شناسهٔ خبر: 26288555 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چرا در بین پیامبران الهی، پیامبر زن وجود ندارد؟

صد و بیست و چهار هزار پیامبر به جهت ترویج یکتاپرستی در بین مردم ظهور کردند و هر کدام در هر نقطه‌ای باید وظیفه‌ای یکسان را به اتمام می‌رساندند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

همگی می دانیم که صد و بیست و چهار هزار پیامبر به جهت ترویج یکتاپرستی از طرف پروردگار در بین مردم ظهور کردند که هر کدام در هر نقطه‌ای از جهان وظیفه ارشاد قومی را داشتند و به طور کلی باید وظیفه‌ای یکسان را به اتمام می‌رساندند. اما جالب اینجاست که در اکثر روایات و احادیث فقط نام پیامبران مرد برده شده است و شاید در ذهن شما هم این سوال به وجود آمده باشد که چرا در بین پیامبران هیچ زنی وجود نداشته است.

چرا در بین پیامبران زن وجود ندارد؟

آیت‌الله جوادی‌ آملی پیرامون این سوال که "چرا در بین پیامبران زن وجود ندارد؟"،  این چنین پاسخ داده اند:

این طور نیست که فقط یک زن معصومه داشته باشیم آن هم وجود زهرای مرضیه (‌س) باشد.

ما دلیلی بر عدم عصمت بعضی از زن‌های دیگر نظیر زینب کبری و ‌حضرت فاطمه معصومه (س) نداریم. اینکه ١٢٤ هزار پیامبر همه مرد ‌هستند برای این است که نبوّت و رسالت، کار‌های اجرایی دارد و خصوصیات بدنی و ‌جسمی مرد‌ها به گونه‌ای است که کار‌های اجرایی وظیفه مردهاست.

از طرف دیگر ‌پشتوانه نبوت و رسالت، مقام ولایت است. کمال انسان در آن است که بشود، ولی اللّه ‌و این مقام اختصاصی به مرد یا زن ندارد. زنان بزرگی نظیر آسیه، مریم، حضرت زهرا، ‌زینب کبری و حضرت معصومه در عالم بوده‌اند و این‌ها هرکدام با حفظ مرتبه و درجه ‌خاص خود می‌توانند به ولایت رسیده باشند.

نبوت و رسالت امر اجرایی است، این‌که ‌زنی پیامبر نشده است برای این است که پیامبر باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد، در ‌جنگ و صلح فرماندهی جنگ را به عهده بگیرد. این کار اجرایی برای زنان دشوار است. ‌این‌چنین نیست که اگر پیامبران همه از جنس مرد بودند، معنایش این است که کمال ‌معنوی مخصوص مرد است، بلکه کمال معنوی مربوط به ولایت است و در ولایت الهی ‌بین زن و مرد تفاوتی نیست، زن و مرد هر دو می‌توانند ولی اللّه بشوند. ‌

 

نظر شما