شناسهٔ خبر: 26284961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کارشناسان ایرانی، سعودی و یمنی در مناظره‌ای بررسی کردند

راه‌حل عبور از بحران یمن

دنیای اقتصاد : سیدحسین موسویان، سفیر پیشین ایران در آلمان در مناظره سیاسی شبکه تلویزیونی بین‌المللی چین در آمریکا در مورد یمن که با حضور جرمی تیلور مشاور شورای پناهندگان دولت نروژ، سلمان انصاری رئیس کمیته روابط عربستان و آمریکا و سما الحمدانی تحلیلگر اهل یمن برگزار شد تاکید کرد: «گزارش سازمان عفو بین‌الملل حاکی است که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به قصد «ایجاد بحران انسانی»، مراکز غیرنظامی در یمن را بمباران می‌کند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «ایسنا» در رابطه با این موضوع که جنگ در بندر الحدیده وارد مرحله حساسی شده، الحمدانی، تحلیلگر اهل یمن گفت: «۶۰۰ هزار نفر در الحدیده زندگی می‌کنند. از آنها خواسته شده که آنجا را تخلیه کنند اما امکانات تخلیه را ندارند. بدترین وضعیت انسانی را داریم چون اکثر کمک‌های انسانی از این بندر می‌آید. جنگ الحدیده می‌تواند دو ماه طول بکشد تا برنده یا بازنده معلوم شود اما نهایتا مردم بیچاره یمن بازنده هستند. مشکل این است که هیچ‌یک از طرف‌های درگیر دنبال راه‌حل سیاسی نیستند.»

موسویان نیز درخصوص راه‌حل سیاسی برای این بحران توضیح داد: «قطعا حل بحران یمن از مسیر نظامی ممکن نیست و تنها راه‌حل سیاسی دارد. راه‌حل سیاسی هم ممکن است اگر طرف‌های درگیر جدی باشند. دلیل من هم مذاکرات اخیر چهار کشور اروپایی با ایران است که اروپایی‌ها آن را مثبت ارزیابی کرده و علنا گفته‌اند که پیشرفت داشته و راه‌حل سیاسی را هم ممکن می‌بینند. من معتقدم که ایران جدی و آماده است، اروپا هم حسن‌نیت دارد اما ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که با حمایت آمریکا شکل گرفته، علاقه و اراده‌ای برای راه‌حل سیاسی ندارند.»

در ادامه انصاری، رئیس کمیته روابط عربستان و آمریکا در پاسخ به این موضوع که اکنون ایران آماده کمک به راه‌حل سیاسی برای بحران یمن است آیا عربستان نیز آماده است، گفت: «اولا که مسائل خاورمیانه هیچ ربطی به ایران ندارد و ایران بخشی از مشکل در خاورمیانه است و نه راه‌حل مشکلات! بنابراین ایران نباید در موضوع صلح یمن جایگاهی داشته باشد. ثانیا عربستان قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل را برای خروج حوثی‌ها اجرا کرد. ائتلاف به رهبری عربستان تا کنون موفق شده ۸۰ درصد خاک یمن را از اشغال حوثی‌ها آزاد کند. سازمان ملل برای صلح تلاش کرد اما حوثی‌ها همکاری نکردند. عربستان ۱۶ میلیارد دلار کمک انسانی در سه سال گذشته به یمن کرده است.» صحبت‌های این مقام سعودی با واکنش موسویان مواجه شد و دیپلمات پیشین ایرانی در این باره گفت: «اولا، مطلبی که آقای سلمان انصاری گفت در واقع موضع سعودی‌ها است که می‌گویند ایران اساسا نباید در منطقه باشد تا ما بتوانیم هرکاری دل‌مان می‌خواهد انجام دهیم، به یمن حمله نظامی کنیم، به لیبی حمله نظامی کنیم، نخست‌وزیر قانونی لبنان را به گروگان بگیریم و بتوانیم هر دخالتی در سایر کشورها بکنیم و ایران هم نباید ممانعت کند. ثانیا، امروز ۲۳ میلیون نفر از مردم یمن به‌شدت نیازمند کمک‌های انسانی هستند.» وی ادامه داد: «براساس گزارش سازمان ملل، بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در یمن رخ داده است. دلیل آن هم این است که ائتلاف به رهبری عربستان سه سال است که شبانه‌روز و بدون توقف مردم بیچاره یمن را بمباران کرده و می‌کند. فقط در یک‌سال گذشته ۳۰ هزار غیرنظامی در یمن کشته شده‌اند. ثالثا، عفو بین‌الملل جمع‌بندی خود را رسما اعلام کرد که ائتلاف نظامی سعودی ـ اماراتی در سه سال گذشته عمدا مراکز غیرنظامی مثل مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها و تاسیسات جاده‌ای و حمل‌ونقلی را بمباران کرده تا بحران ایجاد کند. این گزارش رسمی عفو بین‌الملل است که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان با هدف ایجاد بحران انسانی، عمدا مراکز غیرنظامی در یمن را بمباران کرده و می‌کند.» همچنین سفیر پیشین ایران در آلمان در واکنش به ادعاهای انصاری گفت: «اگر ادعای آقای سلمان انصاری درست است که ۸۰ درصد یمن از دست حوثی‌ها آزاد شده، ۱۶ میلیارد دلار کمک انسانی داده شده و اوضاع انسانی در ۸۰ درصد خاک یمن بهبود یافته، پس چرا سازمان ملل می‌گوید شاهد بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در یمن هستیم؟ ۲۳ میلیون نفر یعنی ۷۵ درصد مردم یمن به کمک‌های انسانی نیاز فوری دارند، حدود ۱۰ میلیون نفر در آستانه قحطی و گرسنگی مطلق هستند. گزارش‌های سازمان ملل سند روشنی است که عربستان دروغ می‌گوید.»

راه‌حل سیاسی

در پایان این مناظره نیز مجری از کارشناسان ایرانی و سعودی پرسید که چه راه‌حل سیاسی برای بحران یمن وجود دارد که انصاری با اشاره به نشست کویت، حمایت عربستان و ممانعت حوثی‌ها از برگزاری آن گفت بنابراین باید در جنگ زمینی موفق شویم تا بحران خاتمه یابد. اما موسویان برای حل بحران یمن به سه اقدام اشاره کرد و توضیح داد: «اولین و فوری‌ترین اقدام این است که حملات نظامی ائتلاف عربستان متوقف شود و به استراتژی جنگ نظامی برای حل بحران یمن خاتمه داد. دومین اقدام ضروری و فوری، ایجاد آتش‌بس است و سوم هم همکاری ‌قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای یافتن یک راه‌حل سیاسی بر مبنای انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل و مشارکت همه گروه‌های اصلی در اداره کشور. واقعیت این است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها حکومت دست‌نشانده در یمن و سایر کشورهای منطقه مثل قطر و لبنان می‌خواهند. این سیاست جواب نمی‌دهد. ما باید شرایط را برای انتخابات آزاد در یمن با نظارت سازمان ملل فراهم کنیم تا خود مردم یمن در مورد آینده حکومت و قانون اساسی کشورشان تصمیم بگیرند.»

نظر شما