شناسهٔ خبر: 26286909 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

با تجمع مقابل استانداری و فرمانداری؛

صیادان بوشهر خواستار لغو دریا بست شدند

دریابست درحالی در استان بوشهر اجرا می شود که در هیچ یک از استان های ساحلی جنوبی هم مرز با خلیج فارس چنین طرحی وجود ندارد.

صاحب‌خبر -
شماری از صیاد بوشهری با مراجعه به استانداری این استان خواستار لغو طرح دریابست در بوشهر شدند.

به گزارش جنوب نیوز، این صیادان که شمار آنها حدود 200 نفر بود گفتند: دریابست درحالی در استان بوشهر اجرا می شود که در هیچ یک از استان های ساحلی جنوبی هم مرز با خلیج فارس چنین طرحی وجود ندارد.

آنان افزودند: طرح دریابست پیش از آغاز صید میگو برای صیانت و حفاظت از نسل آبریان بویژه این گونه اجرا می شود، این درحالی است که معیشت روزمره صیادان به صید ماهی وابسته است و در زمان دریا بست هیچ بیمه بیکاری نیز به آنان پرداخت نمی شود.

یکی از صیادان مراجعه کننده به استانداری بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: دریابست در حالی از دهم تیرماه آغاز می شود که طی چند هفته گذشته به علت شرایط نامساعد و متلاطم و توفانی بودن خلیج فارس موفق به دریاروی نشده ایم و برای گذران زندگی با مشکل روبرو هستیم.

http://img8.irna.ir/1397/13970402/82950285/n82950285-72401007.jpg

علی ماهینی افزود: تنها راه امرار معاش صیاداند صید و صیادی است و چنانچه در حدود 2 ماه به علت شرایط نامساعد جوی و طرح دریا بست موفق به صید نشوند در تامین معاش خانواده با مشکل روبرو می شوند.

وی اظهار داشت: طرح دریابست تنها در استان بوشهر اجرا می شود در دیگر استان های ساحلی جنوب کشور چنین طرحی وجود ندارد و صیادان استان بوشهر نیز خواستار لغو این طرح هستند.

شیلات استان بوشهر، زمان اجرای طرح دریابست در محدوده آب های ساحلی خلیج فارس در این استان را از 10 تیر تا آغاز فصل میگو اعلام کرده است.

روابط عمومی شیلات استان بوشهر به نقل از کارشناس آمار صید این اداره کل اعلام کرد: اجرای طرح دریا بست در تابستان سال 1396 در آب های ساحلی این استان موفقیت آمیز بود و با استقبال صیادان روبرو شده است.

فاطمه گرگانی افزود: نتایج نظر سنجی میدانی بعمل آمده درقالب پرسش نامه ازبهره برداران همزمان وپس از اجرای طرح دریا بست درآب های ساحلی استان درسال گذشته حاکی از اجرای موفق طرح ودستاوردهای مثبت آن بوده است.

وی اظهارداشت: نتایج 2 مرحله تحقیق میدانی بعمل آمده درزمان اجرای طرح دریا بست و بعد ازفصل صید میگو سال 96 در قالب پرسش نامه از حدود 400 تن از صیادان وبهره برداران درشهرستان های ساحلی استان بوشهر حاکی از موافقت نسبی صیادان با اجرای طرح بوده است، طوریکه 50 درصد از آنان با اجرای 30 تا 45 روزه و 10 درصد با اجرای بیش از 2 ماه این طرح موافق بوده اند.

گرگانی ادامه داد: گرچه درشیوه اجرای طرح مشکلاتی ازجمله کم بودن کنترل ها بویژه درصیدگاه های مشترک با استان های خوزستان و هرمزگان، مشکلات بیمه ای و درآمدی صیادان وجود داشته با این حال شرکت کنندگان درنظرسنجی معتقد بودند اجرای دریابست دربلند مدت تاثیر مثبت دراقتصاد صیادی خواهد داشت.

با اجرای طرح دریابست، دریاروی وعملیات صید و صیادی برای صیادان ممنوع است.

12هزار صیاد با بیش از یکهزار و 200 فروند شناور صیادی در استان بوشهر فعالیت دارند که شماری از شناورها با مجوز تفریحی در امر صید و صیادی مشارکت می‌کنند.

فصل صید میگو در استان بوشهر از مردادماه هر سال آغاز می شود و به مدت یکماه تا 45 روز ادامه دارد.

نظر شما