شناسهٔ خبر: 26286364 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

اگر استارت‌آپ راه‌انداخته‌اید بخوانید

ارزش پیشنهادی چیست و چرا اهمیت دارد؟

هر محصول یا کسب‌وکاری در حقیقت به دنبال ارائه ارزشی به مخاطب خود است. ارائه ارزش به معنای پیشنهاد ویژگی‌ها یا حل مشکلی است که کاربر درحال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. به این ویژگی محوری که فلسفه وجودی استارت‌آپ شما را شکل می‌دهد «ارزش پیشنهادی» می‌گویند. ارزش پیشنهادی کسب‌وکار شما در حقیقت همان چیزی است که مشتریان بابت آن پول پرداخت می‌کنند. این ارزش باید تازه و عملکردی باشد؛ به این معنا که در محصولات دیگر به آسانی یافت نشود و منجر به بهبود عملکرد یا حل مشکلی برای کاربران شود. هر چقدر ارزش پیشنهادی یک استارت‌آپ شفاف‌تر باشد به هدف‌گذاری بهتر و رشد سریع‌تر تیم منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش strategyzer.com از هر ده محصول هفت محصول موفق به جلب نظر مشتریان نمیشوند و شکست میخورند. دلیل اصلی این شکست نداشتن ارزش پیشنهادی مشخص برای کاربران است. وقتی مدل کسبوکار یک استارتآپ ایجاد میشود، ارزش پیشنهادی یکی از اصلیترین ستونهای آن است. برای مشخصکردن ارزش پیشنهادی یک استارتآپ لازم است که چند قدم مشخص را بردارید:

1. مشخص کنید که نقاط درد (pain) یا دستاورد (gain)های لذتبخش که کاربر را راضی و خشنود میسازد چه چیزهایی هستند. دردها شامل مشکلات و سختیهای آشکار و پنهان کاربر در تعامل و استفاده از راهکارهای فعلی هستند. دستاوردها هم شامل میزان اثرگذاری راهکارهای شما و محصولتان در زندگی کاربر است.

2. اینکه بدانید کاربر میخواهد از محصول شما چه چیزی به دست بیاورد بسیار مهم است. هر آنچه کاربر انتظار دارد که با محصول شما انجام دهد یا ندهد ارزش پیشنهادی شما را شکل میدهد. این کارها ممکن است عملکردی (ویژگیهای اصلی محصول شما)، اجتماعی (اثرگذاری کاربر بر روی اطرافیان) یا احساسی (کارهایی که نیازهای احساسی کاربر را برطرف میکند) باشند.

3. ویژگیهای محصولتان را مشخص کنید؛ به طوریکه بدانید کدام نیاز کاربر را به چه شکلی پاسخ خواهید داد. هر چقدر این ویژگیها شفافتر و واقعیتر باشند فرآیند توسعه سادهتری خواهند داشت.

4. مشخص کنید راههای پیشنهادی شما برای برطرفکردن دردها و سختیهای کاربر و ایجاد دلپذیری در استفاده از محصول شما چیست. هر چقدر کاربران را خشنودتر کنید، شانس موفقیت محصولتان را افزایش دادهاید.

نگین یشمی
جام‌جم

نظر شما