شناسهٔ خبر: 26287501 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

در بزرگ‌ترین رویداد صنعت بازی چه گذشت؟

E3؛ لپ کلام!

نمایشگاه E3 هر سال آن‌قدر پر بار و پر اتفاق است که یک شماره نشریه کلیک را می‌طلبد و چون مقدور نیست، فقط هایلایت‌های اساسی این نمایشگاه را مد نظر قرار داده‌ایم.

صاحب‌خبر -

بقیه جزئیات را اگر اهل بازی هستید میتوانید از اینترنت و با دیدن ویدئوهای استودیوهای بازیسازی پیگیری کنید.

نینتندو چه کرد؟

Nintendo توانسته از زمان عرضه کنسول Switch حسابی آن را مطرح و محبوب کند و حالا وقت آن رسیده که گیمهای فراوان و اساسی برایش منتشر کند. امسال در کنفرانس نینتندو شاهد نمایش پرجاذبهای از
Super Smash Bros Ultimate (گیم انحصاری و محبوب نینتندو در سبک مبارزهای با شرکت مجموعهای از محبوبترین کاراکترهای خود نینتندو و استودیوهای شخص ثالث) بودیم. سال جاری میلادی منتظر انتشار این بازی باشید! همچنین در این کنفرانس متوجه شدیم Fortnite Battle Royale برای Switch منتشر میشود – البته تا زمان انتشار این مطلب منتشر شده – که این نسخه با نسخههای XOne و PC مرتبط بوده و گیمرهای هر سه پلتفرم میتوانند با هم رقابت کنند. PS4 از این قافله عقب مانده است. به طور کل، نینتندو نمایش قابل پیشبینی و عاری از سورپرایزی داشت. مهم این است که نینتندو طبق معمول توانست نمایش مقبولی داشته باشد.

نمایش قدرت مایکروسافت

کنسول مایکروسافت در این نسل انحصاری چندانی ندارد و جگر آدم برایش کباب میشود! اما در E3 امسال و در کنفرانسی که شاید بیشترین غافلگیری را میان رقبا داشت، مایکروسافت اطلاعاتی درباره گیمهایش منتشر کرد. (هرچند باز هم توقع داشتیم تعداد آی.پیهای جدید بیشتر باشد)

گل سرسبد نمایش مایکروسافت، پردهبرداری از گیم اسرارآمیز CD Projekt Red، یعنی Cyberpunk 2077 بود که برای اولین بار تصاویری از گیمپلی به نمایش درآورد. این اثر که از قبل میدانستیم فضایی سایبرپانک دارد از زاویه اول شخص روایت شده، تمرکزی قابل توجه بر داستان دارد و سرشار از عناصر نقشآفرینی است. مایکروسافت چند گیم جدید دیگر از جمله Forza Horizon 4، Halo Infinite و Gears of War 5 را معرفی کرد.

آثار شخص ثالث دیگری هم در این کنفرانس به نمایش درآمد که از جمله موارد مهم میتوان Just Cause 4 و Devil May Cry 5 را ذکر کرد.

چند عنوان دیگر که از وجودشان باخبر بودیم نیز نمایش خوبی داشتند. مانند Shadows Die Twice، Fallout 76، Crackdown 3، Shadow of the Tomb Raider و Kingdom Hearts 3 که هرکدام اطلاعات و تصاویر بشدت جذابی را ارائه کردند.

تزریق هیجان با سونی

سونی تا نمایشگاه E3 اطلاعات متعددی از گیمهای جدید خود منتشر کرده بود و به همین دلیل کسی از کنفرانسش حیرت نکرد، اما هیجان تا دلتان بخواهد بود. سونی که مانند همیشه، کمر همت به جلب رضایت گیمرهای حرفهای بسته، جدا از معرفی طولانیتر گیم واقعیت مجازی بسیار جذاب
Beat Saber (یک نوع بازی موسیقایی شبیه گیمهای کینکت، اما با شمشیرهایی مانند شمشیرهای نوری جنگ ستارگان) و مشخص کردن تاریخ انتشار گیم زامبیمحور Gone Home،
گیمهای The Last of Us Part 2، Spider-Man Ghost of Tsushima و Death Stranding را به صورت طولانی معرفی کرد که مورد آخری، برای اولین بار مقداری از گیمپلیاش در ترکیب با ویدئوهای سینمایی به نمایش درآمد که باز هم هواداران را گیجتر از قبل کرد! البته همه نمایش سونی به اینها خلاصه نشد. Nioh 2 و Control از استودیوی Remedy (خالق سری مکس پین، الان وِیک و کوآنتوم بریک) و عنوان تازهای برای PS VR از FromSoftware (خالق دارک سولز و بلادبورن) به نام
Deracine از جمله عناوین دیگر بودند. همانطور که پیشتر ذکر شد، کنفرانس سونی سورپرایز خاصی برای عرضه نداشت و از این حیث، مایکروسافت را باید یک سر و گردن بالاتر دانست، اما حقیقت اینجاست که سونی با وقار و متانت سابق خود به میدان آمد و با وجود معرفی نکردن یک عنوان جدید، دیدنیها آنقدر زیاد بود که بتواند از راضی کردن همه بربیاید.

