شناسهٔ خبر: 26285373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

احتمال تغییرات در کابینه؟حامیان دولت: سرکاری است

سخنان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره احتمال تغییراتی در کابینه، به موضوع تحلیل و گمانه‌زنی نشریات حامی دولت تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه شرق به بهانه سخنان واعظی نوشت:


رئیس دفتر رئیس جمهوری در حالی از جوان‌گرایی در دولت سخن گفته که کمتر از یک سال از روی کار آمدن کابینه دوم حسن روحانی می‌گذرد؛ کابینه ای که از همان بدو معرفی آن به مجلس، با انتقادات مردم و جریان های سیاسی مواجه شد. البته حضور محمدجواد جهرمی، به عنوان یک جوان دهه شصتی در سمت وزیر ارتباطات، نشانه توجه او به جوانان تعبیر شد، اما محدودشدن فضای مجازی باعث شد طرفداران حسن روحانی از او هم ناامید شوند. این در حالی است که تیم اقتصادی دولت نیز با وجود فشارهای اقتصادی حال حاضر، پاسخ گویی لازم را ندارد و همه تیرها به سمت حسن روحانی نشانه رفته است.

بیشتر بخوانید:

دومین نامه نمایندگان به "روحانی" برای برکناری ۳ وزیر


صحبت های محمود واعظی، آن هم درباره تغییرات در کابینه، باز هم همان ماجرای قدیمی را به یاد می آورد که نقش اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوم روحانی کمرنگ شده است.


جهانگیری در گفت وگو با سالنامه «شرق» درباره نقش رئیس دفتر در دوره محمود واعظی تلویحا گفته بود که نقشش در انتخاب اعضای کابینه کمرنگ است. نکته دیگری که درباره اسحاق جهانگیری وجود دارد، این است که با توجه به اینکه او رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است، بحث های اقتصادی و حل مشکلاتی مانند گران شدن دلار، از سوی او تبیین و اعمال می شود؛ چنانکه بعد از اعلام نرخ چهارهزارو ۲۰۰تومانی دلار، در فضای مجازی با جهانگیری شوخی هایی هم صورت گرفت، اما این روزها باز هم محمود واعظی برخلاف جهانگیری و حتی تیم اقتصادی کابینه درباره اتفاقات اقتصادی با خبرنگاران سخن می‌گوید که باز شایعه کمرنگ شدن دوباره اسحاق جهانگیری را پررنگ می‌کند.


از سوی دیگر روزنامه آرمان نوشت: سخن از جایگزینی نفرات تازه نفس و پرانگیزه و جوان گاهی شتاب بیشتری گرفته و زمانی آرام شده است اما چندین و چند بار مطرح شده است. نکته مهم این است که طرح چنین مسائلی از سوی منتقدان با طرح آن از سوی بخش‌های نزدیک به دولت و حتی خود دولت تفاوت مهمی دارد. به نظر می‌رسد که دولت با دامن زدن به چنین مسئله‌ای در صدد آرام کردن فضا و نرم کردن تیغ انتقادات است و به چنین موضوع مهمی به مثابه تاکتیک می‌نگرد که در غیراین صورت می‌توانست زودتر از اینها به نتیجه برسد. نه منتقدان و نه تحلیلگران و نه حتی رسانه‌هایی که این مهم را دنبال می‌کنند و نه حتی مردم از دولت در این زمینه گامی مشاهده نکرده‌اند و دقیقا از همین زاویه است که گویی دولت هنوز به نتیجه نرسیده که تغییر در کابینه می‌تواند موجب افزایش کارایی شود. حوادث و رویدادهای مختلف در طول یک‌سال گذشته دلیلی بر اهمیت و لزوم تغییر در دولت بود که از سوی دلسوزان به رئیس‌جمهور گوشزد می‌شد.


ترجیع بند سخن همه منتقدان در هفته‌های اخیر ضعف تیم اقتصادی دولت است و این طور که به‌نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور بالاخره آن‌طور که می‌گفت صدای مردم و مخالفان را شنیده است. انتظار می‌رود که تغییرات آتی گام در راستای بهبود باشد و مثل آن تغییراتی که با شروع دولت دوازدهم در تیم اقتصادی داده شد؛ کار را بدتر نکند.


روزنامه اعتماد دیگر روزنامه حامی دولت نیز در گزارشی خاطر نشان کرد: کابینه تغییر می‌کند. تغییرات در انتظار هیئت دولت اما آن چیزی نیست که بسیاری از منتقدان بر آن اصرار داشته و دارند. حرف و حدیث‌های حاشیه جلسه هیئت دولت نشان می‌دهد که قرار نیست وزیری برود و سیاستمداری دیگر بر کرسی وزارتخانه‌ای تکیه زند. همه تغییراتی که خبر آن در حیاط پاستور رسانه‌ای شد در راستای لایحه اصلاح ساختار دولت است. با وجود این حالا که قرار است دولت در صورت تصویب این لایحه بار دیگر جلسات متمادی و رایزنی‌ها و رفت و آمدها به مجلس را برای معرفی وزرای جدید آغاز کند چرا از همین فرصت برای تغییرات اساسی در کابینه استفاده نکند؟


کابینه‌ای که انتقاد به برخی وزرایش از محافل سیاسی و رسانه‌ای به ریاست‌جمهوری رسید و حتی ناامیدی برخی از وزرا باعث شد شخص رئیس‌جمهوری هم لب به انتقاد از کابینه بگشاید. انتقادات رئیس‌جمهوری اما با واکنش‌هایی مواجه شد. برخی معتقد بودند که روحانی که خود مسئول تشکیل کابینه است چرا دست به عزل و نصب‌های جدید نمی‌زند و تنها به نقد همکارانش در دولت اکتفا کرده است؟

نظر شما