شناسهٔ خبر: 26286342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارس

یک مجله تخصصی نظامی در گزارشی به تلاش‌های موثر ایران در حفظ و ارتقاء ناوگان فانتوم‌های خود و افزایش توان رزمی این جنگنده‌ها به ویژه جهت دفاع از قلمروی آبی ایران اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارسیک مجله تخصصی نظامی آمریکایی در گزارشی به تلاش‌های موثر ایران در حفظ و ارتقاء ناوگان فانتوم‌های خود و افزایش توان رزمی این جنگنده‌ها به ویژه جهت دفاع از قلمروی آبی ایران اشاره کرد.

به گزارش فارس، یک نشریه آمریکایی در گزارشی به وضعیت جنگنده‌های «فانتوم» نیروی هوایی ایران پرداخت و آنها را کماکان جنگنده‌هایی با قابلیت حمله موثر به اهداف دریایی و دفاع از سواحل ایران در آب‌های خلیج فارس توصیف کرد.

مجله «میلیتری واچ» در این گزارش نوشت: «بیشترین هواپیماهای جنگی نیروی هوایی ایران جنگنده‌های «اف-4 » دوره جنگ ویتنام هستند که امروزه نقش‌های متعددی را برای دفاع از ایران برعهده دارند. این جنگنده‌های سنگین‌تر و سریعتر از دیگر هواپیماهای موجود این کشور می‌توانند از ارتفاع بالایی به نسبت جنگنده‌های رقیب خود چون «اف-16» و «اف-18»که توسط دشمنان بالقوه این کشور تهیه شده‌اند، عملیات خود را اجرا کرده و کماکان با نوین‌سازی بومی صورت گرفته تهدید قابل اعتباری به حساب بیایند.»

فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارس

*نقش رزمی قابل توجه فانتوم‌های ایران

بر اساس این گزارش، درحالی که «اف-4» به طور عمده برای برتری هوای طراحی شده و با توجه به اتکای نسبتا زیاد ایران به ناوگان جنگنده‌های «اف-14» و «میگ -29» و همچنین استفاده از موشک‌های سطح به هوا برای محافظت از قلمروی هوایی برابر هواپیماهای دشمن، هنوز فانتوم‌های در خدمت ایران به طور فزاینده‌ای نقش رزمی ایفا می‌کنند. این عملیات شامل حمله‌های متداول به اهداف زمینی است که علیه نیروهای داعش در عراق و همچنین ماموریت شکار کشتی در خلیج فارس نشان داده شده است».

فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارس

*فانتوم‌ها تهدید قابل توجهی هستند

این مجله نظامی در ادامه نوشت: «برای نیروهای مسلح ایران، توانایی تهدید کشتی‌های جنگی دشمن در آب‌های خلیج فارس، به ویژه تنگه باریک اما راهبردی هرمز، همچنان یک قابلیت مهم است. درحالی که ایران به شدت بر روی زرادخانه موشک‌های بالستیک خود برای حمله به تاسیسات دشمن در سراسر خاورمیانه اتکا می‌کند، سامانه‌های مختلفی را برای خنثی کردن ناوگان جنگی و ناو‌های هواپیمابر دشمن ایجاد کرده و به این ترتیب توانایی بالقوه دشمنان برای حمله به خود را کم اثر ساخته است.»

فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارس

*تدابیر تدافعی دیگر ایران

این نشریه با اشاره به بررسی‌های جامع صورت گرفته توسط ایران بر روی عملیات نیروی دریایی آمریکا حاضر در منطقه، به اقدام‌های تدافعی ایران پرداخت و نوشت: «ناوگان قایق‌های تندروی ایران و زیردریایی‌های دیزلی کلاس «کیلو» روسی و تعدادی از زیردریایی‌های ساخت کره شمالی، همگی برای دفع حمله‌های دشمنان این کشور در خلیج فارس است. ارتش ایران نیز به شدت با کمک چین، شریک دفاعی‌اش ، به توسعه موشک‌های ضد کشتی اقدام کرده به طوری‌که اینک موشک‌های کروز طراحی شده توسط چین در ایران به صورت قابل توجهی تحت نام‌های بومی ساخته شده‌اند .»

 
فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارس

*قادر و نصر در خدمت فانتوم

«بر اساس این گزارش، موشک کروز ضد کشتی «نصر»، که تقریبا مشابه نمونه چینی «سی -704» است ، سی و پنج کیلومتر برد دارد و قابلیت برخورد با کشتی‌های دشمن در ارتفاع پایین را داراست. با تغییرهایی که بر این موشک صورت گرفته، اینک آن‌ها بر جنگنده‌های اف-4 ایران نصب شده‌اند. به دلیل توانایی حمل چند موشک و برد بالای فانتوم، این جنگنده قادر است در سواحل دور دست ایران پرواز کند. با این حساب، این جنگنده‌های مجهز می‌توانند تهدید‌های مهمی را علیه کشتی‌های جنگی دشمن ایجاد کنند.»

فانتوم‌های ایران شکارچیان کشتی‌ها در خلیج فارس

در بخش این گزارش آمده است: «همراه با تکمیل موشک نصر، اینک دومین موشک بومی ضد کشتی فانتوم بر اساس طراحی پیشرفته چینی به نام «قادر» ساخته شده است. این موشک کروز برد متوسط ​​ می‌تواند تا اهداف دشمن را تا دویست کیلومتر هدف گیری کند. با افزایش قابلیت ماندگاری فانتوم‌ها و توانایی حمله به اهداف دشمن با این موشک‌ها، وسعت منطقه دسترسی دریایی ایران نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این درحالی است که این کشور اعلام کرده فناوری جنگ الکترونیکی این 2 موشک چینی را برای بهبود کارآیی آن‌ها افزایش داده و اینک موشک‌های قادر و نصر در ارتفاع بالا و با سرعت بیش از 2 ماخ حرکت می‌کنند.»

این مجله نظامی در خاتمه نوشت: «فانتوم‌ها از ویژگی قابل توجه سرعت و سقف پرواز برخوردارند و با بهبود وضعیت ماندگاری نقش موثری در دفع حمله ناوگان دشمن به سواحل ایران دارند. با ده‌ها فروند جنگنده فانتوم در خدمت نیروی هوایی ایران، این جنگنده‌ها نقش مکمل بسیار موثری را به دیگر سامانه‌های پیشرفته دریایی این کشور بخشیده‌اند.»

برچسب‌ها:

نظر شما