شناسهٔ خبر: 26283463 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انتقاد رسانه‌های آمریکا از توئیت ناشیانه پمپئو درباره ایران

توئیت ناشیانه وزیر خارجه آمریکا که حاوی نموداری با اطلاعات نادرست و غلط بود سخنگوی وزارت خارجه این کشور را به دردسر انداخت به صورتی که او در برابر سؤالات خبرنگار آسوشیتدپرس تلاش کرد تا موضوع بحث را عوض کند.

صاحب‌خبر -



توئیت ناشیانه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران در نشست خبری روز پنجشنبه «هیثر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه این کشور جنجالی شد و او نتوانست به سؤالات خبرنگاران درباره آن پاسخ دهد. پمپئو روز چهارشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر با انتشار تصویری از یک نمودار مبهم مدعی شد که در نتیجه سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعتراضات در ایران رو به گسترش است.
نمودار مورد استناد پمپئو ظاهراً روند رو به گسترش تظاهرات‌ها در ایران از ژانویه 2017 (زمان ورود ترامپ به کاخ سفید) تا ژانویه 2018 را نشان می‌دهد. روی نمودار به رنگ قرمز نوشته شده است: «تظاهرات‌ها در ایران رو به گسترش هستند.» پمپئو درباره این نمودار نوشته است: «آیا این را می‌توان توضیح داد؟»
به گزارش فارس، پمپئو ‌اشاره‌ای به اینکه منبع آمارهای ادعایی‌اش چیست نکرده و ‌اشکال دیگر نموداری که پمپئو تصویر آن را منتشر کرده این است که مشخص نیست محور عمودی آن‌چه شاخصی را نشان می‌دهد. محور افقی دو بازه زمانی ژانویه 2017 و ژانویه 2018 را نشان می‌دهد و بنابراین مربوط به شاخص زمان است، اما مشخص نیست محور عمودی که دامنه تغییر آن از 0 تا 600  است به چه شاخصی ‌اشاره می‌کند.
ابهام در توئیت ترامپ مورد توجه خبرنگاران آمریکایی هم واقع شد و خبرنگار آسوشیتدپرس، در نشست خبری پنجشنبه‌ شب «ناوئرت» را بابت آن تحت فشار قرار داد.
تلاش برای فرار از پاسخگویی
«مت لی»، خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید: «وزیر خارجه، دیروز دو توئیت درباره ایران انجام داد. یکی درباره افزایش اعتراضات و دیگر درباره نرخ بیکاری. خودش این توئیت‌ها را ارسال کرد؟»
ناوئرت در پاسخ گفت: «وزیر خارجه به دقت حساب توئیترش را زیر نظر دارد. بله.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که منظور پمپئو از ارسال این پیام‌ها چه بوده گفت: «فکر می‌کنم وزیر خارجه صرفاً داشت به این موضوع ‌اشاره می‌کرد که تظاهرات‌ها [در ایران] ادامه دارند.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت که دولت آمریکا به دنبال تغییر در رفتار ایران است و تغییر حکومت این کشور را دنبال نمی‌کند.
شروع سؤال‌های «مت لی» خبرنگار آسوشیتدپرس، «ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به فکر تغییر موضوع بحث می‌اندازد و می‌پرسد که آیا می‌تواند موضوع بحث را عوض کند؟ و مت لی به او می‌گوید: «صبر کنید؛ درباره آن توئیت که در آن نموداری وجود داشت، [سؤال دارم]. او درباره آن نوشته بود: آیا می‌توان این را توضیح داد؟ و من می‌خواهم به شما بگویم که عده زیادی بعد از نگاه کردن به آن نمودار این سؤال به ذهنشان خطور کرد که یک نفر باید در‌باره خود آن نمودار توضیح بدهد. در آن نمودار، مشخص است که محور X زمان است، ولی هیچ توضیحی درباره محور Yنوشته نشده است. معلوم نیست ایشان می‌خواسته به اندازه تظاهرات‌ها‌ اشاره کند یا تعداد تظاهرات‌ها، فقط گفته روند. ضمن اینکه برای این اطلاعات هیچ منبعی وجود نداشت.»
آمارسازی به سبک «هخا»!
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «دولت شما، منبع آن اطلاعات است.»
خبرنگار: «شما که در ایران نه سفارت دارید و نه آدم، این اطلاعات را چطور به دست می‌آورید؟»
ناوئرت گفت: «اینها آمارهای دولت آمریکا هستند که دولت آمریکا توانسته آنها را گردآوری کند.»
خبرنگار: «از کجا؟»
ناوئرت: «منابع دولت آمریکا که دولت آمریکا توانسته آنها را گردآوری کند و ما آنها را در اختیار همه شما قرار داده‌ایم.»
خبرنگار: «براساس توئیت‌های معارضان ایران گردآوری شده‌اند؟»
ناوئرت: «مت، من نمی‌خواهم وارد این جزئیات بشوم که این اطلاعات از کجا می‌آیند.»
به نظر می‌رسد خبرنگار آسوشیتدپرس به درستی به منبع توهمات پمپئو پی برده است. آنچه اپوزیسیون ایران در مورد وضعیت ایران واگویه می‌کنند منبع اطلاعاتی وزیر خارجه آمریکا قرار گرفته است. مانند تصاویری که یکی از این افراد به نام «هخا» به عنوان مخالفان حکومت ایران از آنها یاد می‌کرد. این شخص از مردم می‌خواست تا راس ساعت 5 عصر در میدان انقلاب باشند و سپس تصاویری از میدان انقلاب را در زمان اوج شلوغی نشان می‌داد و سپس مدعی می‌شد که مردم حاضر در این میدان (که در حال تردد و انجام امور خویش بودند) را معترضان حکومت ایران
می‌نامید!

برچسب‌ها:

نظر شما