شناسهٔ خبر: 26288113 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تصاویر: گزارش اختصاصی فردا از زندگی مردم کوبا

در ۱۴۹۲ کریستف کلمب جزیره‌ای را کشف کرد که هم‌اکنون کوبا نام دارد.

صاحب‌خبر -
سرویس عکس و فیلم فردا: در ۱۴۹۲ کریستف کلمب جزیره‌ای را کشف کرد که هم‌اکنون کوبا نام دارد. در آن زمان این جزیره به امپراتوری اسپانیا تعلق گرفت و در ۱۵۱۱ اولین اقامتگاه‌های اسپانیایی‌ها در کوبا تأسیس شد. اسپانیا حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم بومی را به بردگی گرفت، با این وجود پس از گذشت یک قرن عملاً این افراد بومی به دلیل عدم مقاوت نسبت به یک بیماری عفونی از بین رفتند و برده‌های آفریقایی جای آنها را گرفتند.
کوبا به مدت ۴۰۰ سال تا پایان جنگ اسپانیا-آمریکا در ۱۸۹۸ تحت استعمار اسپانیا قرار داشت. پس از جنگ آمریکا-اسپانیا، این دو کشور معاهده‌ای به نام معاهدهٔ پاریس را امضا کردند که طی آن اسپانیا کشورهای پورتوریکو، فیلیپین و گوام را به ازای جمعاً ۲۰ میلیون دلار به آمریکا واگذار کرد.
در یک پیمان مشابه، اسپانیا متعهد شد که از پادشاهی بر کوبا چشم پوشی کند. تئودور روزولت که در ۱۹۰۱ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد معاهده را واگذار کرد و به این شکل کوبا به صورت رسمی از آمریکا مستقل شد. تحت شرایط جدید کوبا، آمریکا حق مداخله در امور داخلی کوبا و همچنین روابط اقتصادی و سیاسی اش با دیگر کشورها را برای خود محفوظ نگه داشت.
 

 

نظر شما