شناسهٔ خبر: 26286491 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

محتاط و قوی باشیم

این فرضیه که ما می‌توانیم حتی از گروه مرگ صعود کنیم، فرضیه باطلی نیست؛ اما به نظر من باید کمی منطقی باشیم. پرتغال تیمی بسیار حرفه‌ای و خوب است. بهترین بازیکن دنیا در این تیم بازی می‌کند و علاوه بر رونالدو، بازیکنان باکیفیت بسیاری در این تیم بازی می‌کنند که قواعد بازی در چنین سطحی را به خوبی می‌دانند. ما نمی‌توانیم بدون توجه به چارچوب‌های فوتبال غیرمستند حرف بزنیم.

صاحب‌خبر -

اگر قرار است ادعا کنیم که پرتغال را میبریم، باید ببینیم زمینهها برای چنین اتفاقی فراهم است؟ فوتبال دو قانون کلی دارد. اول اینکه غیرقابل پیشبینی است و دوم اینکه بر اساس آمار حرف میزند. ما در بازی با مراکش روی قانون اول به گل رسیدیم. روی اصل غیرقابل پیشبینی بودن فوتبال؛ اما همیشه در روی این پاشنه نمیچرخد. در بازی با اسپانیا جنگیدیم. عالی هم جنگیدیم؛ اما آمار به ما چه میگوید؟ آمار بازی چقدر به نفع ما بود و چه حقیقتی را میگفت؟ اگر قرار باشد با دیدی منطقی به بازی با پرتغال نگاه کنیم باید به چند نکته اشاره کنیم:

1ـ بدون تردید بازیکنان ما در این بازی راحتتر بازی میکنند. بچههای ما جام جهانی را خیلی سنگین و سخت شروع کردند. آنها تجربه جام جهانی را نداشتند و متاسفانه بازیهای بزرگی هم برای آنها ترتیب داده نشده بود تا به بازی با تیمهای بزرگ عادت کنند. مدتهاست مقابل تیم بزرگی بازی نکردهایم و همین موجب شده بود برابر مراکش هم خودمان نباشیم. بازی با اسپانیا به مراتب بهتر بودیم چون جو سنگین بازی اول را خرد کرده بودیم. فکر میکنم در بازی با پرتغال حتی از بازی دوم هم راحتتر بازی خواهیم کرد چون متاسفانه بازیهای رسمی جامجهانی برای بچههای ما نقش دیدار تدارکاتی را داشته و دو دیدار اول، ما را برای این بازی آماده کرده است. حالا بازیکنان ما کاملا با فضای چنین تورنمنت بزرگی آشنا شدهاند و این میتواند در بازی فردا به کمک تیم ما بیاید.

2ـ نباید اجازه دهیم رونالدو که هر 4 گل پرتغال را زده یا هر بازیکن دیگری در دقایق ابتدایی بازی دروازه ما را باز کند. شیرازه تیم مراکش از بین رفت چون در دقایق ابتدایی از پرتغال گل خورد. ما باید هوشیارانه بازی کنیم تا در این دقایق کلیدی اسیر نشویم.

3ـ سخت است در برابر تیمی حرفهای مانند پرتغال هجومی بازی کنیم. پرس از جلو در برابر این تیم محال نیست؛ اما ریسک بسیار بالایی دارد بخصوص با وجود یک بازیکن ششدانگ و سرعتی و آماده به نام رونالدو.

4ـ مهمترین نکته درباره بازی فردا این است که باید با همان اصول تاکتیکی مسابقه قبل بازی کنیم و بسیار باهوش باشیم تا از فرصتهای اندکمان بهره ببریم.

مهدی پاشازاده / کارشناس فوتبال

نظر شما