شناسهٔ خبر: 26287387 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با روزنامه فلسطینی؛

کوشنر:آماده همکاری با عباس هستیم

تهران- ایرنا- داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با یک روزنامه فلسطینی گفت که در صورت بازگشت رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به میز مذاکره، واشنگتن آماده همکاری با وی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که گرداننده مسائل خاورمیانه و طرح سازش در کاخ سفید است، با روزنامه فلسطینی القدس گفت و گو کرد.
وی در این گفت و گو که به زبان عربی منتشر شد، افزود:اگر عباس آماده باشد که به میز مذاکره بازگردد، ما نیز آماده شرکت در مباحث هستیم، اما در غیر این صورت طرح را علنی خواهیم کرد.
کوشنر که مسئول طرح دولت ترامپ پیرامون به اصطلاح صلح خاورمیانه است، با خودداری از پرداختن به جزئیات گفت که این طرح به زودی آماده می شود.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و دیگر مقام های فلسطینی از زمانی که ترامپ در 15 آذرماه سال گذشته اقدام به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی کرد، از پذیرش مقام های آمریکایی خودداری کرده است.
کوشنر افزود:معتقدم برای رسیدن به توافق، دو طرف بیش از آنکه چیزی از دست بدهند به دست می آورند، و هر دو طرف اطمینان می یابند که زندگی مردمشان در دهه های آینده به خاطر امتیازهایی که می دهند، بهتر خواهد بود.
کوشنر که به همراه جیسون گرینبلت نماینده ویژه ترامپ در مذاکرات بین المللی در روزهای اخیر به اردن، مصر، قطر، عربستان و در آخرین مورد شنبه شب به فلسطین اشغالی سفر و با مقام های منطقه گفت و گو کرده، در پاسخ به این پرسش که سران کشورهای عربی چه صحبت هایی با او کرده اند، گفت: آن ها تصریح کردند که خواهان دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی هستند.
وی توضیح داد: آن ها (سران کشورهای عرب) توافقی می خواهند که مردم فلسطین را قادر به زندگی در صلح و داشتن فرصت های اقتصادی برابر با دیگر کشورهای منطقه کند.
کوشنر همچنین یادآور شد: آن ها می خواهند توافقی را ببینند که به کرامت فلسطینیان احترام می گذارد و راه حلی واقعی برای مشکلاتی که دهه ها پیرامون آن بحث شده ارائه می دهد. آن ها اصرار دارند که مسجد الاقصی باید برای همه مسلمانانی که می خواهند در آن عبادت کنند، باز باشد.
داماد ترامپ با تاکید بر منافع اقتصادی سازش میان اسرائیل و فلسطینیان، گفت که معتقدم با جذب سرمایه های بزرگ از بخش های خصوصی و دولتی می توان اقتصاد فلسطینیان را ارتقا داد.
به گزارش ایرنا، طرح دولت ترامپ برای سازش که به معامله قرن موسوم است، به طور کامل حق و حقوق فلسطینی ها در آن نادیده گرفته شده است.
این طرح شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی و نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و انضمام شهرک های موجود در کرانه باختری به این رژیم می شود. براساس این طرح، بخش های باقی مانده از کرانه باختری برای تشکیل حکومت خودگردان در اختیار فلسطینی ها قرار خواهد گرفت. همچنین حکومت فلسطینی ها بر غزه و بخشی از شمال سینا به رسمیت شناخته می شود.
براساس طرح معامله قرن، دولت فلسطین با مرزهای موقت شامل نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس اشغالی تشکیل می شود که بررسی مساله پناهندگان را نیز در بر می گیرد.
همچنین به موجب آن، فلسطینیان باید 'شهر قدس جدید' را در روستاها و مجتمع های مسکونی کرانه باختری بسازند.
براساس این قرارداد، مساله امنیت و مرزهای سرزمین های اشغالی همچنان در دست رژیم صهیونیستی قرار داشته و شهرک سازی ها نیز تحت تاثیر مذاکرات دستیابی به راه حل نهایی باقی می ماند.
شبد**9416**1010

نظر شما