شناسهٔ خبر: 26283563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

عراقچی:

بسته پیشنهادی اروپایی‌ها تا ۱۰ روز آینده روی میز مذاکره خواهد بود

معاون وزیر امور خارجه گفت: مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها در حال انجام است روند کار نه امیدوارکننده و نه ناامید کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید عباس عراقچی در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کار آفرینان و مدیران اشتغالزای کشور گفت :مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها برای تدوین بسته پیشنهادی راه حل حفظ برجام در جریان است و امیدواریم این بسته حداکثر طی ده روز اینده به ایران ارائه شود.

وی گفت: آنچه که الان با اروپایی‌ها در حال انجام است نه ناامید کننده است ونه می‌توان به ان امیدوار بود بلکه پیشنهاداتی وجود دارد شاید به یک چارچوبی برای ادامه برجام برسیم شاید هم نرسیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: به صراحت به طرف‌های باقیمانده در برجام اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران هنوز تصمیمی در خصوص ماندن یا خروج از برجام نگرفته است و تصمیم ما ماندن ایران در برجام منوط به اراده طرف‌ها و تصمیم ان‌ها برای تامین خواسته‌های ما است و نشانه‌های خوبی از تلاش کشورهای اروپایی و سران روسیه و چین و دیگر سران این کشورها برای حفظ برجام مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: هنوز مشخص نیست که آیا اروپایی‌ها قادر به گسستن بندهایی که امریکا بر اقتصاد ان‌ها بسته است هست یا خیر؟ و ما منتظر ارائه بسته پیشنهادی ان‌ها هستیم.
عراقچی برجام را به بیماری در شرایط مراقبت‌های ویژه تشبیه کرد و افزود: این به این معنی نیست که برجام از بین رفته است بلکه نیازمند مراقبت‌های ویژه است تا زمانی که مراقبت‌های ویژه مورد نیاز برجام انجام نشود برجام از حالت مراقبت‌های ویژه خارج نخواهد شد.  

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مدامی که به خواست خود نرسد برجام ادامه نخواهد یافت چرا که ادامه برجام با ماندگاری تحریم‌ها قابل جمع نیست نمی‌توان هم پایه هسته‌ای برجام حفظ شود وهم فشارتحریم‌ها حفظ شود و ما منتظر راهکار عملی اروپای‌ها هستیم که امیدواریم تا اخر ماه میلادی جاری این بسته پیشنهادی ارائه شود.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای هر سناریویی اماده هستیم رئیس جمهور دستورات لازم را داده اند، اما بدون شک شرایط ما حتی در صورت نبود برجام هم از گذشت بهتر است و ارتباطات برقرار شده و گشایش‌های ایجاد شده می‌تواند کمک کند بدون شک حیات جمهوری اسلامی ایران به برجام وابسته نیست و با عزت به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: اگر در نهایت بخواهد تحریم‌های امریکا بازگردد و اروپایی‌ها نتواند جبران کند جمهوری اسلامی ایران براساس منافع ملی کشور تصمیم گیری خواهد کرد چه در حفظ برجام باشد و چه در خروج از برجام و این تصمیمی است که هنوز گرفته نشده است بزودی اتخاذ شده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ما در شرایط پیش رو چه برجام با حضور اروپایی‌ها ادامه یابد و چه بدون حضور ان‌ها برجامی نداشته باشیم به حیات خود ادامه خواهیم داد و باید به دنبال راه‌هایی باشیم که ان‌ها را از ادامه سیاست فشار و تحریم پشیمان بکنیم.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی خود را باید براساس امکانات درونی خود منطبق کنیم و این کار هم انجام خواهد شد گفت: یکی از ایده‌هایی که وجود دارد کار با شرکت‌های کوچک و متوسط است، اروپایی‌ها برای کار با ایران روی بنگاه‌های کوچک و متوسط متمرکز شده اند چراکه شرکت‌های بزرگ جهانی به دلیل سهامدارانی که در اروپا دارند به ناچار از تحریم‌های امریکا تبعیت می‌کنند، اما این در مورد بنگاه‌های کوچک و متوسط نیست.

عراقچی گفت: میزان اشتغالزایی که در این قبیل بنگاه‌ها وجود دارد قابل مقایسه با بنگاه‌های بزرگ نیست در اروپایی ۷۰ درصد اشتغال در این بنگاه‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود بنگاه‌هایی که هیچ ارتباطی با امریکا هم ندارند و نگران تحریم‌های امریکا هم می‌توانند نباشد.