EA با دست پر آمد

Electronic Arts امسال، هم بر محتوای درجه یک و عظیم تاکید داشت، هم بر گیمهای کوچک و ایندی. نمایشهای کوتاهی از دو عنوان Battlefield V وFIFA 19 ارائه و اعلام شد که B V پس از انتشار، در آپدیتی به مد Battle Royale مجهز شده و حجم عظیمی بازیکن میتوانند در آن رقابت کنند. فیفا 19 نیز با لیگ چمپیونز یوفا به بازار خواهد آمد.

چند عنوان ایندی، مانند Sea of Solitude و Unravel نیز به نمایش درآمدند که با اعلام در دسترس بودنش از همان لحظه، همه را غافلگیر کرد.

Command and Conquer: Rivals در سبک استراتژی برای موبایلها معرفی شد و روی صحنه به اجر درآمد. NBA Live 19 و Madden NFL 19 نیز با ویدئوهای تبلیغاتی جدید، معرفی و تاریخ انتشارشان اعلام شد. اما اصل کاری که Anthem است، در انتها به نمایش درآمد. یک تریلر سینمایی پخش و طی آن، اطلاعات و گفتارهای زیادی از زبان سازندگان بیان شد که به گیمپلی، داستان و چگونگی درآمدزایی از این گیم نقشآفرینی اشاره داشت. خلاصهاش این بود که آیتمهای زیبایی مانند لباس و این موارد قابل خرید است، اما دیگر خبری از loot boxها نیست. کلا امسال EA بهطور غیرمستقیم به خطای خود در درآمدزایی بعضی از عناوین اخیرش اعتراف و به گیمرها خاطرنشان کرد که دیگر از این کارها نمیکند.

جدا از بحثهای مالی، نمایشی قوی از گیمپلی Anthem را شاهد بودیم که بعد از تماشا، واقعا لفظ خارقالعاده را میتوان برازندهاش دانست. گرافیک فوقالعاده، اکشن لایهلایه و قدرتمند و نبردهای کوبنده از ویژگیهای این ارمغان آینده Electronic Arts بودند.

Bethesda؛ خیلی دور خیلی نزدیک

برخی گیمهای معرفی شده امسال Bethesda را بزودی میتوان تهیه کرد و برخی را باید چند سالی در انتظار نشست. از جمله دیرآیندها باید به The Elder Scrolls 6 و Starfield اشاره کرد. این در حالی است که در ماه نوامبر امسال (حول و حوش آبان)، انتشار Fallout 76 در سبک مولتیپلیر را خواهیم داشت و همچنین معرفی پروژه جاهطلبانه چند پلتفرمی سری Elder Scrolls با نام Blades را هم نباید از قلم انداخت که پلتفرمهایی مانند موبایل و واقعیت مجازی در رایانههای شخصی را متصل میکند.

همچنین ویدئوی تازهای از Rage 2 به نمایش درآمد و ادامهای بر Doom با نام Doom Eternal و دنبالهای دیگر در سری Wolfenstein با نام Youngblood نیز معرفی شد.

پرونده یوبیسافت

یوبیسافت امسال نمایش جذابی داشت.

فارغ از برخی عناوین شادیآور، شاهد ویدئویی جدید از Beyond Good and Evil 2 بودیم.

از Assassin’s Creed Odyssey هم که جزئیات زیادی فاش شد؛ مانند این که عناصر نقشآفرینی دارد و بازیکنان برای آدمکش خود، قدرت انتخاب دارند.

از The Division 2 نیز اطلاعات تازهای منتشر شد. در این قسمت برای اولین بار حالت raid خواهیم داشت. برای Skull and Bones نیز دو تریلر دیگر به نمایش درآمد.

دستان خالی اسکوار اینکس

Square Enix چیز تازهای برای معرفی نداشت. آنچه به نمایش درآمد، بخشهای بیشتری از Kingdom Hearts3، Shadow of the Tomb Raider و Just Cause 4 بود. با این حال، اثر جدید پلاتینوم گیمز، یعنی Babylon’s Fall بشدت چشمگیر بود.

در کل، میتوان E3 امسال را یکی از بهترینها دانست. چراغ اصلی را گیمها به خود اختصاص داده بودند که همین هم باید باشد.

سیاوش شهبازی

نظر شما