شناسهٔ خبر: 26286112 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبرنگار مهر از روسیه؛

سومین سکوی پرتاب فوتبال ایران/مردانی که می‌توانند در تاریخ بمانند

تیم ملی فوتبال ایران با نمایشی که در بیست و یکمین دوره رقابتهای جام‌جهانی داشت در آستانه قرار گرفتن روی سومین سکوی پرتاب قرار دارد تا دروازه اروپا به روی شاگردان کی‌روش باز شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - رضا خسروی - سارانسک: بیست و دو سال پیش زمانی که تیم ملی فوتبال ایران جام ملت های آسیا را آغاز کرد کمتر کسی تصور می کرد در پایان آن مسابقات چند بازیکن ایران راهی تیم های مطرح اروپایی شوند. تیمی که شروع خوبی در آن تورنمنت نداشت اما در ادامه با درخشش مردانی که تازه در فوتبال ایران قد راست کرده بودند، کره جنوبی را ۶ تایی کرد و تا نیمه نهایی هم پیش رفت و در نهایت سوم شد. 

در پایان آن رقابت ها بازیکنانی نظیر علی دایی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی کیا و ... با درخششی که در تیم ملی داشتند راهی اروپا شدند. عملکرد تیم ملی در آن مسابقات به گونه ای بود که هنوز هم ضرب المثل بسیاری از اهالی فوتبال است و محمد مایلی کهن سرمربی آن زمان تیم ملی بارها در موردش صحبت کرده و شاید بتوان از آن مقام و از آن نمایش خوب به عنوان موفق‌ترین تورنمنت کارنامه او در فوتبال هم یاد کرد. 

جام ملت های ۱۹۹۶ در امارات سکوی پرتاب تعدادی از بازیکنان ایران بود که توانستند نسل جدیدی از فوتبالیست ها را راهی تیم های خوب اروپا کند. دو سال بعد با تساوی دیدار برگشت تیم ملی برابر استرالیا و موفقیت در جام جهانی ۱۹۹۸ چند بازیکن دیگر هم به این جمع اضافه شدند تا دومین سکوی پرتاب جوانان ایران به تیم های اروپایی شکل بگیرد. 

پیروزی برابر آمریکا که نقطه عطف و ماندگاری در فوتبال ایران شد بعد از بیست سال دوباره با یک پیروزی دیگر در روسیه تکرار شد. آن بازی ایران را به دنیا ثابت کرد. بازتاب پیروزی تیم ملی فوتبال ایران برابر آمریکا آنقدر زیاد و گسترده بود که ایران نقل محافل اهالی فوتبال و غیرفوتبال شد. آن بازی هنوز هم یکی از موضوعات مورد بحث اهالی فوتبال است و مردان حاضر در آن دیدار هنوز هم محبوب مردم هستند.

حالا فوتبال ایران به سکوی پرتاب سوم رسیده است. به جایی که یک پیروزی دیگر می تواند تعدادی از مردان بزرگ کرده کی روش را به تیم های بزرگ اروپایی بفرستد. جایی که بازیکنانش می توانند برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شوند.

فوتبال ایران حالا به پرتغال رسیده است. به تیمی پر از ستاره. پر از مردانی که در بهترین تیم های اروپایی بازی می کنند. حالا پرتغال یک سکوی پرتاب بزرگ برای فوتبال ایران و ملی پوشان جوان کشورمان است. 

تیم ملی فوتبال ایران در حالی با یک پیروزی می تواند تاریخ ساز شود که تیم هایی مثل عربستان با آن سرمایه گذاری کلان و کره جنوبی با آن همه بازیکن شاغل در لیگ های معتبر اروپا در جام بیست و یکم راه به جایی نبرده اند. کره جنوبی که چند بازیکنش در لیگ های معتبر اروپا بازی می کند فقط روی کاغذ اندکی شانس ماندن در جام را دارد اما عملا حذف شده است. 

اما ایران با بازیکنانی که حداقل در چهار لیگ برتر فوتبال دنیا نماینده و لژیونری ندارد پرامیدتر از قبل است و با یک پیروزی می تواند دروازه همین لیگ ها را به روی جوانانش باز کند. 

بازی با پرتغال سکوی پرتابی بزرگ برای شاگردان دست پرورده کی روش است. برای مردانی است که مراکش را شکست دادند و برابر اسپانیا کاری کردند که همه ایرانیان سربلند شدند و رهبر معظم انقلاب برایشان پیام تشکر فرستاد. 

حالا همه ایران منتظر دیدن نمایش شاگردان کی روش برابر پرتغال است تا هم صعود را برای نخستین بار رقم بزنند و هم دروازه تیم های مطرح اروپا را به روی جوانان این سرزمین باز کنند. قطعا کی روش و شاگردانش این را بهتر از هر کسی می دانند و برای محقق کردن آن مثل دو دیدار گذشته از جان مایه خواهند گذاشت. 

نظر شما