وی افزود: اقتصاد کشور باید به این سمت هدایت شود چه با برجام و چه بدون برجام یکی از نکات کلیدی ما در اقتصاد کارآفرینی از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط است این چیزی است که اروپایی‌ها هم روی ان کار می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط برجام بعد از خروج امریکا از این توافقنامه گفت: برجام به دلیل خروج امریکا از ان در شرایط غیر عادی است و از تعادل خارج شده است و تمامی اعضای باقیمانده در این توافقنامه باید برای ادامه مسیر ان تلاش کنند.

عراقچی گفت: برجام بر دو پایه شکننده هسته‌ای و لغو تحریم‌ها استوار است و ادامه حیات ان مستلزم حفظ هر دو پایه ان است و در شرایط کنونی با خروج آمریکایی‌ها از برجام تعادل ان برهم خورده است.

وی افزود: اروپایی‌ها از ایران خواسته اند تا ایران در برجام باقی بماند و این در صورتی است که ان‌ها قادر به تامین منافع مورد انتظار ایران از برجام باشند.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به موضع رئیس جمهور در قبال خروج امریکا از برجام گفت:: رئیس جمهور در پاسخ به رئیس جمهور امریکا در قبال خروج از برجام مهلتی چند هفته‌ای تعیین کرد تا اروپایی‌های منافع ایران را از برجام حفظ کنند در غیر اینصورت تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیام‌های خوبی از سوی دیگر طرف‌های برجام در خصوص تلاش‌هایی که برای حفظ برجام در حال انجام است دریافت شده است، اما به هرحال باید خواست ایران در خصوص فروش نفت، انتقال درآمد حاصل ان، ارتباطات بانکی، حمل و نقل، و کشتی‌ها و هواپیماها در راه حل پیشنهادی اروپایی‌ها تامین شود.

عراقچی بررسی علت خروج امریکا از برجام را نکته‌ای کلیدی در تصمیم گیری‌های اتی کشور در قبال برجام دانست و گفت:: در هر توافق و قراردادی کسی خارج می‌شود که توافق به زیان او است و مغبون واقع شده است کسی که به خواست‌های خود نمی‌رسد از توافق خارج می‌شود.

وی افزود: برخلاف انچه که تاکنون از سوی خیلی از دوستان مطرح شده است، واقعیت دستاوردهای ایران از برجام به گونه‌ای بود که امریکا احساس کرده مغبون شده است و ضرر کرده است و تعبیر ترامپ که می‌گوید برجام بدترین، شرم آورترین توافقنامه امریکا است نکته کلیدی است نکته‌ای که کمتر رسانه‌ای به ان توجه کرد در حالی که اگر یک مقام دست چندم دیگر می‌گفت: برجام به سود امریکا بوده است تیتر نخست برخی از رسانه‌ها می‌شد.

معاون وزیر امور خارجه با تعجب ترامپ از ماندن وزیر امور خارجه در اتاق و امضای توافقنامه را نشانی دیگر از دستاوردهای کشور در قبال برجام دانست و افزود: هر چه به جلو پیش می‌رویم روشن می‌شود که برجام چه دستاوردهایی برای ایران داشته و چه انتظاراتی برای امریکا و غرب براوده نکرده است و بسیاری از ویژگی‌ها و ایراداتی که در قبال برجام گفته می‌شد به تدریج روشن می‌شود.

وی افزود: یکی از نکاتی که بسیار گفته می‌شد این بودکه برجام با برنامه موشکی ما قرین شده و اگر ما ازمایش موشکی انجام دهیم برجام نقض خواهد شد و اگر ما برنامه موشکی خود را ادامه دهیم تحریم‌ها بازخواهد گشت و این ایراد در همان هفته‌ای نخست بعد از توافقنامه برجام مشخص شد که درست نیست ایران تست موشکی خود را انجام داد و تحریم‌ها بازنگشت موشک عماد تست شد بعد مانورهای موشکی بعدی امریکایی‌ها به شورای امنیت مراجعه کردند، اما نتوانستند نقض برجام را از ان بگیرند.

