شناسهٔ خبر: 26284306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

همراهی کانون و شهرداری رشت افزایش می‌یابد؛

توسعه همه‌جانبه در سایه هم‌افزایی فرهنگی

طی نشست مدیر کل کانون با اعضای شورا و مسوولان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت بر ضرورت افزایش گستره‌ی فعالیت‌های فرهنگی در سایه‌ی هم‌گرایی و هم‌افزایی تاکیدشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان، در این نشست که صبح امروز  به منظور نیازسنجی و بررسی همکاری‌های متقابل در جهت توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان محور صورت‌گرفت، مدیر کل و و جمعی از مسوولان شهرداری رشت حضورداشتند.

نگاه تخصصی، نیاز امروز جامعه

مدیر کل کانون گیلان در این نشست از ضرورت‌های تخصصی‌شدن مراکز فرهنگی هنری سخن‌گفت و با بیان این‌که سمت‌و سو بخشیدن به فعالیت‌ها و توجه به نیازهای امروز مخاطبان از خواسته‌های جامعه است، افزود: راه‌اندازی مرکز تولید تئاتر و هم‌چنین حرکت درجهت گشایش مرکز تخصصی علوم و فنون در مراکز کانون رشت گامی درهمین مسیر است.

اسفندیارضیائی در ادامه گسترش عدالت اجتماعی و فرهنگی را از اهداف کانون پرورش فکری عنوان‌کرد و با تبیین این موضوع که فرهنگ شهرنشینی با تکیه بر فرهنگ بومی محلی بایستی در جامعه شهری نهادینه شود، تصریح‌کرد: ارایه‌ی آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی در مراکز فرهنگی هنری و هم‌چنین تدوین بسته‌های آموزش حقوق شهروندی ازدیگر برنامه‌های کانون به منظور تحقق همین اهداف است.

وی هم‌چنین تمرین مهارت‌های زندگی از سوی کودکان و نوجوانان را ضروری خواند و با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه گفت: همراه‌سازی خانواده‌ها نیز از اولویت‌هایی است که باید مد نظرقرارداشته‌باشد.

اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) درباره‌ی لزوم ارایه‌ی کتاب و محصولات فرهنگی برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی دیگر محور سخنان ضیائی بود و وی با برشمردن ظرفیت‌های کانون در این زمینه، همراهی تمامی دستگاه‌های فرهنگی را در عرضه‌ی محصولات فرهنگی کانون خواستارشد.

اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی در گِرو هم‌افزایی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت نیز اهمیت پرداختن  به مسایل شهری و فرهنگ شهرنشینی را مورد توجه قرارداد و افزود: لازمه‌ی این امر هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و  ارایه‌ی آموزش‌های مناسب به جامعه،  به ویژه کودکان و نوجوانان است.

محمد حسن عاقل‌منش درعین حال تشکیل کارگروه‌های مشترک، گسترش همکاری‌های دو و چند جانبه و تدوین برنامه‌های یک‌ساله را از اولویت‌ها برشمرد با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کانون گفت: از همراهی این مجموعه‌ی فرهنگی در رونق‌بخشی به فعالیت‌«سرای محلات» و «بوستان کتاب»  شهرداری رشت استقبال می کنیم.

ضرورت همراهی با کانون در عرضه‌ی کتاب و محصولات فرهنگی ازجمله سخنان عاقل منش بود و وی از برنامه‌ریزی برای ارایه‌ی محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری در فروشگاه‌های معتبر و هم‌چنین اختصاص غرفه‌های رایگان در نمایشگاه‌های سطح  شهر رشت به این دستگاه فرهنگی خبرداد.

بسترسازی، لازمه‌ی توسعه‌ی فرهنگی

اهمیت ارایه‌ی فعالیت‌های کودک و نوجوان در قالب‌های مناسب و متناسب با این گروه‌های سنی، ازجمله موضوع‌هایی بود که رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهر رشت به آن اشاره داشت.

علیرضا حسنی درهمین زمینه ایجاد بسترهای مناسب را لازمه‌ی توسعه‌ی فرهنگی دانست و با اشاره به اینکه فعالیت ‌در این زمینه نیازمند برنامه‌ریزی مدون و طولانی مدت است، اضافه‌کرد: فعالیت خانه‌های کودک، خانه‌های خلاقیت و سرای محلات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری به همین منظور برنامه‌ریزی و اجرامی‌شود.

این مسوول فرهنگی درعین حال همراهی با کانون در ارایه‌ی فعالیت‌های هدف‌مند به مخاطبان را مهم توصیف‌ و از  برنامه‌های کتاب‌خانه سیارشهری ونمایش‌های خیابانی به عنوان فرصتی مناسب یادکرد.

ضرورت توجه به دغدغه‌های کودکان حاشیه شهر

ضرورت توجه به کودکان و نوجوان حاشیه شهرها و هم‌چنین لزوم پرداختن به دغدغه‌های آنان از مواردی بود که ناصر محجوب،  دبیر کمسیون فرهنگی به آن اشاره‌کرد.

فرهنگ‌سازی، لازمه‌ی پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی

معاونت امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت نیز فرهنگ سازی درجامعه، به ویژه درمیان کودکان و نوجوانان را لازمه‌ی پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی خواند و ازنقش و جایگاه کانون پرورش فکری در این میان سخن‌گفت.

محمد رضا علیزاده در همین حال همکاری با کانون در زمینه  آشناسازی جامعه با حقوق کودک، پیام رسانی با استفاده از تابلوهای شهری و هم‌چنین اجرای برنامه‌های مشترک را بیان‌گر تعامل و همکاری سازنده دستگاه‌های فرهنگی برشمرد و بر ضرورت  گسترش این همکاری‌ها در سایه‌ی امضای تفاهم‌نامه تاکیدکرد.

هنر ابزار تربیتی مناسب

کارشناس فرهنگی  کانون استان گیلان نیز به آموزه‌های هدف‌مند مربیان کانون اشاره و با بیان این‌که کتاب‌ و فعالیت‌های این دستگاه فرهنگی حاوی مطالب ارزشی و موضوع‌هایی پیرامون خوب زیستن است، گفت: نگاه ویژه به اندیشه‌های بزرگان نیز از جمله  فعالیت‌ مهم مراکز فرهنگی هنری کانون محسوب می شود.

اکرم السادات حسینی در ادامه هنر را تاثیرگذارترین ابزارتربیتی عنوان‌ کرد و همراهی افزون‌ترتصمیم‌گیرندگان شهر رشت را در ارایه‌ی خدمات فرهنگی بهتر به کودکان و نوجوانان خواستارشد.

گفتنی است این نشست صبح امروز و در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رشت صورت‌گرفت.

 

نظر شما