شناسهٔ خبر: 26285448 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

زیان 514 میلیارد دلاری بورس چین رکورد زد

چین که در رکوردزنی‌های اقتصادی و تجاری در جهان شهرت دارد، این مرتبه نام خود را با زیان 514میلیارد دلاری در بازار اوراق بهادار در تاریخ بورس دنیا به ثبت رساند.

صاحب‌خبر -

گروه جهان|

چین که در رکوردزنی‌های اقتصادی و تجاری در جهان شهرت دارد، این مرتبه نام خود را با زیان 514میلیارد دلاری در بازار اوراق بهادار در تاریخ بورس دنیا به ثبت رساند.  به نوشته روزنامه «مورنینگ ‌پست» از هنگ‌کنگ، این رقم بالای زیان تنها به یک هفته فعالیت بازار سهام و اوراق بهادار چین در شهرهای شن‌جن و شانگهای در جنوب و شرق این کشور محدود می‌شود. این خسارت معادل رشد تولید ناخالص داخلی کشور سوئد است. ارزش بازارهای سهام چین نزدیک به 6 هزار و 700میلیارد دلار است و اکنون به دلیل ورود این کشور به یک جنگ تجاری بزرگ با امریکا، این بازارها در معرض مخاطرات بیشتری قرار گرفته‌اند. در جریان معاملات هفته گذشته ارزش شاخص سهام در شهر شانگهای بزرگ‌ترین بندر شرقی چین به 2هزار و 888 واحد رسید که در مقایسه با شروع سال جاری میلادی یک ریزش 20درصدی نشان می‌دهد.  این نخستین مرتبه از سال 2015 میلادی تاکنون است که بازار بورس چین چنین خسارت سنگینی را متحمل می‌شود. ریزش سهام چین در واقع یکی از بدترین عملکردهای یک بازار بورس در دنیا در شرایط فعلی محسوب می‌شود و بسیاری آن را محصول نبرد تجاری این کشور و امریکا و بازتابی از نگرانی سرمایه‌گذاران دانسته‌اند.

اکنون ناظران در انتظار 6 جولای هستند تا ببینند جنگ تجاری حقیقتا آغاز می‌شود یا خیر. این تاریخی است که دولت امریکا احتمالا طبق تهدیدهای ترامپ، بخش اول تعرفه‌های وارداتی بر کالاهای چینی به ارزش ۵۰میلیارد دلار را اعمال خواهد کرد. مقامات چین هشدار داده‌اند که تلافی خواهند کرد و ترامپ هم تهدید کرده احتمال اعمال تعرفه بر ۴۵۰میلیارد دلار دیگر از واردات چین وجود دارد و به این ترتیب نزدیک به ۵۰۰میلیارد دلار از واردات امریکا از اقتصاد دوم جهان مشمول تعرفه‌های سنگین خواهد شد. چین گفته پس از اجرایی‌ شدن تعرفه‌های امریکا، تعرفه‌های جدیدی بر ۶۵۹کالای امریکایی وضع خواهد کرد.

 

نظر شما