شناسهٔ خبر: 26287339 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

83 سال پیش چه کسانی زنده به گور شدند؟ + عکس

این واقعه با اینکه ابعاد وسیعی داشت اما سالها پنهان ماند و هیچ گونه بازتاب خبری نداشت واین سانسور خبری باعث شد تا این بخش از جنایات پهلوی اول دیده نشد.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر مشرق - تیرماه 1314بود که مردم مشهد در اعتراض به سیاست های تغییر لباس و کشف حجاب رضاخانی و در پی محاصره منزل آیت‌الله قمی و سخنرانی های آتشین شیخ محمدتقی بهلول به آستان مقدس امام رئوف پناه برده و در مسجد گوهرشاد متحصن شدند و اعلام کردند که تا مسئله‌ی کشف حجاب رفع نشود از آنجا خارج نمی‌شوند. اما شهربانی به دستور رضا خان، اطراف حرم و مسجد را محاصره کرده، شروع به تیراندازی کردند و در نتیجه بیش از 2000 نفر از مردم غیرتمند ایران به جرم دفاع از حجاب، به خاک و خون کشیده شدند و عُمال
رژیم پهلوی، پیکر مطهر این شهدا و زخمی هایی که هنوز نفس می کشیدند را در گورهای دسته جمعی ریخته و مدفون ساخت.

جالب آنکه امروزه عده‌ای به دنبال تطهیر چهره پهلوی بوده و سعی دارند انگیزه ی مردم، در این نهضت بزرگ و خونین را در حدِ اعتراض عده ای به اجبار استفاده از کلاه شاپو برای درشکه‌چی‌های مشهد و سپوران تهران، محدود کنند.

این واقعه با اینکه ابعاد وسیعی داشت اما سالها پنهان ماند و هیچ گونه بازتاب خبری نداشت واین سانسور خبری باعث شد تا این بخش از جنایات پهلوی اول دیده نشد. جنایتی که در پاسخ به حق قانونی و شرعی مردم مسلمان ایران صورت گرفت؛ حقی به نام حجاب.

اینک بعد از 83 سال و در آستانه سالگرد شهدای حادثه گوهرشاد که به حق، روز عفاف و حجاب نام گرفته است، موسسه خیبر در نظر دارد برای زنده نگه داشتن نام شان و آرمان شان، آغازگر کمپینی با عنوان #بی_تفاوت_نباشیم باشد تا یادمان نرود هزاران شهید در 83 سال پیش نسبت به رواج بی حجابی و فراموش شدن ارزش حجاب بی تفاوت نبودند و ما نیز بی تفاوت نخواهیم بود.

از همه ی دغدغه مندان این حوزه اعم از شاعر، نویسنده،گرافیست، عکاس ، فعالان حوزه رسانه ها، فعالان فضای مجازی و... دعوت می کنیم تا همه با عضویت در این کمپین به روح بلند شهدای گوهرشاد ادای دین کرده و هر کدام سهمی هرچند کوچک اما مؤثر در ترویج حجاب، این میراث ارزشمند و گرانبها ایفا کنیم تا ان شاء الله این همراهی برکتی نورانی همراه بیاورد و نتیجه اش برداشتن قدمی در مسیر تحقق جامعه آرمانی اسلام باشد.

برای عضویت در کمپین و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن ۰۲۶۳۲۷۷۷۰۶۶ تماس گرفته یا به نشانی http://instagram.com/javaherane یا www.reihane.ir مراجعه نمایید.

نظر شما