عراقچی گفت: یکی از ماهرانه‌ترین کارهایی که در مذاکرات برجام انجام شد جدا کردند قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام بود اینکه نقض قطعنامه نقض برجام نیست، این در حالی است که در طول سال‌های تحریم برنام هسته‌ای و موشکی ایران را در قالب قطعنامه ۱۹۲۱ به هم گره زده بودند و برجام این دو موضوع را از هم جدا کرد و لذا برنامه موشکی ما به مسیر خود ادامه داده بدون اینکه کسی بتواند مدعی شود نقض برجام اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد گفته شد که نفت ایران فروش نمی‌رود، نفت ایران به سرعت به شرایط پیش از تحریم‌ها بازگشت و از ۸۰۰ هزار بشکه به بیش از ۲.۸ میلیون بشکه رسیده است سپس گفتند پول نفت برنمی گردد بعد همه دیدند که پول می‌ایند بعد گفتند هیچ شرکتی حاضر به سرمایه گذاری در ایران نیست و هیچ گشایشی حاصل نشده است و این جمله تقریبا هیچ دکتر سیف را برخی از دوستان هنوز هم تکرار می‌کنند در حالی که ایشان این جمله را سه ماه بعد از اجرایی شدند برجام در فرودین سال ۹۵ این جمله را در نیویورک و برای مخاطب امریکایی جلسه گفتند بیش از دو سال از این سخنان می‌گذرد و اتفاقات بسیاری افتاده است، اما هنوز به ان سخنان اقای سیف استناد می‌کنند.

عراقچی خاطرنشان کرد: بعد از مدتی گفته شد کسی نیامده اتفاقی نیافتاده الان بعد از برجام مدام شرکت‌ها در حال خروج از ایران هستند را لیست اعلام می‌کنند، پس این شرکت‌ها کی امدند که حالا در حال خروج هستند.

وی افزود: گشایش‌هایی در پی توافقنامه برجام حاصل شده است و الان دستگاه‌های که به ما مراجعه می‌کنندو نگران از اینده هستند نشان از گشایش‌هایی است که ایجاد شده است، مدیرعامل ایران ایر می‌تواند گواه این گشایش‌ها باشند. گشایش‌های برجام برای جمهوری اسلامی ایران باید به ان توجه شود.

وی با بیان اینکه دستیابی به دستاوردهای برجام در حالی حاصل شده است که هیچ یک از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران عوض نشد گفت: این دستاوردهای در حالی حادث شده است که مقابله ایران با نظام سلطه، سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، محور مقاومت، مقابله با رژیم صهیونیستی همه سرجایش هست.

وی افزود: بنابراین به تعبیر امریکا و ترامپ ایران از تحریم خارج شده است نفت می‌فروشد پول دریافت می‌کند سیستم بانکی از بن بست خارج شده است بانک‌های ایرانی در اروپا یک بانک "ای او اچ "ما چقدر کار کرده شعب بانک‌های ایران در اروپا بگویند در دوسال گذشت چقدر گردش کار داشته اند تنها بانک "ای او اچ " بالای ۱۰۰ میلیارد یوردر این مدت گردش کار داشته است.

عراقچی گفت: سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران حفظ شده است موشکهاهمچنان تست می‌شود و سیاست‌های دشمنان خود در منطقه را در سوریه یمن و لبنان به هم می‌زند به گونه‌ای که رقبای ایران احساس شکست می‌کنند و براثر ان چه سیاست‌های خصمانه‌ای در پیش گرفته اند و همه پول‌های خود را هم منتقل کرد است که اماراهای ان احتمالا در اینده اعلام خواهد شد.

وی گفت: این شرایط امریکا را به جایی رساند که ماندن برجام به نفع ان‌ها نبود وباید تحریم‌ها را بازگردانند، این ایران قدرتمند در منطقه را باید به وسیله تحریم کنترل کنند، تحریم تنها سلاح امریکا یی‌ها است امریکا می‌خواست تحریم هایش برگرداند و برجام مانع بود و لذا باید از سر را برداشته می‌شد تا بتواند با سیاست تحریم و فشار خود برگردد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: تجب می‌کنم برخی دوستان صحبت می‌کنند، چون امریکا سیاست تحریم و فشار دارد برجام را می‌خواهد یعنی برجام براساس تحریم طراحی شده بود بحثی که با هیچ منطقی همخوانی ندارد و همین دوستان تا اخرین لحظه معتقد بودند که امریکا به هیچ وجه از برجام خارج نخواهد شد، چون برجام کاملا به نفع امریکا است حالا مشخص شده که برجام به نفع کی بود و چه کسی ضرر کرد باید این‌ها را بفهمیم و بدانیم کجا هستم و برای ادامه را تصمیم درست بگیریم.

