شناسهٔ خبر: 26285778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت روسیه از افزایش تولید نفت اوپک

خبرگزاری صداوسیما

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما  ؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه از وین، ­روسیه روز شنبه و به دنبال یک هفته دیپلماسی فشرده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که سرانجام نیز توانست از شکاف فزاینده خسارت بار میان ایران و عربستان سعودی به عنوان دو رقیب اصلی در این سازمان اجتناب کند اعلام کرد به تلاش های اوپک برای افزایش تولید به منظور پاسخگویی به نیاز فزاینده جهانی می پیوندد.
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه پس از نشستی در وین گفت توافق اوپک به کشورهای عضو اوپک و خارج از این سازمان
که در توافق تاریخی آن برای کاهش تولید حضور دارند، انعطاف پذیری لازم را برای جلوگیری از متلاطم شدن بازار جهانی نفت می دهد.
انتظار می رفت کشورهای خارج از اوپک در ائتلاف موسوم به اوپک به علاوه شرکا نیز پس از آنکه وزرای کشورهای عضو اوپک روز جمعه با افزایش تولید از ماه ژوئیه موافقت کردند، حمایت خود را از افزایش تولید اعلام کنند.
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی در یک نشست خبری گفت «ما به این نتیجه رسیدیم که به افزایش حدود یک میلیون بشکه ای تولید نفت نیاز داریم.»
این پیشنهاد نتیجه مصالحه ای است که به دنبال چندین روز گفتگوهای پرتنش در وین حاصل شد که در مقاومت ایران در برابر از میان برداشتن محدودیت های تولید در هجده ماه گذشته از اصلی ترین ابعاد آن بود.
عربستان سعودی با حمایت روسیه به شدت طرفدار افزایش ظرفیت تولید است تا نگرانی ها از سقوط عرضه را از میان ببرد و از طرفی به نگرانی کشورهایی مانند آمریکا، هند و چین به عنوان مصرف کنندگان اصلی نفت نیز پاسخ داده باشد.
اما ایران که خود را برای مواجه با تاثیرات تحریم های تازه آمریکا بر صادرات نفت خود آماده میشود به شدت مخالف افزایش تولید نفت بود. ونزوئلای بحران زده و عراق نیز که قادر نیستند در آینده نزدیک میزان تولید خود را بالا ببرند از دیگر مخالفان افزایش تولید نفت اوپک بودند.
اما در پایان یک بیانیه مبهم صادر شد که هیچ اشاره ای به افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت نداشت.

 

نظر شما