شناسهٔ خبر: 26284963 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

جنگ آینده کشورها بر سر تصرف منابع انرژی

منابع انرژی ایران را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. یکی از این منابع، منابع زیرزمینی انرژی است که شامل انرژی‌های فسیلی از جمله زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت خام می‌شود. هم اکنون ایران از نظر میزان ذخایر گاز طبیعی، مقام اول را در دنیا دارد.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>اجتماعی>  «بحران انرژی» یکی از موضوعات مهم در پژوهش‌های مرتبط با وضعیت جهان آینده است تا جایی‌که بسیاری از تحلیل‌گران، جنگ اصلی در آینده را جنگ بر سر تصرف منابع انرژی می‌دانند.

به گزارش شفا آنلاین:منابع انرژی ایران را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد. یکی از این منابع، منابع زیرزمینی انرژی است که شامل انرژی‌های فسیلی از جمله زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت خام می‌شود. هم اکنون ایران از نظر میزان ذخایر گاز طبیعی، مقام اول را در دنیا دارد. به گفته ساسان کاظمی نژاد، مدیر بهینه سازی مصرف سوخت در حمل و نقل، براساس اخرین آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۶ کشور ایران در خصوص شدت مصرف انرژی دارای رتبه هفتم جهان است که بعد از کشورهای روسیه، اکراین، ازبکستان، آفریقای جنوبی، تایوان و قزاقستان بالاترین شدت مصرف انرژی را دارد.


منبع دوم انرژی ایران، همان منابع در اصطلاح انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. این منابع شامل انرژی‌های خورشید، آب یا امواج دریا، باد، زیست‌توده و زمین‌گرمایی یا ژئوترمال است. در این بین انرژی خورشیدی یکی از منابع انرژی پاک و در دسترس کشورمان است که انرژی آن بیش از هزار برابر انرژی مصرفی و نفتی مان است.

طبق تحقیق‌های به عمل آمده، کشور آفتاب خیز ایران روزانه به طور متوسط 18 مگاژول بر مترمربع انرژی خورشیدی دریافت می کند؛ اگر این میزان انرژی را بر سطح کل کشور ضرب کنیم عدد بسیار بزرگی به دست می آید که اصلا قابل مقایسه با انرژی فسیلی نیست. به گفته، دکتر شهریار بزرگمهری، مدیرگروه پژوهشی انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه نیرو، اولین پتانسیل عظیم انرژی تجدید پذیر کشور انرژی خورشیدی است که در سال به طور متوسط 300 روز آفتابی داریم و از این رو پتانسیل متوسط تابش انرژی خورشیدی ایران حدود 2 برابر کشورهای اروپایی است.

دسته‌ سوم منبع انرژی ایران انرژی هسته‌ای است که در واقع پاک‌ترین نوع انرژی محسوب می‌شود. البته کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و همین‌طور انرژی‌های هسته‌ای فقط در مصارف سوختی نیست. دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای، شامل سایر فرایندهای استفاده از انرژی هسته‌ای است. فناوری هسته‌ای علاوه بر تامین انرژی، پاک به تشخیص پزشکی، بهبود بیماری‌ها، افزایش تغذیه، مراقبت بهتر حیوان های اهلی، توسعه منابع آبی، تقویت کیفیت بخش صنعتی و .... کمک می‌کند. برای مثال، در زمینه‌ محصولات کشاورزی، تاباندن اشعه به محصولات کشاورزی، باعث افزایش عمر محصول و کاهش بیماری‌های محصولی می‌شود. این‌گونه نگهداری از محصولات، به دلیل نداشتن انبارهای سردخانه‌ای، برای کشاورزان کشور راحت‌تر و میزان خسارت‌ها کمتر می‌شود. امروزه دنیا با استفاده از علم و فناوری، بر این مشکلات فائق آمده است.

ایران نیازمند توسعه سریع منابع تولید انرژی است

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه بیش از یک سده‌ اخیر، انرژی همواره مهم‌ترین انگیزه و پیش‌ران رقابت‌ها، همکاری‌ها، پژوهش‌ها و نوآوری‌ها و نیز جنگ‌ها و سازش‌های بشری بوده است، اظهار داشت: هیچ موضوعی به اندازه‌ دستیابی به منابع انرژی و بهره‌برداری از آن‌ها در تنظیم سیاست‌ها، تدوین راهبردها و اجرای برنامه‌های کشورها، مهم و اثربخش نبوده است.

رئیس کمیته ملی انرژی گفت: ایران به منظور تامین نیازهای رو به رشد خود، نیازمند توسعه سریع منابع تولید انرژی است از اینرو از سال ۲۰۱۳ دولت در رویکردهای توسعه‌ای خود، اقتصاد کم کربن را در اولویت قرار داده و اهداف ملی از قبیل کاهش یارانه‌های انرژی، محدود کردن انتشار آلاینده های اصلی جو، ارتقاء بهره‌وری انرژی، بهبود کیفیت سوخت و افزایش سهم تجدیدپذیرها و منابع پاک در برنامه اقتصاد کم کربن لحاظ شده‌اند.

جنگ آینده بشر بر سر انرژی است

«بحران انرژی» یکی از موضوعات مهم در پژوهش‌های مرتبط با وضعیت جهان آینده است تا جایی‌که بسیاری از تحلیل‌گران، جنگ اصلی در آینده را جنگ بر سر تصرف منابع انرژی می‌دانند. طبق برآوردهای معتبر، ایران به لحاظ ذخایر نفت و گاز، کشور اول جهان محسوب می‌شود. با این همه به نظر می‌رسد هم اکنون، مدیریت درست و جامعی در چگونگی استفاده از این منابع وجود ندارد و همچنان خام‌فروشی این منابع با ارزش، ساده‌ترین کاری است که نسبت به سایر انرژی‌های ایران انجام می‌گیرد.

وحید توکلی، پژوهشگر برجسته علوم زمین شناسی با اشاره به اینکه تامین بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های کشور از طریق منابع نفتی صورت می‌گیرد، ادامه داد: کشورهای دیگر به سمتی می‌روند که به جای صادرکننده نفت، وارد کننده آن باشند که این به مدد پژوهش اتفاق افتاده است.

توکلی تاکید کرد: در کشور ما چیزی حدود ۲۰ درصد منابع نفتی برداشت می‌شود در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد است. این موضوع بیش از پیش نیاز ما به پژوهش و سرمایه‌گذاری روی آن را یادآور می‌شود.

وی متذکر شد: در دهه‌های آینده نیاز به انرژی بالاتر می‌رود و جنگ نه بر سر آب، بلکه بر سر انرژی خواهد بود. در تامین آب نیازمند انرژی هستیم چراکه از منابع آبی زیادی برخورداریم، اما نیاز به شیرین کردن آن‌ها داریم.

توکلی ضمن اشاره به ضرورت صادرات منابع از جمله کانی‌ها و… در کنار صادرات نفتی بیان کرد: در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده اما نیازمند افزایش سرعت آن هستیم. در بحث سازه‌ها، تونل‌ها و سدها نیز باید صرف هزینه برای پژوهش مورد توجه جدی قرار گیرد.

گزارش: فرزانه صدقی

نظر شما