شناسهٔ خبر: 26287401 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

میرزایی:

اعضای اوپک 150 درصد به توافق فریز نفتی پایبند بوده اند/نگرانی عربستانی ها از افزایش تولید نفت شیل آمریکا

عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: تردیدهایی که درباره توانایی بیشتر کشورها در عرضه بیشتر نفت خام وجود دارد سبب شده که قیمت ها حتی در بازار افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

جلال میرزایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تصمیمات روز گذشته اعضای اوپک، گفت: واکنشی که بازار نفت به مصوبه روز گذشته اوپک نشان داده بسیار معنادار بود که این موضوع نشان دهنده این بوده که کشورهای صادرکننده نفت به علاوه روسیه توان عرضه نفت به میزان یک میلیون بشکه در کوتاه مدت به بازار را ندارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعضای اوپک 150 درصد به توافق فریز نفتی پایبند بوده اند، افزود: کشورهای نفتی از لحاظ اقتصادی با تنگنا و مشکلاتی مواجه هستند و به درآمد حاصل از نفت نیازمند هستند، لذا عدم افزایش تولید به ناتوانی این کشورها به عرضه بیشتر نفت باز می گردد.

عربستان دنبال افزایش قیمت نفت نیست

وی با اشاره به اینکه توافق روز گذشته به این معنا نیست که اعضا در کوتاه مدت و سریع بتوانند یک میلیون بشکه نفت را وارد بازار کرده و عرضه را بیشتر کنند، ادامه داد: تردیدهایی که درباره توانایی بیشتر این کشورها در عرضه بیشتر نفت خام وجود دارد سبب شده که قیمت ها حتی در بازار افزایش یابد.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:عربستان بر خلاف آنچه که بیان شده دنبال افزایش قیمت نفت نیست و شاید به دنبال این بوده که خریداران نفت ایران را محدودتر کرده و آنها را تحت فشار قرار دهد و اطمینان دهد که نفت این کشورها را تامین می کند، اما نمی تواند چنین اقدامی انجام دهد.

نگرانی های عربستان درباره افزایش تولید نفت شیل آمریکا

وی با اشاره به نگرانی های عربستان درباره افزایش تولید نفت شیل آمریکا، افزود: عربستان همچنان نگران این است که نفت شیل آمریکا وارد بازار شود و عرصه را بر اوپک تنگ کرده و میزان تاثیرگذاری اوپک را با چالش مواجه کند.

میرزایی با بیان اینکه عربستان نیز به دنبال یک تصمیم منطقی در بازار نفت است، ادامه داد: عربستان با توجه به جنگ یمن به درآمد نفت نیاز دارد و در بلندمدت نیز با افزایش عرضه ممکن است دچار مشکل شود.

عربستان نگران اقتصادی شدن تولید نفت شل در آمریکا است

وی با اشاره به اینکه عربستان از سوی دیگر نگران اقتصادی شدن تولید نفت شل در آمریکا است، اظهار داشت: به هر حال تصمیمی که اخذ شد امکان ایجاد موازنه دو خواسته عربستان را به وجود می آورد، البته عربستانی ها فعال مایشا نیستند و گزارش هایی که در چند روز اخیر منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان توانایی تولید بیشتر از 150 هزار بشکه را ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: عربستانی ها در نشست اخیر اوپک پافشاری زیادی نداشتند که از این یک میلیون بشکه سهم عمده متعلق به این کشور باشد./

پایان پیام

نظر شما