شناسهٔ خبر: 26286160 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

زنان عربستان خود را آماده رانندگی می‌کنند

کمتر از یک سال پیش (سپتامبر ۲۰۱۷) ملک سلمان، پادشاه عربستان اعلام کرد که محدودیت رانندگی برای زنان کشورش پایان خواهد یافت و زنان عربستان از حق رانندگی برخوردار خواهند شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: ممنوعیت رانندگی زنان عربستان نیمه شب امروز (شنبه) به وقت محلی پایان می‌یابد و زنان این کشور اجازه رانندگی خواهند یافت.

کمتر از یک سال پیش (سپتامبر ۲۰۱۷) ملک سلمان، پادشاه عربستان اعلام کرد که محدودیت رانندگی برای زنان کشورش پایان خواهد یافت و زنان عربستان از حق رانندگی برخوردار خواهند شد.

اوایل ماه جاری میلادی (ژوئن) عربستان سعودی نخستین گواهینامه‌های رانندگی را برای زنان صادر کرد.

عربستان تنها کشوری در جهان بود که در آن زنان حق رانندگی نداشتند.

برای سال‌ها فعالانی که برای برداشتن منع رانندگی در این کشور مبارزه می‌کردند، دستگیر یا زندانی شده بودند.

منع رانندگی از جمله محدودیت‌هایی است که بر اساس تفسیری خاص از قوانین در عربستان سعودی علیه زنان این کشور به اجرا گذاشته می‌شد؛ اگرچه قوانین عربستان رانندگی زنان را مشخصا منع نکرده بود، اما به زنان گواهینامه داده نمی‌شد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، دست‌کم هشت تن از فعالان حقوق زن که هنوز در بازداشت هستند ممکن است برای فعالیتشان در دادگاه "ضد تروریسم" محاکمه و به تحمل مدت‌های طولانی در زندان محکوم شوند.

یکی از آن‌ها جین الهذلول، از فعالان شناخته شده‌ای است که برای برداشتن منع رانندگی زنان در کشورش تلاش کرده است.

عفو بین‌الملل همچنین از عربستان سعودی خواسته است اصلاحات بیشتری را در رابطه به حقوق زنان انجام دهد.

گروه‌های حقوق بشر در عربستان سعودی سال‌ها مبارزه کرده‌اند تا زنان بتوانند از این حق برخوردار شوند.

در سال ۱۹۹۰ میلادی ده‌ها تن از زنان برای رانندگی در ریاض، پایتخت این کشور دستگیر شدند و بعضی از زنان سعودی در سال ۲۰۰۸ و در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی تصاویری را که نشان می‌دهند پشت فرمان هستند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

نظر شما