شناسهٔ خبر: 26287083 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گزارش برنا از علل کاهش میانگین نمرات دانش آموزان کشور؛

کاهش میانگین معدل به معنای افت سطح علمی نیست/ قابل فهم نبودن محتوای کتب درسی برای دانش آموزان/ گسسته شدن ارتباط خانواده ها با مدرسه

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص خبر اعلام شده مبنی بر افت میانگین نمرات دانش آموزان گفت: «موضوع کاهش میانگین نمرات دانش آموزان به 12 تاکنون در کمیسیون آموزش مطرح نشده است و برای اثبات آن باید کارشناسی شود.»

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هفته گذشته رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که میانگین نمره ورقه در امتحانات نهایی در کشور در سال‌های اخیر ۱۲ است؛ سیر نزولی میانگین نمرات دانش آموزان تبدیل به یک چالش جدی شده که اگر  مسوولان آموزشی به آن توجه جدی نکنند ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور مشکل ساز شود.

مشکل‌ساز از این جهت که دانش آموزان فعلی آینده کشور  را در  دست می گیرند اما اگر سطح آموزشی پایین باشد با چه دانشی قرار است کشور ارائه شود؟

حال برای اینکه بدانیم سرچشمه این چالش کجاست و چگونه رفع خواهد شد با عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و یک کارشناس آموزش به گفت‌وگو پرداختیم.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا، در خصوص علت کاهش یافتن میانگین نمرات دانش آموزان در سال‌های اخیر، گفت: «کاهش معدل به معنای افت سطح آموزشی دانش آموزان نیست بلکه ممکن است به نوع سوالات، محتوای کتاب‌های آموزشی و نظام آموزشی که تغییر کرده است، مروبط باشد و در نهایت باید همه این فرضیه‌ها را کنار هم قرار داد و سپس اظهار نظر کرد. نمی‌توان نظام آموزش فعلی را با نظام آموزشی گذشته که شرایط متفاوت‌تری داشته، مقایسه کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کار کارشناسی در این خصوص انجام شده یا خیر اظهار بی اطلاعی کرد! و در ادامه گفت: «موضوع کاهش میانگین نمرات دانش آموزان به 12 تاکنون در کمیسیون آموزش مطرح نشده است و برای اثبات آن باید کارشناسی شود تا ببینیم که آیا سطح آموزشی افت پیدا کرده یا منوط به تغییرات سیستم آموزشی بوده است.»

دانش‌آموزان هیچ انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارند

اقدس جمالی دهنوی، کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا، در پاسخ به این سوال که علت‌ پایین آمدن میانگین نمرات دانش آموزان چیست، بیان کرد: «در دوره‌ی فعلی، دانش آموزان هیچ انگیزه‌ای برای مطالعه و درس خواندن ندارند البته درس خواندن میان دختران و پسران تفکیک می‌شود و میانگین نمرات این دو گروه بایکدیگر کمی تفاوت دارد؛ همچنین خانواده‌ها در خصوص درس خواندن فرزندان خود  کمتر اهمیت‌ نشان می دهند. علت دیگر مطالب و ماهیت کتب درسی است که برای دانش آموزان به خصوص پایه ابتدایی قابل فهم نیست. امروزه، کتب درسی دارای گستردگی و حجم بالایی هستند که در کنار این حجم بالا ساعات درسی برای آموزش و ارائه مطالب کتاب کافی نیست؛ برای مثال یک دبیر فیزیک تنها سرکلاس درس می‌دهد و زمان حل و توضیح مسائل درسی را ندارد و حجم کتاب بسیار بیشتر از ساعاتی‌ست که دبیر بخواهد کلیه مطالب کتاب را به دانش آموزان ارائه دهد.  همچنین تجهیزات اکثر مدارس دولتی به میزان کافی نیست و همین امر موجب می‌شود تا دانش آموزان با فعالیت‌های عملی و تجربی آشنا نشوند و هیچ اهمیتی به کتابخانه مدارس داده نمی‌شود. عامل دیگر خود دانش آموزان هستند که انگیزه خود را در سرگرمی‌های مجازی، مد و ... پیدا کرده‌اند.»

معلمان باید نحوه بیان خود را تغییر دهند

وی در ادامه به بیان راهکارهای موجود در رفع مشکلات حاضر پرداخت و اظهار کرد: «ابتدا باید در خصوص نحوه بیان دبیر با دانش آموز فرهنگ سازی شود برای مثال برخی از دبیرها به دانش آموز می‌گویند که تو هیچ چیزی نمی‌شوی! همین جمله موجب کاهش انگیزه در دانش آموز می‌شود. راهکار دیگر افزایش تشویقات و اردوهای دانش آموزی است؛ اردوها و جایزه‌ها بسیار کم است که علت آن کاهش بودجه‌ای است که توسط آموزش و پرورش به مدارس تعلق می‌گیرد البته به این نکته هم باید توجه داشت که وضعیت مدرسه در مناطق با یکدیگر متفاوت است. عامل دیگر که در بالا بردن میانگین نمرات دانش آموزان بسیار موثر است، افزایش مسوولیت پذیری دبیران نسبت به دانش آموزان است. همچنین ارتباط خانواده با مدارس و مسوولان مدرسه بسیار گسسته شده  که این رابطه باید ترمیم شود؛ به خصوص در مدارس مناطق جنوب شهر و حاشیه‌ای والدین پاسخگو نمرات پایین فرزندان خود نیستند.»

نظر شما