شناسهٔ خبر: 26289687 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

استاد دانشگاه گلستان:

وظیفه استاد انقلابی القای امید به دانشجویان است/ دستگاه‌های غربی قصد گسترش ناامیدی در دانشگاه‌ها دارند

استاد دانشگاه گلستان با بیان اینکه وظیفه ما القای امید به دانشجویان است، گفت: یک استاد انقلابی در دانشگاه نمی‌تواند فرمول‌ها را توضیح دهد و باید دانشجویان را ...

صاحب‌خبر -

حسنعلی سلمانیان، استاد دانشگاه گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در رابطه با ویژگی استاد انقلابی گفت: ویژگی استاد انقلابی با توجه به آسیب شناسی که از اول انقلاب تا الان داشتیم و با توجه به صحبت‌های امام و خواسته‌هایی که مردم در جریان انقلاب داشتند، قابل تبیین است.


سلمانیان ادامه داد: استاد انقلابی وظیفه اصلی‌اش فقط تعلیم و آموزش نیست؛ هر چند آموزش و تعلیم مباحث علمی هدف اصلی دانشگاه است، جمله‌ای از حضرت امام هست که می‌فرمایند که «باید دانشگاه را اسلامی کنیم»؛ هر چند بعضی از روشنفکران این موضوع را به سخره می‌گیرند؛ اسلامی شدن یعنی اینکه استاد تلاش کند دانشجویان را باورمند به اراده خدا کند.
 
استاد دانشگاه گلستان بیان کرد: وقتی به قرآن نگاه می‌کنید، اقوام پیشین را یادآوری می‌کند؛ اینکه هر قومی نهایتا یک یا دو مورد  گران فروشی و عمل منافی عفت، بت پرستی و مخالفت با انبیا را داشته است و موضوعاتی شبیه این را خلاف وعده می‌دادند، اما امروز تمدن غرب تمام گناهانی که اقوام گذشته داشتند را انجام می‌دهد.

سلمانیان ادامه داد: یک استاد انقلابی در دانشگاه نمی‌تواند فرمول‌ها و مسائل را توضیح بدهد. باید دانشجویان را به لحاظ انقلابی به فضائلی رساند تا جهان شناس باشند و بدانند در کدام نقطه جغرافیایی زندگی می‌کنند و این مسیری که طی کرده‌اند، تا به امروز چه مسیری بوده و از کجا گذشته‌اند و کجای جغرافیای بشری هستند. این اصالت دانشجویی را باید به دانشگاه القا کنند؛ چرا که متاسفانه ما کمتر مشاهده کردیم که آن اصالت دانشجویی القاء شود.

وی افزود: نکته دیگر اینکه متاسفانه امروز دستگاه‌های غربی دائما ناامیدی را القا می‌کنند؛ اینکه ما نمی‌توانیم؛ ما جهان سومی هستیم، گرانی و اختلاس هست و با فلانی برخورد نمی‌کنند و فلان مسئول نتوانست مشکلات ما را حل کند، این دلایل هم مزید بر علت است.

استاد دانشگاه گلستان گفت: وظیفه دیگر این است که استاد انقلابی امید را القا کند و ما به شدت نکات امیدبخش فراوان داریم. حضرت امام می‌فرمایند که قوم مغول به این کشور حمله کرد؛ اما نتوانست مغول تاثیر منفی بر روند فرهنگ دینی ما بگذارد، چون مغول فقط سازه و سخت افزار و شهر‌های ما خراب کرد؛ اما فکر ما را از بین نبرد.

سلمانیان افزود: استعمار با برنامه وارد شد و مهمترین برنامه اش این بود که به شما القا کرد نمی‌توانید، یک استاد دانشگاه با توجه به رسالتی که انقلاب دارد، باید القا کند که ما می‌توانیم. رسالت دیگر استاد انقلابی این است که دائما القا کند ما می‌توانیم و غرب این گونه که نشان می دهد، قدرتمند نیست. اگر ما می‌توانیم را نتوانیم، القا کنیم متخصص نمی‌توان بار آورد؛ اگر متخصص هم باشد، می‌گوید اینجا نمی‌شود زندگی کرد؛ باید جای دیگر برود اگر یک استاد دانشگاه نتواند القای امید و اینکه ما می‌توانیم را داشته باشد، به نظر من این استاد انقلابی نخواهد بود.

این استاد انقلابی در رابطه با اینکه چرا جریان‌های غربی قصد دارند که رابطه بین اساتید انقلابی و دانشجویان را به هم بزنند و از این به هم زدن چه نفعی می‌برند، بیان کرد: حضرت امام می‌فرمایند شما ببینید به کدام روحانی بیشتر حمله می‌شود از جانب دستگاه استکبار به آن روحانی حمله می‌شود که درصدد است، اسلام را برای مردم جذاب نشان بدهد اسلام را می‌خواهد برای مردم عقلانی و باورپذیر نشان دهد.

وی بیان کرد: به تعبیر دیگر اگر یک استاد ریاضی یا جغرافیا یا هر استاد دیگری اگر خوب درس ندهد، از جغرافیا شاید بدش بیاید به زندگیش ضرری ندارد؛ اما درس‌های اعتقادی و اسلامی باید بچه‌ها را باورمند و دوستدار دین قرار بدهیم به همین جهت فراتر از یک فضای آموزشی صرف باید با دانشجویان ارتباطات عاطفی برقرار کنیم تا علاقه مندی ایجاد شود.

سلمانیان گفت: ما در یک ترم نمی‌توانیم به همه سوالات دینی جواب بدهیم فقط می‌توانیم به این‌ها بگوییم اسلام عقلانی، عاطفی و پاسخگو است، باید جذبشان کنیم در این جذب انجام دادن فراتر از فضای کلاسیک باید کار‌های محبت آمیز انجام بدهیم، این اصل ماجرا است خیلی از افراد این کار را انجام می دهند.

این استاد انقلابی گفت: باید از انقلاب اسلامی دفاع کنیم از این که چرا انقلاب کردیم، از این که دوره سیاهی بود حکومت منحوسی بود از اینکه این نظام فوق العاده است، ما دفاع می‌کنیم برای بعضی‌ها این سنگین است یک مومیایی پیدا می‌کنند، معلوم نیست کجاست، سر کلاس به دانشجویان می‌گویم خاطرات خاندان پهلوی را بخوانید، می‌فهمید که چه قدر کثیف بودند در کثافت پهلوی شکی نیست اگر بگویید خوب بودند، پس سی و اندی که انقلاب کردند، نفهمیدند که حتی یک سیلی هم  برای مبارزه نخوردند.

استاد دانشگاه گلستان گفت: حتی کمونیست‌ها با پهلوی مشکل داشتند؛ حتی مردم ایران جشن گرفتند وقتی که پهلوی پدر و پسر از ایران رفتند، مردم جشن گرفتند؛ یعنی خیلی واضح است منتهی آنقدر تبلیغات زیاد است که ما مجبوریم حتی بیان کنیم که چرا انقلاب کردیم وقتی بیان می‌کنید؛ چرا انقلاب کردید، برای بعضی‌ها سنگین است؛ بعضی‌ها که با نظام اسلامی مشکل دارند، سنگین است.

وی در رابطه با دشمنی برخی با نیروهای انقلابی، خاطرنشان کرد: جایگاه مطالعه در بین دانشجویان با گسترش فضای مجازی و تلگرامی کمتر شده است، ما به دانشجویان توصیه می‌کنیم این کتاب‌ها را بخوانید من برای شبهات مختلفی که در فضای مجازی است، وقت فراوانی می‌گذارم.
1

نظر شما