وی افزود: اگر خود ما هم کمک کنیم به بازگشت تحریم‌ها در زمین امریکا بازی کرده ایم اگر ما هم سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که تحریم‌ها وفشارهای امریکا بیشتر شود همان کاری را کرده ایم که ان‌ها خواسته اند، اگر قبول داریم که سیاست امریکا علیه ایران سیاست فشار و تحریم است و اگر قبول داریم که سیاست برخورد نظامی نمی‌تواند صورت بگیرد و توانمندی‌های ایران در حدی هست که ان‌ها حتی فکر حمله نظامی را نمی‌کند و اگر این ادعا نیست، باید بدانیم که مسیر حرکت دشمن در تحریم‌های اقتصادی است وبرجام ابزاری برای مقابله با تحریم‌های امریکا و غرب بود و اگر به مسیری برویم که این تحریم‌ها برگردد یا مظائف شود در مسیر امریکا قدم زده ایم.

وی افزود: باید مراقب باشیم در تله دشمنان نیافتیم و امریکا حتما می‌خواهد ما در مسیر هیا پر پیچ و خم درا هدایت کند تا با وزنه‌هایی که براقتصاد ایران می‌زند ما را زمین گیر کند ما کاملا مراقب هستیم که در این تله گرفتار نشویم و جمهوری اسلامی ایران به مسیر خود با عزت و کمترین فشار ادامه دهد.

عراقچی گفت: برخی اوقات صحبت‌هایی که ما می‌کنیم و تحلیل‌هایی که برخی رسانه‌ای می‌کنند اب به اسیاب تحریم‌های امریکا می‌ریزدتا پیش از خروج امریکا از برجام تحلیل‌ها براین متمرکز بود که تحریم‌ها که سرجایش هست هیچ کسی نیامده است تا فضایی ایجاد شود که همه تصور کنند تحریم‌ها هنوز پابرجاست و کسانی که قصد ورود به ایران را دارند تردید کنند حالا هم که امریکا از برجام خارج شده است فضارا برعکس می‌سازند مدام لیستی از شرکت‌هایی منتشر می‌کنند که در حال خروج از ایران هستند تا اگر کسی هم خارج نشده به سرعت از کشور خارج شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات ما به فضای مورد علاقه دشمن کمک می‌کنیم که تحریم‌ها شدت بگیرد من درک نمی‌کنم چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند حالا برخی که کاسب تحریم هستند برخی هم کاسب سیاسی هستند در حالی که این دقیقا خواست امریکایی هاست چراکه ابزارهای نظامی و سیاسی تاثیری ندارد و فقط ابزار تحریم برای ان‌ها کاربرد دارد.

معاون وزیر امور خارجه اقدام امریکا در خروج از برجام را به بازی خوب تیم ملی در مقابل پرتغال تشبه کرد و گفت: اگر در بازی بعدی تیم ملی با پرتغال بازیکنان ما بازی خوبی داشته باشند و تیم پرتغال را در فشار قرار دهند و گل هم بزنند و در نیمه دوم پرتغال از ادامه بازی صرفنظر کند ایا این ضعف تیم ما است این دقیقا همانند برجام است ما به گونه‌ای مذاکره کردیم که در دو سال ونیم گذشته امریکایی‌ها از هیچ یک از مواد برجام نتوانست در محاکم بر ضد ایران استفاده کند و در نهایت تصمیم گرفت بازی را برهم بزند و این نقطه قوت ما است.

وی گفت: همانگونه که در زمینه موشکی و نیروهای مسلح ما دشمن را از هر گونه تهاجم نظامی پیشیمان کردند و در بحث هسته‌ای به نقطه رسیدن که نقطه اوج این صنعت است و مردم ما در زمان تحریم‌ها با مقاومت خود دشمن را وادار به حضور پای میز مذاکره کردند به همین ترتیب هم باید به توانمندی تیم دیپلماسی کشور افتخار کنیم بدانیم که ما می‌توانیم امریکا را منزوی کنیم و می‌توانیم بین امریکا و متحدانش شکاف ایجاد کنیم و می‌توانیم امریکا را به جایی برسانیم که در بازی احساس زیان کند و بازی را به هم بزند.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری بارها گفته اند که باید به توانمندی‌های داخلی خود رجوع کنیم همانگونه که اتکای به توان دانشمندان هسته‌ای، توان نظامی کشور و مقاومت مردم در قبال تحریم‌ها تکیه بر توان داخلی تیم دیپلماسی کشور هم بخشی از توان داخلی است.

نظر شما