شناسهٔ خبر: 26289963 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

نقد «قصه دلبری» در کتابخانه پیروزی تهران

نشست نقد و بررسی کتاب «قصه دلبری» نوشته محمدعلی جعفری با حضور نویسنده اثر در کتابخانه پیروزی تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -
نقد «قصه دلبری» در کتابخانه پیروزی تهران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست نقد و بررسی کتاب «قصه دلبری» زندگی شهید مدافع حرم محمدحسین محمدخانی به روایت همسر شهید، با حضور محمدعلی جعفری، نویسنده اثر؛ احد گودرزیانی، منتقد و جمعی از علاقه‌مندان روز دوشنبه ۲۸ خردادماه، در کتابخانه عمومی پیروزی تهران برگزار شد.

نگارش کتاب‌های «قصه دلبری» و «عمار حلب» با هدف شناساندن شهید محمدحسین محمدخانی به نسل جوان

در ابتدای این نشست محمدعلی جعفری، نویسنده کتاب «قصه دلبری» آشنایی با شهید محمدحسین محمدخانی در دانشگاه یزد را مهم‌ترین دلیل برای نگارش در مورد این شهید از میان تمامی شهدای مدافع حرم دانست. وی در این خصوص گفت: از سال ۸۶ در دانشگاه، بسیج دانشجویی، سفرهای دانشجویی و هیئت‌های مذهبی، با شهید محمدخانی ارتباط داشتم. پس از شهادت محمدخانی خود را ملزم دانستم که شخصیت ایشان را در قالب کتابی به عموم معرفی کنم. پس از ساعت‌ها مصاحبه با اعضای خانواده و دوستان ایشان به این نتیجه رسیدم که گردآوری تمامی ابعاد شخصیتی شهید در یک کتاب، شاید باعث مغفول ماندن بسیاری از مطالب شود. به همین علت به نگارش دو کتاب در مورد ایشان پرداختم. «عمار حلب» خاطرات دوستان و هم‌رزمان شهید و تا حدودی زندگی نظامی و خانوادگی ایشان است و کتاب «قصه دلبری» به روایت‌های همسر شهید از زندگی مشترک با ایشان اختصاص دارد.

جعفری در خصوص عنوان کتاب گفت: واژه «دلبری» به این دلیل انتخاب شد که شهید در اشعار خویش بسیار از این واژه استفاده می‌کرد. علاوه بر این به گواه نزدیکان ایشان، شهید محمدخانی در ارتباطاتش اهل دلبری بود.

وی در خصوص انتخاب قالب روایتگری برای نگارش این اثر بیان کرد: زندگی این شهید قابلیت داستان شدن را داشت. تجربه من نیز در داستان‌نویسی بیشتر بود. بااین‌حال به اعتقاد من با انتخاب قالب داستان، باورپذیری این شخصیت کمرنگ می‌شد و مرز بین واقعیت و تخیل مبهم می‌ماند. این امر در تقابل با هدف نگارش این کتاب قرار می‌گرفت.

جعفری ادامه داد: در جریان نگارش کتاب و روایت خاطرات به نقل جزئیات معتقد بودم؛ به باور من هرچه خواننده جوان خود را نزدیک‌تر به شخصیت شهید ببیند، تأثیر کتاب بر او بیشتر خواهد بود. بازخوردهای دریافتی از خوانندگان نیز حاکی از آن است که بیان جزئیات باعث هم ذات پنداری بیشتر جوانان با این شهید و همسر ایشان شده است.

در ادامه احد گودرزیانی، مدیر دفتر هنر مقاومت حوزه هنری، با ادای احترام به شهید محمدخانی،‌ اظهار داشت: نکته اول در بررسی هر کتاب، ظاهر آن است. «قصه دلبری» از این حیث موفق عمل کرده، چراکه متفاوت و جوان‌پسند است؛ علاوه بر این طرح روی جلد و عنوان کتاب بر جذابیت آن افزوده است. همچنین ویراستاری اثر به‌خوبی انجام‌شده و دارای کمترین اشتباهات نگارشی است.

وی افزود: استفاده از جملات کوتاه و داشتن ضرباهنگ از امتیازات این اثر است که در ابتدای کتاب به‌خوبی اعمال شده و به‌تدریج از میزان آن کاسته شده است.

در ادامه این نشست حاضران به بیان نظرات خود در خصوص کتاب پرداختند. به اعتقاد حضار تعلیقات مناسب، هم ذات پنداری، نثر روان، دل‌نشین و تأثیرگذار از امتیازات این اثر و عدم اشاره به زندگی نظامی شهید و نبود ارجاعات از کاستی‌های این کتاب بود.

نظر شما