شناسهٔ خبر: 26284098 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رضایی در گفت و گو با میزان:

شنونده تمسخر نیز در حکم فرد مسخره کننده است/استهزاء افراد را از بهشت محروم می‌کند

خبرگزاری میزان- کارشناس علوم قرآنی گفت: در روایات آمده است کسی که برادر مومن خود را تحقیر و تخریب به ویژه در جمع کند بوی بهشت را متوجه نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره تمسخر و استهزاء گفت: دین اسلام برای همه افراد در همه سطوح مجموعه‌ای از دستورات اخلاقی را داده است که اگر این دستورات انجام شود جامعه‌ای اسلامی و ارزشمند خواهیم داشت.

وی در همین راستا افزود: متاسفانه در جوامع امروز برخی از دستورات اخلاقی رعایت نمی‌شود و برخی از رفتارهای نادرست باعث ناراحتی و دلخوری افراد می‌شود.

این کارشناس علوم قرآنی درباره احترام به مومنان در دین اسلام اظهار کرد: افراد باید به برادر مومن خود احترام بگذارند و او را مورد استهزاء و تمسخر قرار ندهند زیرا این عمل در اسلام مذموم است و روایات زیادی وجود دارد که فرد خاطی صرف نظر از مجازات اخروی، در دنیا نیز به عقوباتی گرفتار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی ادامه داد: متاسفانه تمسخر در جامعه امروز ما شیوع پیدا کرده و بعضی از اوقات دو نفر که در حال صحبت هستند درباره شخص دیگری صحبت کرده و او را مورد خنده و نیشخند قرار می‌دهند که این عمل در اسلام بسیار ناپسند شمرده شده است.

وی با اشاره به این که شخصیت هر فرد دارای ارزش است و باید حفظ شود افزود: تمسخر و تحقیر افراد که هر یک دارای شخصیتی هستند نادرست است. این که افراد یکدیگر را مسخره نکرده و مورد استهزا قرار ندهند بستگی به میزان آگاهی و فهم آنان دارد. همچنین شنونده تمسخر و استهزاء نیز در دایره عقوبت فردی قرار می گیرد که اقدام به تمسخر می‌کند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره غفلت افراد در عدم استهزای دیگر اشخاص، توضیح داد: دلیل این که برخی افراد در جامعه یکدیگر را به سخره گرفته و استهزا می کنند این است که سطح اخلاقیات در جامعه پایین آمده است. هر فرد از نظر ظاهری، فکری، مالی و جسمی دارای شخصیت است و نباید افراد را مورد تمسخر قرار داد.

حجتالاسلام والمسلمین رضایی خاطرنشان کرد: اگر افراد براساس دستورات اسلامی اخلاقیات را در جامعه رعایت کنند مشکلی پیش نخواهد آمد. در روایات آمده است کسی که برادر مومن خود را تحقیر و تخریب به ویژه در جمع کند بوی بهشت را متوجه نمی‌شود. امیدواریم که براساس دستورات اسلامی در جامعه عمل کنیم تا جزو گناهکاران نباشیم.  

انتهای پیام/

نظر شما