شناسهٔ خبر: 26288787 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

خیانت قرن با بازی ولیعهد

ظاهراً مذاکرات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به بعد از حل کامل پرونده فلسطین یا همان معامله قرن موکول شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

در این باره می توان به اظهارات «عبدالرحمن الرسی» معاون وزیر خارجه عربستان اشاره و استناد کرد که گفته تا زمانی که پرونده فلسطین حل و فصل نشود، هیچ گونه گفت وگویی برای عادی سازی روابط با اسرائیل انجام نخواهد شد. در این باره روزنامه عبری زبان معاریو از دیدار محرمانه ولیعهد عربستان سعودی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خبر داده است.

معاریواعلام کرد بنیامین نتانیاهو در سفر هفته گذشته به امان با محمد بن سلمان دیدار و گفت وگو کرده است. این دیدار در حاشیه سفر جیسون گرینبلات فرستاده ویژه دولت آمریکا به خاورمیانه و جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به امان صورت گرفته است.

برخی منابع خبری در آمریکا مدعی شده اند که به زودی ترامپ محتوای طرح معامله قرن را طی یک مصاحبه خبری اعلام خواهد کرد.بر این اساس، شاید بتوان حضور غیرمنتظره و محرمانه محمد بن سلمان در نشست نتانیاهو و پادشاه اردن در امان را در چارچوب حل و فصل مسئله فلسطین یا همان طرح خطرناک آمریکا موسوم به معامله قرن یا به تعبیر درست تر خیانت قرن بررسی و ارزیابی کرد.

در این باره، اردن خواستار ایجاد اصلاحاتی جدی در طرح معامله قرن از جمله مسئله نظارت بر مقدسات قدس اشغالی و بخش قدیمی این شهر شده است.معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان است که گفته می شود برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی- اسرائیلی است.این طرح که دولت ترامپ قصد اجرای آن را دارد، فلسطینی ها را وادار و ناچار می سازد که امتیازات زیاد و عدیده ای به صهیونیست ها اعطا کنند. انگار که قرار است همه چیز در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

جالب این جاست که هیچ بندی در این طرح درباره «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی درج نشده و به یک معنا حق بازگشت آوارگان فلسطینی را نادیده گرفته است. به سخنی دقیق تر، در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.همچنین شهر ابودیس در مجاورت شهر قدس به عنوان پایتخت فلسطینی ها در نظر گرفته شده است.

این بدان معناست که کشور فلسطین با حاکمیت محدود در نوار غزه و نیمی از کرانه باختری تشکیل خواهد شد.غزه هم جزئی از کشور جدید فلسطین خواهد بود اما به شرط این که حماس خود را خلع سلاح کند! بر این اساس، مسئولیت کنترل امنیت اغلب مناطق کرانه باختری و گذرگاه های مرزی به عهده «رژیم اسرائیل» خواهد ماند و پس از اجرای طرح معامله قرن نیز، عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کلید زده خواهد شد.

البته روابط میان عربستان و امارات متحده عربی با صهیونیست ها مدت هاست که آغاز شده است. در این باره به گفته "سلطان العجلونی" کارشناس امور صهیونیست ها، مقامات سعودی و امارات در سطوح عالی با مقامات اسرائیلی تماس دارند و این کشورها می کوشند زمینه برقراری روابط رسمی و علنی با اسرائیل را ایجاد کنند. در این زمینه، عربستان و امارات با تمسک به بهانه هایی همچون برقراری صلح و امنیت در منطقه سعی می کنند به روابط خود با رژیم صهیونیستی مشروعیت بخشند.

در این میان و در حالی که علمای اسلامی با امضای «منشور علمای امت» عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کرده اند، سعودی ها ادعای مصلحت شرعی برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح کرده اند. چنان چه محمد بن سلمان چندی پیش در مصاحبه با مجله آمریکایی آتلانتیک گفته بود هیچ گونه مخالفت دینی با موجودیت اسرائیل و این که اسرائیلی ها در کنار فلسطینی ها یک زندگی آرام و مسالمت آمیزی داشته باشند، وجود ندارد.

نظر شما