شناسهٔ خبر: 26289061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد:

عوامل افزایش قیمت کاغذ از نگاه رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا

رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به افزایش قیمت‌های بازار کاغذ در هفته اخیر، گفت: کاهش میزان ثبت سفارش کاغذ همچنین کاهش فروش کاغذ و مقوا از سوی کشور کره از جمله دلایل افزایش قیمت این کالا در هفته‌های اخیر به شمار می‌آید و موجب شده است که کاغذ افزایش قیمت کاذب داشته باشد.

صاحب‌خبر -
 
حسن میرباقری؛ رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: افزایش قیمت هفته‌های اخیر مربوط به سفارش‌های کمتری است که در ماه‌های اخیر به دلیل جوسازی‌ها توسط واردکنندگان انجام شده است البته در این زمینه طی هماهنگی‌ که دولت با واردکنندگان انجام می‌دهد این احتمال وجود دارد که سفارش‌ها بیشتر شود.
 
وی افزود: موضوع دیگر این است که شرکت‌های کره‌ای کالاهای خود از جمله کاغذ و مقوا را به میزان بالا به ایران نمی‌فروشند و میزان فروش آن‌ها کاهش پیدا کرده است و این موضوع آسیب جدی به بازار کاغذ وارد کرده است.
 
میرباقری بروز مشکل در ارسال پول به کشورهای فروشنده را یکی دیگر از عوامل اثرگذار در این حوزه دانست و یادآور شد: ارسال پول به کشورهای دیگر در ماه‌های اخیر با مشکلاتی همراه بوده است که در افزایش قیمت کاغذ بی‌تاثیر نبوده. به عنوان مثال واردکنندگان نمی‌توانند پول را به صورت مستقیم به اندونزی ارسال کنند و ترانسفیر پول با مشکلاتی همراه است.
 
رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا همچنین ادامه داد: البته از سوی دیگر قیمت جهانی کاغذ هم افزایش یافته است و منکر این موضوع نیستیم که کاغذ افزایش قیمت داشته است اما این افزایش به شکل کاذب بوده است و طبق آخرین آمار قیمت امروز نسبت به آخرین روزهای هفته گذشته با کاهش روبرو شده.
 
وی تاکید کرد: اما با توجه به ورود دولت به این موضوع پیش‌بینی مي‌کنم که در آینده نزدیک قیمت‌ها در بازار به حالت متعادل‌تری برسد.
 
میرباقری در بخش دیگر سخنان خود به ترخیص محموله کاغذهای گلاسه نیز اشاره کرد و گفت: بالاخره بعد از پنج ماه پیگیری و مذاکراتی که انجام شد چهارشنبه گذشته گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که واردکنندگان می‌توانند کاغذهای گلاسه خود را ترخیص کنند.
 
وی افزود: در این میان اکنون که بیشتر تجار بیش از پنج ماه خواب سرمایه داشتند، برخی از واردکنندگان اعلام می‌کنند ما از پنج ماه پیش هم کاغذ گلاسه ترخیص می‌کردیم و این موضوع مشکلاتی در بازار به وجود آورده است که چگونه چنین موضوعی امکان‌پذیر است.
 
میرباقری با اشاره به شرایط ترخیص کاغذ گلاسه توضیح داد: گمرک کاغذهای گلاسه زیر ۲۵۰ گرم را به عنوان کاغذهای مورد استفاده برای نوشتن، چاپ و سایر مقاصد گرافیکی می‌شناسند و طبق آخرین بخشنامه گمرک کاغذهای گلاسه پس از تعیین ماهیت توسط سازمان استاندارد مثل گذشته مجاز به ترخیص از گمرک‌های کل کشور هستند.

نظر شما