شناسهٔ خبر: 26287475 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس پلیس فتا کرمان:

کلاهبرداری اینترنتی، معضل جدی فضای سایبری است

کرمان - ایرنا - رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا )فرماندهی انتظامی استان کرمان با بیان اینکه کلاهبرداری اینترنتی یکی از قدیمی‌ ترین اشکال جرائم رایانه ‌ای با ابعاد مالی است، گفت: ارتکاب این جرم امروزه به یک معضل جدی در فضای سایبر تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

سرهنگ ستاد امین یادگارنژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انسان امروزی با رشد فناورهای اطلاعاتی و ارتباطی و تکنولوژی های مرتبط با آن و روبرو شدن جامعه با عصر جدیدی از زندگی به نام عصر سایبر یا عصر اطلاعات و شکل گیری دهکده جهانی به دلیل درنوردیدن مرزهای فیزیکی و جغرافیایی، جرایم جدیدی را نیز تجربه می‌ کند.
وی ادامه داد: جرائم سایبری به دلیل دسترسی مجرمان به ابزار و فناوری های جدید اتفاق می افتد و این ابزار به مجرمان امکان ارتکاب جرم در حد وسیع و سپس پنهان شدن بدون نیاز به روبرو شدن فیزیکی یا بزه دیده و یا قربانی خود را می‌ دهد.
رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان در زمینه شیوه و شگردهای کلاهبرداری رایانه‌ ای نیز گفت: یکی از این روش‌ ها از طریق برگزاری حراج آنلاین است که در این نوع کلاهبرداری مجرم با راه‌ اندازی سایت یا صفحه ‌ای در شبکه‌ های اجتماعی اقدام به راه‌ اندازی حراج آنلاین می ‌کند و کاربران نیز به طمع خرید وسیله زیر قیمت در دام مجرم گرفتار می ‌شوند‌.
وی ادامه داد: برنده شدن در قرعه‌ کشی نمونه بارزی از این کلاهبرداری است که در این نوع کلاهبرداری که معمولا از طریق ارسال پیامک صورت می‌ گیرد فرد را ترغیب می‌ کنند به بهانه دریافت جایزه از یک مسابقه معتبر، اطلاعات حساب مالی خود را ارسال کند‌.
سرهنگ یادگارنژاد اظهار داشت: سوء استفاده از احساسات کاربران تحت پوشش نیات خیرخواهانه، پیشنهاد کار، وعده ازدواج به بانوان، فروش امتیاز وام و سوء استفاده از نام و شهرت چهره‌ های معروف فرهنگی و ورزشی نمونه‌ هایی دیگر از این کلاهبرداری ‌ها در فضای مجازی است.
وی توصیه کرد: به منظور در امان ماندن از سوء ‌استفاده مجرمان در استفاده از این فضا نهایت دقت را انجام داده و به نکات هشداری ارائه شده توسط پلیس فتا توجه کنند.
3029/ 5054

نظر شما