شناسهٔ خبر: 26288898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

نمايندگان مجلس براي دومين بار خواستار ترميم كابينه شدند

چرا روحاني در مقابل تغيير کابینه مقاومت مي‌كند؟

از نمايندگان مجلس، فعالان سياسي و مردم اصرار و از روحاني انكار. نه انتقادات موجود به عملكرد كابينه در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و... آقاي رييس‌جمهور را قانع كرده تا دست به تغيير بزند و نه پافشاري روحاني در ادامه مسير با كابينه فعلي نمايندگان مجلس را متقاعد كرده كه دست از نامه‌نگاري‌ها با اين مضمون بردارند.

صاحب‌خبر -
از نمايندگان مجلس، فعالان سياسي و مردم اصرار و از روحاني انكار. نه انتقادات موجود به عملكرد كابينه در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و... آقاي رييس‌جمهور را قانع كرده تا دست به تغيير بزند و نه پافشاري روحاني در ادامه مسير با كابينه فعلي نمايندگان مجلس را متقاعد كرده كه دست از نامه‌نگاري‌ها با اين مضمون بردارند. وكلاي مجلس كه پيش‌تر با شعار دادن و هياهو به پا كردن در صحن علني خواستار بركناري ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي شده بودند و يك بار هم براي بيان اين خواسته ١٦٠ امضا جمع كرده بودند؛ بار ديگر دست به قلم شده‌اند. اين‌بار اما موضوع فقط عزل سيف نيست و خواستار انجام تغييراتي در تركيب كابينه هستند. ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس ديروز خبر داد كه نامه‌اي با ٥٠ امضا به آدرس دفتر رييس‌جمهور فرستاده و بدون اينكه از وزير خاصي اسم ببرند از روحاني خواسته‌اند تا كابينه دوازدهم را ترميم كند. او با بيان اينكه «هيات وزيران انتظارات مردم را برآورده نمي‌كنند و در بخش اقتصادي ناكارآمد هستند» در مورد علت نگارش اين نامه گفت: «هيات وزيران بايد ترميم شود و وزراي ناكارآمد كنار گذاشته شوند. انتظارات مردم بحق است؛ چراكه تورم، گراني، ركود مسكن، مشكلات معيشتي و وضعيت بحراني ارز شرايط را براي آنها بسيار سخت كرده است. هيات وزيران بايد جوان‌تر شود، وزراي تنبل كنار گذاشته شوند و قدرت ريسك‌پذيري در بين وزرا با توجه به ميانگين سني آنها بالا برود، در مجموع ترميم هيات وزيران در شرايط فعلي امري ضروري است.»

 

دخالت يا دلسوزي؟

نامه اخير نمايندگان مجلس به روحاني و درخواست‌شان مبني بر ايجاد تغيير در كابينه را از دو منظر مي‌توان نگريست. نخست اينكه آيا تعيين تكليف براي شخص اول اجرايي مملكت در حوزه اختيارات نمايندگان مجلس است؟ پاسخ به اين سوال قطعا خير است و حتي نامه آقايان را مي‌توان نوعي از دخالت قوه مقننه در امور قوه مجريه به حساب آورد. روشن است كه نمايندگان مجلس در راستاي انجام وظايف نظارتي خود ابزار مشخصي همچون تذكر، طرح سوال و حتي استيضاح دارند و براي اعتراض به آنچه ناكارآمدي دولت در بخش اقتصادي يا... مي‌خوانند بايد در همين چارچوب عمل كنند. به اين ترتيب رييس‌جمهور وظيفه‌اي براي پاسخگويي به اين نامه ندارد و مي‌تواند همانطور كه از كنار نامه اول يا جلسه جنجالي عليه سيف گذشت اين نامه را نيز با بي‌اعتنايي كنار گذارد. نامه مورد بحث را اما از زاويه ‌ديگري نيز مي‌توان بررسي كرد. در يك نگاه خوشبينانه نمايندگان مجلس خواسته‌اند به جاي آنكه در قامت وكلاي ملت با سوال و استيضاح يا هر روز فراخواندن يك وزير، مسير دولت را ناهموار كنند در مقام فعالان سياسي با بهره‌گيري از يكي از معمول‌ترين ابزارهاي فعاليت مدني صداي خود را به گوش رييس‌جمهور برسانند. از اين زوايه كه موضوع را بنگريم اقدام‌شان قابل تقدير است و حتي اين سوال را پيش مي‌كشد كه چرا رييس‌جمهور در مقابل اين مطالبه مقاومت مي‌كند؟

 

