«اخراج 5هزار آقازاده ايراني» سورپرايز تير است، نه خبر جعلي
صاحبخبر - به گزارش ايرنا در حالي که بسياري از کارشناسان ارتباطات و اقتصاد اين خبر را يک اشتباه و جعل رسانه اي ارزيابي و از دست به دست شدن اين گونه اخبار بين مردم انتقاد کردند، مدير خبرگزاري ايسکانيوز تاکيد دارد که «اخراج 5هزار آقازاده ايراني از آمريکا» نه تنها خبر جعلي نيست، بلکه سورپرايز تير است. احتمالا اشاره آقاي واعظي به خبري است که چندي پيش در فضاي مجازي دست به دست شد مبنيبر اينکه جان بولتون، مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ اعلام کرده است که «سورپرايزي ويژه» براي ايران در تيرماه دارد. هرچند رديابي منشا اين خبر هم نشان داد خبر «سورپرايز ويژه بولتن براي ايران» نخستين بار ازسوي يکي از خبرگزاريهاي نهچندان معتبر و به نقل از يکي از نمايندگان مجلس به انتشار رسيده است. **148 ميليارد دلار چند صفر دارد؟ در متن خبر «اخراج آقازاده ها از آمريکا» آمده بود: «استيون منوچين، رئيس(وزير) خزانه داري آمريکا: 5هزار و 432 نفر از فرزندان مسئولين ايران در آمريکا حضور دارند که جز املاک ودارايي شخصي 148 ميليارد و 267 ميليون دلار در حساب اين نفرات وجود دارد و بدليل امضا نکردن FATF# اين مبالغ را توقيف ميکنيم.» چند جستجو در برخي سايتها نشان داد که چنين خبري اصلا وجود نداشته و صرفا يک پيشنهاد توئيتري بوده است. اين خبر ابتدا توسط ايسکانيوز (خبرگزاري وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي) و به عنوان خبر اختصاصي منتشر شد و سپس سايتهاي مختلف مانند جماران نيز آن را منتشر کردند و البته پس از ساعاتي آن را از روي خروجي شان برداشتند. نکته بامزه آن که برخي با توجه به انتشار مطالباتي درخصوص رسيدگي به موضوع ادعايي ويلاي ولايتي، رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد، خبر رسانه منتسب به اين دانشگاه را واکنش تيم ولايتي به اين موضوع قلمداد کردند! جالب آن که هنوز در فضاي مجازي درباره اين خبر تحليل هايي مي شود و عده اي نيز خوشحال از بازگشت آقازاده ها هستند. **خبرمان درست است دکتر رضا واعظي، مدير عامل خبرگزاري ايسکانيوز در گفتگو با «ايرنا» با بيان اينکه خبر اخراج آقازاده هاي خزانه داري آمريکا درست است، افزود: اولا که در همه رسانه ها اشتباه پيش مي آيد و ثانيا اين که خبر ما درست بود و بنا به مصلحت کشور خبر را از خروجي برداشتيم. علاوه بر اينکه قبل از ما «صبح اصلاحات» اين خبر را کار کرده بود. وي ادامه داد: تا چند روز آينده خبر ما بصورت رسمي منتشر خواهد شد و خواهيد ديد که سورپرايز تيرماه آمريکا همين خبر بوده . جالب آن که خبرگزاري فارس هم در گزارشي به اين موضوع پرداخت و اين که جستجوي خبرنگارش نشان داده اين مطلب در صفحه توئيتر منوچين وجود نداشت. **بالاخره «محمدعلي کشاورز» زنده است يا نه؟ «درگذشت محمدرضا شجريان»، « افزايش مبلغ يارانه»، « احسان عليخاني درگذشت»،« ازدواج بازيگر معروف با فوتباليست مشهور»؛ تقريبا اکثر ما اين اخبار را در ماههاي گذشته شنيده ايم. اخباري که حتي روي خروجي سايتها و خبرگزاريهاي معروف هم رفته و از آنجا به فضاي مجازي رسيده و هنوز ماندگار شده است؛ تا حدي که ديروز هنگام ديدن فيلم «کفشهاي ميرزا نوروز» از تلويزيون، وقتي چشممان به محمدعلي کشاورز مي افتد، از بس اخبار جعلي شنيده ايم، از همسرمان مي پرسيم کشاورز زنده است يا نه؟ علاقه مخاطب به شنيدن و خواندن خبرهاي جنجالي، افشاگرانه و يا غم انگيز هميشه وجود داشته است و شايد همين عامل باعث مي شود برخي رسانه ها بدون تحقيق و صرفا به دليل افزايش مخاطب، اخبار اينچنيني را سريعا منتشر کنند و حتي بعد از عدم تاييدش، خبر تکذيبيه آن را نيز کار نکنند. **به خاطر پول؟ اينترنت پر شده از سايتهاي خبري جعلي که عمدا روزنامههاي واقعي را جعل ميکنند. يکي از اين سايتها بنا به گفته رسانه ها «نشنال ريپورت» است؛ سايتي که مدعي است منبع خبري مستقل شماره 1 آمريکا است. صاحب و بنيانگذار نشنال ريپورت شخصي است که خودش را الن مونتگومري معرفي ميکند، اما اسم واقعياش اين نيست. او ميگويد: «بعضي وقتها مثل مخدر است. از زياد شدن بازديدکنندهها خمار ميشوي. ميفهمي چه طعمهاي به قلاب بزني که مردم سراغش بيايند. براي من بيش از هرچيز سرگرمي است.» يکي از پرسروصداترين خبرهاي نشنال ريپورت خبر قرنطينه شدن يکي از شهرهاي آمريکا به خاطر شيوع يک بيماري مرگبار بود. مونتگومري توضيح ميدهد که مردم چطور خبرهاي جعلي سايتش را ميخوانند و بازنشر ميکنند. ميگويد: «بديهي است که تيتر مهمترين چيز است، و البته نام دامنه هم مهم است - بايد نام سايت طوري باشد که تا حد ممکن موجه و مشروع به نظر بيايد. پايينتر از تيتر و دو پاراگراف اول را هرگز کسي نميخواند. بنابراين اگر همان دو، سه پاراگراف اول معقول باشد، بعدش ميتوانيد هر کار دلتان خواست بکنيد و خندهدارش کنيد.» ولي اساسا چرا آدم بايد چنين دردسري به خودش بدهد؟ کافي است بدانيد که چنين سايتهايي از انبوه بازديدکنندههاشان پولهاي کلان درميآورند. **مشکل تاريخي فرشاد مهدي پور، مدير مسوول صبح نو در گفتگو با «ايرنا» درباره سابقه اخبار جعلي مي گويد : واقعيت اين است که به تازگي با اخبار جعلي يا نادرست مواجه نشده ايم و مي بينيم که در عصر گذشته و ماقبل رسانه هاي جديد نيز اين اتفاق وجود داشته است. در عصر جديد رسانه ها محمل مناسبي براي توسعه شايعه پديد آوردند. عصر مجازي يا رسانه هاي مجازي آن را گسترده تر کردند، زيرا اينها هفت در بيست و چهار هستند و جغرافياي محدودي ندارند و فراگير هستند. شايعه يا خبر نادرست در گذشته بوده و خاص زمان کنوني نيست. استاديار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي درباره رسانه هاي جديد و افزايش اخبار جعلي مي گويد: رسانه هاي جديد امکان ويروسي کردن پيام يا خبر را دارند که در گذشته نبود. ويروسي کردن يعني تاثير خشم يا محبت و کينه بر خبر يا پيام در ديده شدن گسترده. البته در اين ميان ضعف رسانه هاي رسمي هم وجود دارد. اين رسانه ها گرفتار عطش انتشار خبر هستند و حاضر نيستند براي تاييد صحت و سقم خبر به خود زحمتي بدهند. اگر اين خبر در راستاي سياست شان باشد فکر نمي کنند که اين خبر بايد کاوش بشود.در سطح رسانه هاي جهان تعداد محدودي وجود دارد که اخبارشان تکذيب نمي شود و يا خبرشان را پاک نمي کنند. وي با بيان اينکه فيک نيوزها يا رسانه هاي جعلي يک پديده عالمگير است افزود: فيک نيوزها به يک معضل جهاني تبديل شده است و حتي چند روز گذشته در آمريکا نسبت به اين پديده هشدار داده شد. حل اين مشکل نيازمند افزايش سواد رسانه اي توليدکنندگان خبر و دريافت کنندگان خبر است و اينکه بدانند اخبار فيک زياد است. **گروه اخبار چندرسانه اي** ايرنا پلاس** انتهاي پيام /*∎
نظر شما