شناسهٔ خبر: 26288515 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حمید خویی در گفتگو با ایکنا:

عقاید بدون ارتقای سلوک اخلاقی ارزشی ندارد/ اخلاق بخش حاشیه‌ای یا اختیاری دین نیست

گروه اندیشه ـ محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه اظهار کرد: اعتقاد دارم که همه عقاید و شرایع اگر منجر به ارتقای سلوک اخلاقی و پیشرفت اخلاقی در انسان مسلمان نشود، هیچ ارزشی ندارد.

صاحب‌خبر -

حمید خوبی

به گزارش ایکنا؛ با گذشت دو هفته از میهمانی حضرت حق و بهره‌مندی از فیوضات الهی در ماه رمضان ضرورت دارد تا به راه‌حل‌هایی بیندیشیم تا این حال و احوال خوب را حفظ کنیم و در مسیر تهذیب نفس خودسازی قدم برداریم تا به زیست بهتری دست یابیم. در این خصوص و پیگیری راه‌حل برای باقی‌ماندن و استمرار این مسیر، با حمید خویی، محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه از نوادگان آیت‌الله خویی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

وی اظهار کرد: دین از سه بخش تشکل شده است؛ یک بخش آن اعتقادات و در حقیقت مبانی نظری دین است که همان اصول دین است. بخش دوم دین شرایع و یا احکام است که اصلی‌های آن را با عنوان فروع دین چون نماز، روزه، حج، زکات، خمس، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری و ... در نظر گرفته‌ایم و بخش سوم آن نیز اخلاق است.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با گلایه از اینکه چرا مردم بر این باورند اخلاق از بخش حاشیه‌ای دین و یا اختیاری دین است، عنوان کرد: حقیقت این است که اصل دین اخلاق است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»، آمده‌ام که مکارم اخلاق را تمام کنم و از تمام خصلت‌های نیکویی که خداوند به اشرف مخلوقات بخشید. در خصوص پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» که خدا به خلق عظیم پیامبرش مباهات می‌کند.

وی بیان کرد: اعتقاد دارم که تمام عقاید و شرایع اگر منجر به ارتقای سلوک اخلاقی و پیشرفت اخلاقی در انسان مسلمان نشود هیچ ارزشی ندارد. قرآن هنگامی از نماز یاد می‌کند، می‌فرماید، نمازی نماز است که بازدارنده از فحشا و منکر باشد: «انَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ».

خویی اظهار کرد: آموزه‌های دینی و احکام شریعت به سلوک اخلاقی که وجه تمایز انسان و حیوان است، می‌رسد. شارع مقدس نیز در این زمینه کارگاه‌هایی برای انسان چون حج، رمضان و .. می‌گذارد چنانکه در حج تمام اعمال و احکام آن بار اخلاقی دارد.

این محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان کارگاه اخلاق است، اضافه کرد: آدمی که یک ماه تمرین می‌کند باید سعی کند تا نتایج آن را 11 ماه و تا تکرار بعدی حفظ کند اما متأسفانه ما بیشتر در پوسته‌ها مانده‌ایم چنانکه روایت است چه بسا روزه‌داری که هیچ حاصلی جز گرسنگی از روزه برای او نصیب نمی‌شود.

وی در پایان عنوان کرد: روزه تمرین اخلاص و آزمونی برای اخلاص است و ما باید سعی کنیم که آن را در باقی مانده ایام سال حفظ کنیم.

انتهای پیام

نظر شما