شناسهٔ خبر: 26283193 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

طرح اصلاح، احیاء و حفاظت از جنگل‌های ارسباران اجرا می‌شود

صاحب‌خبر -
 

تبریز ـ خبرنگار اطلاعات:معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت طرح اصلاح، احیا و حفاظت از جنگل‌های ارسباران تحت طرحی به نام صیانت از جنگل‌های ارسباران که در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده بود، در دو بخش اجرا می‌شود.

گفتنی است که جنگل‌های بکر و بی‌نظیر «قره‌داغ» یا همان ارسباران برای دوام بیشتر، نیاز مبرم به حفظ و نگهداری دارد.

منطقه جنگلی و کوهستانی ارسباران در گذشته‌های نه چندان دور به محدوده وسیعی از کنار رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان، بلندی‌های سبلان، بزقوش و سهند اطلاق می‌شد، ولی به گفته کارشناسان در ۲ سال گذشته این وسعت به مرزهای چند شهرستان و از جمله کلیبر، اهر و خداآفرین محدود شده است.

کارهای عمرانی از جمله جاده‌کشی، معدن کاری، آتش‌سوزی، شکار، دامداری‌های متحرک و غیراصولی و رویش چندتنه درخت از یک ریشه از عوامل اصلی نابودی جنگل‌های ارسباران است و از این‌رو اداره‌کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی برای حفظ جنگل‌های ارسباران، طرح اصلاح و احیای این جنگل‌ها را اجرا می‌کند.

در این میان یکی دیگر از عوامل اصلی نابودی جنگل‌های ارسباران، قطع درختان برای تولید هیزم و ذغال بود که با هماهنگی اداره‌کل گاز استان برای ۳۰ روستا گازرسانی انجام گرفته است و هر سال به طور متوسط ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران از طرف اداره‌کل منابع طبیعی استان اصلاح می‌شود که در صورت تأمین اعتبار، تا ۵۰۰ هکتار هم می‌تواند افزایش یابد.

موسی یزدان‌پناه، معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی،در رابطه با اجرای طرح اصلاح، احیا و حفاظت از جنگل‌های ارسباران گفت: طرح اصلاح، احیا و حفاظت از جنگل‌های ارسباران تحت طرحی به نام صیانت از جنگل‌های ارسباران که در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده بود، در ۲بخش اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت حفاظت فیزیکی و گشت و مراقبت از جنگل‌ها توسط یگان حفاظت اداره‌کل در شهرستان جنگلی به وسعت ۱۶۴ هزار هکتار صورت می‌گیرد، افزود: توزیع سوخت نیز از اقدامات دیگری است که برای حفظ و صیانت از جنگل‌های ارسباران انجام می‌شود و ضمن‌آن‌که کمربند حفاظتی برای تعیین مرز زمین‌های زراعتی و باغی از جنگل‌ها مشخص شده و در حال اجراست تا از این طریق بتوان از تعرض به جنگل‌ها جلوگیری کرد.

وی، بخش دوم اجرای طرح حفظ و صیانت از جنگل‌های ارسباران را احیاء و غنی‌سازی آن‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به ایجاد محله‌های لکه‌ای در قسمت‌هایی از جنگل و برای رفع این لکه‌ها به همت مردم آن منطقه از نهال‌هایی تهیه شده در اداره‌کل منابع طبیعی استان به صورت کاشت در مناطق لکه‌ای استفاده شده است تا از این طریق نسبت به لکه‌گیری و توسعه جنگل اقدام شود.

لکه‌گیری در جنگل‌ها در قالب موافقت‌هایی است که همه ساله به اداره‌کل منابع طبیعی ابلاغ می‌شود.

یزدان‌پناه با تاکید بر اینکه جنگل‌های ارسباران یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی در دنیاست، اظهار داشت: این جنگل‌ها در طول هزاران سال ایجاد شده و نعمتی است که خداوند متعال به این خطه عطا فرموده است که باید مراقب وجب به وجب آن باشیم.

وی متذکر شد: از گردشگران خواهشمندیم بعد از روشن کردن آتش حتماً آن را خاموش کرده و از خاموش کنند و از آن نیز

مطمئن شوند.

نظر شما