حرف دل همه

موضوع قابل توجه ديگر اين است كه اشتراك نظر بسياري از فعالان سياسي اصلاح‌طلب با نويسندگان اين نامه است. در ماه‌هاي اخير و با سخت‌تر شدن شرايط، خاصه در حوزه اقتصاد شاهد بوده‌ايم كه بسياري از سياسيون نيز به طرق مختلف همين پيشنهاد را به روحاني داده‌اند. به عنوان مثال موسوي لاري، نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفته بود:«خيرخواهان آقاي روحاني در زمان چينش كابينه و انتخاب استانداران تذكر دادند، ولي او توجه نكرد... اشكالي ندارد رييس‌جمهور در مسير كار به اين نتيجه برسد كه يك تغيير ذائقه دهد و يك نوسازي در بدنه مديريت اجرايي ايجاد كند تا كارها با شتاب بيشتري پيش برود و دولت سرحال‌تر و فعال‌تر شود.»

حسين مرعشي از حزب كارگزاران سازندگي نيز پيش‌تر گفته بود: «مردم از هر تغييري كه توسط رييس‌جمهور انجام شود، استقبال مي‌كنند. دست رييس‌جمهور براي تغيير كابينه باز است. » علاوه بر او عبدالله ناصري، عضو بنياد باران نيز حدود دو هفته قبل در گفت‌وگويي تاكيد كرده بود: «كابينه دوازدهم نياز به يك جراحي بزرگ دارد تا اميد و نشاط اجتماعي را به وجود بياورد.»

محمد كاظمي، عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس اخيرا با تاكيد بر اينكه مجلس از تغيير كابينه استقبال مي‌كند، گفته بود: «بايد ببينيم فضا به چه سويي پيش مي‌رود؛ ولي در اين شرايط خاص و حساس كه در فضاي بين‌المللي هم درگير مسائلي هستيم، تغيير كابينه را به صلاح نمي‌دانيم.» او همچنين گفت: «هر كس در پست دولتي و در هر رده مديريتي كه قرار دارد، بايد بداند طبق قانون و وظيفه شرعي، داراي توانمندي و قدرت بالاست و بايد به وظيفه خود عمل كند و اگر نمي‌تواند و از اخم اين و آن مي‌ترسد و هراس دارد، بايد كنار برود، چرا كه واجب نيست، صندلي‌اي كه اشغال كرده تا پايان ۴ سال به آن بچسبد.» همين گفته كاظمي دليل نامه‌نگاري نمايندگان را مشخص مي‌كند. آنها از تغيير استقبال مي‌كنند اما از تغييري كه از سوي دولتي‌ها صورت بگيرد. آنها نمي‌خواهند در شرايط حساس كنوني براي انجام تغييرات به دولت فشار بياورند.

 

يك بام و دو هواي روحاني

تا اين جاي كار همه مايل به تغيير كابينه هستند اما رويكرد دوگانه حسن روحاني، رييس‌جمهور در اين خصوص مساله را قدري مبهم مي‌كند. واضح است كه آقاي روحاني از عملكرد تيم خود راضي نيست چراكه اگر بود آنها را به دو گروه «نااميد» و «اميدوار» تقسيم‌بندي نمي‌كرد. اگر كابينه فعلي توانسته بود رييس خود را راضي كند از آنان كه «با يك اخم يا يك نامه مي‌ترسند»، گلايه نمي‌كرد. او مي‌خواست پاشنه‌ وركشيده‌ها را دور هم جمع كند اما خروجي كار نشان مي‌دهد كه موفق نشده است. خودش هم خوب مي‌داند كه موفق نبوده و قصد ايجاد تغييرات دارد. اما نه آن تغييراتي كه مورد نظر سياسيون و نمايندگان مجلس است. روحاني هنوز هم در مقابل تغيير وزرا مقاومت مي‌كند و در عوض تصميم دارد از اصلاح ساختار دولت آغاز كند. فوريت طرح اصلاح ساختار دولت در مجلس مورد پذيرش قرار نگرفت اما سيدمحمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور هفته گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه با تشكيل وزارتخانه‌هاي بازرگاني، مسكن، صنعت، راه و سازمان جوانان كه مستقل مي‌شود تحولي به وجود آورند. سياست يك و بام دو هواي دولت در مورد عملكرد كابينه ادامه دارد و بايد ديد كه ثمره مقاومت در برابر مطالبه ترميم كابينه براي روحاني چيست؟ تفكيك وزارتخانه‌ها و فرستادن نيروهاي جوان كه خود موضوع قابل بحث ديگري است، به كجا مي‌رسد و موجب بالا رفتن معدل عملكرد كابينه مي‌شود؟ اطلاع از پاسخ اين پرسش‌ها هم به صبر نياز دارد و هم به قول آقاي واعظي به اطلاعات پشت‌پرده كه عجالتا در دسترس كسي قرار ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما