای مفصل صورت گرفته در وین در هفته گذشته برای حل اختلافات، اختلاف نظر میان تهران و عربستان، دو رقیب سنتی درون اوپک همچنان پابرجاست.

تولید نفت ونزوئلا بیش از 500 هزار بشکه کمتر از میزانی است که این کشور به موجب توافق کاهش تولید به آن متعهد شده است، اما از نظر ایران، سایر کشورهای عضو اوپک نباید برای پر کردن جای ونزوئلا وارد بازار شوند.

کاظم پور گفت: «آنها نمی توانند بروند و بگویند ونزوئلا 500 هزار بشکه کمبود تولید دارد و حالا که هیچ گربه ای نیست که این گوشت را بخورد، من آن گربه هستم و روی آن گوشت (سهم ونزوئلا) خواهم پرید.»

به گفته نماینده ایران، اگر کشورها به سهمیه های خود پایبند باشند، میزان تولید در سه ماهه نخست 300 هزار و تا پایان سال 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت که کمتر از یک میلیون بشکه ای است که وزیر انرژی عربستان و برخی دیگر از اعضای اوپک به آن اشاره کرده اند.

کاظم پور افزود، ونزوئلا گفته تولید این کشور در طی 3 تا 4 ماه آینده تا حدی ترمیم خواهد شد و این دلیل دیگری است که سایر تولید کنندگان نباید اقدام به جبران کاهش تولید این کشور کنند. «ونزوئلا به ما گفته که 300 هزار بشکه از تولیدش باز خواهد گشت.»

این در حالی است که عربستان گفته برای تحت کنترل نگه داشتن قیمت نفت اقدامی قاطع انجام خواهد داد. وزیر انرژی عربستان دیروز گفت: «ما هر کاری که ضروری باشد برای حفظ تعادل بازار انجام خواهیم داد.» وی تاکید کرد که مصرف کنندگان می توانند آسوده خاطر باشند «عرضه مورد نیاز آنها در دسترس است و یک گروه مسئولیت پذیر از تولید کنندگان مدیریت آن را در اختیار دارد.»

وزیر انرژی عربستان تصریح کرد، تولید کنندگانی نظیر عربستان که ظرفیت تولید ذخیره دارند، می توانند شکاف ایجاد شده ناشی از افت تولید سایر کشورها را پر کنند. «تنها کشوری که می تواند تولید خود را افزایش دهد عربستان است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز از این اظهارات وزیر انرژی عربستان حمایت کرده است.

نظر شما